در سیمینار علمی – تحقیقی نقش تصوف در گسترش فرهنگ اسلامی مطرح شد: پرداختن به تصوف، فرهنگ تسامح و همدیگرپذیری را تقویت می‌کند

گزارشگر:چهار شنبه 19 میزان 1396 - ۱۸ میزان ۱۳۹۶

وزارت اطلاعات و فرهنگ به مناسبت گرامی داشت از روز تصوف، سیمینار علمی – تحقیقی نقش تصوف در گسترش فرهنگ اسلامی را در کابل برگزار کرد.
این سیمینار با حضور داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی و شماری مقام‌های بلند پایه حکومتی، استادان و محققان داخلی و خارجی روز سه‌شنبه ( ۱۸ mandegar-3میزان ) برای دو روز در کابل برگزار شد.
محمد رسول باوری سرپرست وزرات و اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که طریقه‌های زیادی تصوف در افغانستان وجود دارد و آنان به خاطر گرامی داشت از روز تصوف این سیمینار علمی – تحقیقی را برای دو روز برگزار کرده اند.
تصوف که به باور برخی‌های پشمینه پوشی نیز یاد می‌شود، ریشه طولانی در فرهنگ افغانستان و به ویژه در دین اسلام دارد. داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت می‌گوید که شخصیت‌های بزرگ و متصوف برای جهان بشریت ساخته شده و آنها متعلق به یک زبان و یا سمت خاص نبوده است. به گفته‌ او وحدانیت خداوند و شریک ندانستن برای خداوند محور اصلی تصوف اسلامی است.
رییس اجرایی می‌گوید هرچند افغانستان چهار دهه جنگ و مصیبت را پشت سر گذاشته اما جنبه‌های خوب و سالم زندگی با تلاش و زحمت مردم حفظ شده است. وی تاکید کرد که برگزاری این گونه سیمینارها زمینه رساندن و شریک کردن پیام همدیگر پذیری، باهم بودن و ارزش‌های متعالی را در میان مردم فراهم نموده و زمینه‌های بحث و گفتگو در مورد سرمایه‌های معنوی نیز به وجود می‌آید.
رییس اجرایی می‌گوید که در زمینه‌ رشد و انکشاف سرمایه‌های معنوی افغانستان همانند سرمایه‌های مادی توجه نشده و این گفتگوها فرصت رشد سرمایه‌های معنوی را مساعد می‌کند.
داکتر عبدالله با بیان این مطلب که پرداختن به تصوف، فرهنگ تسامح و همدیگرپذیری را تقویت می‌کند گفت که پویایی، تحرک و خودسازی در محور توجه تصوف اسلامی قرار دارد و همین مسأله، آن را از ریاضتی که در برخی ادیان دیگر صورت می‌گیرد و منجر به انزوا و قطع علاقه از زندگی و زندگانی می‌شود، تفکیک می‌نماید.
وی ابراز امیدواری کرد که محصول بحث‌هایی‌که در این سمینار صورت می‌گیرد، پیامی واضح و شفاف برای کسانی باشد که خشونت پیشه می‌کنند و انحصار طلبی می‌نمایند.
فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف می‌گوید که در مکتب‌های تصوف و عرفان همه‌ اوصافی که سبب بالندگی یک انسان کامل شود را در خود جای داده است. آقای عثمانی گفت که راه اندازی هر گونه برنامه در زمینه تصوف و عرفان سبب برداشتن گام‌های عملی در راستای صلح و روشنایی خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.