منابع آب آشامیدنی در یازده ولایت کشور غیر بهداشتی است

گزارشگر:چهار شنبه 19 میزان 1396 - ۱۸ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3یک سروی احصائیه مرکزی افغانستان که در همکاری با وزارت‌های صحت عامه و انکشاف دهات در ۱۱ ولایت کشور انجام شده نشان می‌دهد که دو سوم منابع آبی در این ولایت‌ها غیر بهداشتی است.
اداره احصائیه مرکزی کشور، روز سه‌شنبه (۱۸ میزان) در یک نشست خبری در کابل نتایج یک سروی خود از میزان آلوده‌گی منابع آب آشامیدنی در ۱۱ولایت کشور را با رسانه‌ها شریک کرد.
حسیب‌الله موحد، معاون مسلکی اداره احصائیه مرکزی در این نشست گفت:»این سروی از سوی اداره احصائیه مرکزی در همکاری با وزارت‌های صحت عامه و انکشاف دهات، با هزینه مالی اتحادیه اروپا و اداره یونیسف روی منابع آبی بیش از۹۰۰ خانواده در ۱۱ولایت مختلف افغانستان صورت گرفته است».
موحد افزود که براساس این سروی؛ دوسوم/ بیش از ۶۶ درصد منابع آبی خانواده‌ها در این ۱۱ ولایت با میکروب ابولا مخلوط بوده و به شدت غیر بهداشتی می‌باشند.
به گفته وی، نتایج این سروی نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰ میلی لیتر آب مورد استفاده این خانواده‌ها ۱۰۰ تا۵۰۰ باکتری ابولا موجود است که این مساله خطر بروز امراض مختلف را شدت بخشیده است.
معاون اداره احصائیه مرکزی خاطر نشان ساخت که مراحل بعدی این سروی که تمام ولایات افغانستان را شامل خواهد شد تا سال ۲۰۱۸ تکمیل گردیده و نموداری روشنی از منابع آب آشامیدنی شهروندان در سطح کشور به دست خواهد داد.
گفتنی است که در کنار آلوده‌گی منابع آب آشامیدنی، عدم دسترسی نیمی از جمعیت روستا نشینان کشور به آب آشامیدنی و کاهش روز افزون این منابع مخصوصا در شهرهای بزرگ، به نگرانی جدی شهروندان تبدیل شده است.
براساس پیشبینی‌های تخصصی، باشندگان برخی شهرهای افغانستان از جمله پایتخت تا پنج سال آینده با بحران کمبود آب مواجه خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.