ربانی به کلینتون : از برخی نفوذی‌های افغانستان نگرانیم

- ۰۱ میزان ۱۳۹۱

به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیستیم

وزرای امور خارجه امریکا و پاکستان طی دیداری در شهر واشنگتن، متعهد شدند تا در مقابله با چالش‌های ایجاد شده از سوی افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در اظهاراتی که پیش از دیدار با حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان در محل وزارت امور خارجه امریکا خطاب به خبرنگاران ایراد کرد، گفت: ما با تهدیدی مشترک از سوی دشمنی مشترک مواجه هستیم و با همکاری یکدیگر با تروریسم و افراطی‌گری مقابله می‌کنیم.
وی تاکید کرد: اوایل ماه جاری من، شبکه حقانی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین کردم تا بتوانیم نهایت استفاده را از اختیارات قانونی موجود برای پایان دادن به حملات مرگبار آنها به عمل آوریم.
کلینتون با تایید این که ۱۸ ماه گذشته چالش برانگیز بوده‌اند، عنوان داشت: می‌دانیم که همچنان کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند اما می‌توانم به مردم پاکستان اطمینان دهم که امریکا به رابطه مهم خود با این کشور متعهد مانده و ما اطمینان داریم که می‌توانیم برای دستیابی به اهداف راهبردی مشترک خود با یکدیگر به جلو قدم برداریم.
همچنین وزیر امور خارجه پاکستان نیز اظهار کرد که اسلام‌آباد و واشنگتن با چالش مشترکی در افغانستان روبرو هستند.
وی خاطرنشان ساخت: شاید امروز قوی‌ترین پیوند منافع دو کشور نه در هیچ کدام از این مسیرهای دو جانبه بلکه در افغانستان باشد زیرا افغانستان امروز نمایانگر چالشی مشترک برای دو کشور است.
حنا ربانی کهر افزود: ما نسبت به برخی نفوذهایی که از سوی افغانستان به داخل پاکستان می‌شود، نگران هستیم و نسبت به وضعیت امنیتی نیز نگرانی داریم.
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری هند، وزیر امور خارجه پاکستان در اظهاراتی در یک اندیشکده امریکایی گفت: پاکستان به دنبال ایجاد عمق استراتژیک در افغانستان نیست و حامی یک همسایه قدرتمند، با ثبات و موفق در سمت غرب خود است.
وزیر امور خارجه پاکستان در شورای روابط خارجی امریکا اظهار کرد: ما به دنبال ایجاد عمق استراتژیک در افغانستان نیستیم. اجازه بدهید تا قاطعانه بر این مساله تاکید کنم. ما به دنبال روابطی با کابل هستیم که بر پایه یک افغانستان مستقل، خودمختار، با ثبات و آرام باشد.
به گفته وی این مساله در راستای امنیت ملی پاکستان است.
حنا ربانی کهر افزود: آنچه که من امروز به عنوان هدف اصلی منفعت ملی پاکستان در نظر می‌گیرم، یک افغانستان آرام و با ثبات و نه حتی لزوما دوست با ما است.
حنا ربانی کهر گفت: پاکستان نگران بی‌ثباتی در افغانستان است زیرا بی‌ثباتی دراین کشور از بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک ما به داخل پاکستان نفوذ می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.