ریزش‌ها و حساسیت‌های فصلی

گزارشگر:انیسـه احمدیار/ چهار شنبه 6 دلو 1395 - ۰۵ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3آلرژی، یکی از مهم‌ترین اثراتِ جانبیِ سیستم ایمنی بدن است که در بعضی شرایط ظاهر می‌شود. آلرژی یا حساسیت در واقع نوعی اخلال در دستگاه ایمنیِ بدن و پاسخ شدیدِ دستگاه ایمنی در مقابلِ برخی آنتی‌ژن‌هاست.
هستامینِ موجود در بدن در واکنش با موادِ حساسیت‌زا ترشح کرده و سبب بروزِ علایمی مانند ورم سرخ، خارش چشم، گرفته‌گی و آب‌ریزشِ ‌بینی می‌شود.
عامل بروزِ حساسیت‌های فصلی به‌ویژه در فصل بهار، گرده‌افشانی گیاهان است. حساسیت فصلیِ ناشی از گرده‌افشانی گیاهان، به تناسب شرایط جغرافیایی و گیاهان آلرژی‌زایِ مناطق مختلفِ کشور، متفاوت است. گرده افشانی درختان، علف‌ها و چمن‌ها در تابستان و علف‌های فصل خزان نیز موجب بروز حساسیت‌های فصلی می‌شود.
آثار ناشی از حساسیت‌های فصلی در چشم موجبِ ورم و در دستگاه تنفسی باعثِ گرفته‌گی و تنگی نفس می‌شود.
برخی بیماران به تصورِ ابتلا به سرماخورده‌گی مکرر، از تشخیص و پیش‌گیریِ این نوع حساسیت قصور می‌کنند. درحالی‌که با پرهیز از تماس با گردوخاک و گیاهان، می‌توان ابتلا به آلژی را کاهش داد.
توصیه‌های پزشکی
گردهای صبح و غروب به سطحِ زمین نزدیک‌تر اند. به همین دلیل افراد مبتلا به حساسیت‌های فصلی باید دقت کنند که در معرضِ گردها قرار نگیرند. زمانی‌ که این افراد در فضاهای بسته قرار دارند، باید پنجره را به‌طورِ کامل ببندند تا کمتر در معرضِ گردها قرار بگیرند. بیماری آلرژی گونه‌های مختلفی دارد؛ اما نوعِ فصلیِ ناشی از گردهای گیاهان را می‌توان با تشخیص به موقع، درمان و حتا با عمل به توصیه‌های پزشکی می‌توان از ابتلا به آن پیش‌گیری کرد.
گیاهان دارویی
همان‌گونه که برخی از گیاهان و میوه‌ها می‌توانند حساسیت‌زا باشند، گیاهانِ زیادی نیز وجود دارند که دارای خاصیتِ ضدحساسیت اند. باید اضافه نمود که در موارد معدود، بعضی از گیاهانِ ضدحساسیت، خود ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کنند. از جمله گیاهانی که به‌طور معمول در دسترس می‌باشند و می‌توان آن‌ها را به‌طور مرتب مصرف نمود و یا در رژیم غذایی قرار داد، می‌توان به انگور، دارچین، زردچوبه، نارنج، سیاه‌دانه، شاه‌تره و درخت میخک اشاره کرد.
با استفاده از ۴ گیاه دارویی می‌توان حساسیتِ فصلیِ ناشی از فصل بهار را درمان کرد.
دارچین: پوست ساقۀ آن را به‌ صورتِ پودر درآورده و دم‌کردۀ آن را مصرف کنید.
شاه‌تره: ۵ گرام از برگِ آن را با یک گیلاس آب به مدت ۵ – ۱۰ دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و قبل از سرد شدن بنوشید.
سیاه‌دانه: روزانه می‌توان یک یا دو گرام از دانۀ سیاه‌دانه را با چای یا موادِ دیگر استفاده نمود.
کاسنی: نوشیدنِ مخلوطِ یک گیلاس آبِ کاسنی با یک گیلاس آبِ شاه‌تره به کارکردِ کبد کمک می‌کند و برای درمان حساسیت، بسیار مفید است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.