شــرافتِ ترامپی

گزارشگر:سیداسماعیل ایثار رحیمی/ شنبه 14 دلو 1396 - ۱۳ دلو ۱۳۹۶

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در دوران مبارزات انتخاباتی، وعده‌های عجیب‌وغریبِ فراوانی می‌داد:
او می‌گفت اگر رییس‌جمهور شود، امریکا از پیمان زیست‌محیطی پاریس خارج می‌شود؛ پیمانی که پس از ٢۵ سال مذاکره به نتیجه رسیده بود. و او از mandegar-3این پیمان خارج شد.
او می‌گفت شاخص کُل سهامِ داوجونز که میانگین ٣٠ سهام برتر بورس وال استریت هست را نه‌تنها از سقوط نجات می‌دهد که به رکورد بیست‌هزار واحد خواهد رساند. و او این کار را کرد: امروز شاخص کل داوجونز به بیش از ٢۴هزار واحد رسیده است.
او می‌گفت نرخ بیکاری در امریکا را طی یک سال از ١٠ درصد به زیر ۵ درصد خواهد رساند. و او این کار را کرد: نرخ بیکاری در امریکا اکنون به ۴ درصد رسیده است.
او می‌گفت نرخ رشد اقتصادی امریکا را تا پایان سال ٢٠١٧ که در دولت اوباما کمتر از ١ درصد بود، به بیش از ٣ درصد خواهد رساند. و او این کار را کرد: نرخ رشد اقتصادی امریکا در حال حاضر با رقم ٣/٢ درصد بالاترین نرخ رشد در بین کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته است.
او می‌گفت اگر پیروز شود، توافق برجام را به شکل فعلی قبول نخواهد داشت و جلو فروش هواپیماهای بویینگ به ایران را خواهد گرفت. و او این کار را کرد: توافق برجام با وجود مخالفت اروپا، روسیه و سایر کشورها، با فشار امریکا در حالِ فروپاشی است و مجوز فروش بویینگ به ایران لغو شده است.
او می‌گفت اگر به او رای دهند، در مرزهای جنوبی امریکا دیوار بلندی بین مکزیک و امریکا خواهد کشید و پول ساختِ آن را هم از مکزیک خواهد گرفت. و او این کار را کرد: ترامپ با خروج از توافق تجارت آزاد با مکزیک و کانادا (نفتـا) برای واردات کالاهای مکزیکی ٢٠ درصد عوارض وضع کرد. تنها در سال گذشته مکزیک بیش از ٢٣٠ میلیارد دالر به امریکا کالا صادر کرده است و امریکا بیش از ۴٠ میلیارد دالر عوارض واردات به دست آورده که آن را برای ساخت دیوار مرزی اختصاص داده است.
او می‌گفت تمام هزینه‌های سازمان ملل و یونسکو به عهدۀ امریکاست و کشورهای دیگر حق عضویتِ خود را درست پرداخت نمی‌کنند و اگر این کار را نکنند، امریکا از یونسکو خارج و بودجۀ سازمان ملل را کاهش می‌دهد. و او این کار را کرد: امریکا از سازمان یونسکو خارج شد و بودجۀ سازمان ملل را ۵٠ درصد کاهش داد و ده‌ها وعدۀ عملیاتی شدۀ دیگر آن هم فقط طی یک سال با وجود تمام مخالفت‌های داخلی و جهانی علیه ترامپ!
اما آقایان سیاست‌مدار و مسؤولِ افغانستانی!
حضراتِ متدین و متعهد! و شعاردهنده‌گان تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی، شما که در وعده دادن از یکدیگر پیشی می‌گرفتید!
باید به شما گفت اگر باوری به خدمت به وطن و مردم ندارید، حداقل کمی همتِ ترامپی داشته باشید:
هرگاه دیدید دست دولتی به جیب بانک‌ها فرو رفت، بدانید که تورم در راه است!
هرگاه دیدید دست دولتی در جیب شرکت‌ها مبنی بر اخذ مالیات و جریمه‌های کمرشکن فرو رفت، بدانید رشد اقتصادی منفی شده است!
هرگاه دیدید دست دولتی به جیب مردم فرو رفت، بدانید آن اقتصاد خیلی وقت است ورشکسته شده است!
[از این قسمت به بعد، مخاطب من، شخص آقای غنی است.]
به گفتۀ خودتان، کابل در محاصره است و بیشتر از بیست سازمان ترورستی قصد به خاک و خون کشیدن مردم بی‌دفاع این سرزمین را دارند و به شکل ابزاری در کورۀ جنگ‌های نیابتی آتش می‌ریزند. کشور و مردم از هر زمانِ دیگر بیشتر تحت تهدید و تجاوز قرار گرفته است.
نسل اگاه به خصوص جوانان بر این باورند و انتظار دارند که شخص شما بدون هرگونه مصلحت، تبعیض، تعصب و سهمیۀ اقوام، با استفاده از صلاحیت‌های متکی بر قانون اساسی در رابطه با رهبری وزارت‌های امنیتی تجدید نظر کرده و در قسمت بسیج عمومی علیه این وضعیت اسف‌بار وارد عمل شوید.
می‌دانیم کار، کارِ آسانی نیست؛ ولی با توجه به منافع ملی و شرایط اسثنایی؛ از انجامِ آن نیز گریزی نیست.
مردم به‌خصوص نسل جوان، شهادت را بر این اوضاع نابسامان، جنگِ ناجوان‌مردانه و هردم‌شهیدی ترجیح داده و در صورتی که ببینند صداقت در عمل وجود دارد، حاضرند از کشور و نوامیس ملیِ خود دفاع کنند.
ضمن این‌که خود تان در متن جامعه تشریف ندارید، اکثر اطرافیان‌تان در طول مدت ِحکومت تلاش نموده‌اند شما را از واقعیت‌های عینی دور نگه دارند.
به شما نگفته‌اند زمانی که جنازۀ شهیدی که در عملیات انتحاری دشمن جان باخته است به محلی وارد می‌شود، تنفر هزاران نفر از حکومت تا کجا بالا می‌رود و یا حوادثی چون کانتیننتال و و کشتار جمعی اخیر چهارراهی صدارت چه تأثیرات منفیِ روحی روانی و اقتصادی بر مردم می‌گذارد و بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت را تا کجا افزایش می‌دهد.
زمانِ آن رسیده که مروری بر وعده‌های دورۀ کارزارهایِ انتخاباتیِ خود و همچنین مروری بر کارنامۀ سه‌ونیم‌سالۀ حکومت‌داریِ خود بیـندازید تا متوجه شوید که بخشِ بسیار بزرگی از وعده‌های‌ شما در عمل پیاده نشده است.
اگر در عملکرد خود تجدید نظر ننمایید، ضمن این‌که قضاوتِ تاریخ و مردم دربارۀ شما خوشایند نخواهد بود، با وصفِ برخی اقدام‌های تدارکاتی که انجام داده‌اید، چانسِ بسیار کمرنگی برای بقا در سیاست و حکومتِ آینده خواهید داشت!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.