انتخـاباتِ دو روزه‌یـی مجـلس نماینـده‌گـان پــایـان یافت

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 30 میزان 1397 - ۲۹ میزان ۱۳۹۷

روند رأی‌دهی برای انتخابات مجلس نماینده‌گان در روز دوم، یک‌شنبه ۲۹ میزان، در ۱۴ ولایت کشور در بیش از ۴۰۱ مرکز رأی‌دهی برگزار گردید.
کمیسیون انتخابات ناوقت شام شنبه اعلام کرد که براساس مشکلات پیش آمده ۴۰۱ مرکز انتخاباتی که روز شنبه در ۱۴ ولایت مسدود باقی مانده بود، این مراکز روز یک‌شنبه نیز به روی رأی‌دهنده‌گان باز خواهد بود.
mandegar-3از مجموع ۴۰۱ مرکزی که در آن روند رأی‌دهی برگزار نشده ۴۵ مرکز آن در کابل مسدود بوده است.
این در حالی است که حفیظ‌الله هاشمی، منشی کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه، ۲۸ میزان گفت: ازجمله ۵۵۴ مرکز رای‌دهی در ۳۶۰ مرکز آن مشکلات از قبیل ناوقت آغاز شدن روند رای‎‌دهی ، کارنکردن وسیله انگشت نگاری، آشنا نبودن کارمندان با وسیله انگشت نگاری و حتی میده کردن وسیله توسط افراد خشمگین و در آب انداختن این وسیله ازجمله چالش‌های بود که کارمندان و رای‌دهنده‌گان با آن مواجه بودند.
مسوولان در کمیسیون انتخابات نا وقت روز یک‌شنبه اعلام کردند که ۸۰ درصد آرا شمارش و آنان سرگرم شمارش ۲۰ درصد آرای دیگر هستند.
رهبران حکومت وحدت ملی، با استقبال از اشتراک شهروندان در روند انتخابات می‌گویند که اشتراک مردم در این روند به معنای نه گفتن به خشونت است.
* تغییر سرنوشت
رهبران حکومت وحدت ملی و شماری دیگر از مقامات عالی رتبه دولتی با حضور در مراکز رأی‌دهی در کابل، برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان را یک روند موفق برای تغییر سرنوشت شهروندان خواندند.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، هنگام ریختن رأی‌ خود به صندوق گفت: این یک موفقیت بزرگی است که امروز شاهد آن هستیم. نیروهای امیتی تمامی تدابیر امنیتی را در سرتاسر کشور اتخاذ کرده‌اند.
آقای غنی افزود که برگزاری انتخابات یکی از موفقیت‌های حکومت وحدت ملی است.
هم‌چنان، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، پس از ریختن رأی در صندوق، از مردم خواست تا به گونۀ گسترده در انتخابات شرکت کنند و به نامزد مورد نظر شان رأی بدهند.
آقای عبدالله گفت: برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان یک قدم بزرگ برای آوردن تغییر در زنده‌گی باشنده‌گان کشور است.
رییس اجرایی در ادامه افزود که حضور مردم در مراکز رأی‌دهی و استفاده از حق رأی‌شان به معنای نه گفتن به خشونت است.
آقای عبدالله با اشاره به وضعیت امنیتی کشور نیز گفت که دشمنان افغانستان نمی‌خواهند در افغانستان یک نظام مشروع مبتنی بر رأی مردم حاکم باشد، آنان همواره مردم را آماج قرار می‌دهند.
از سویی هم، وزارت امور داخله می‌گوید: در مراکزی که روز شنبه انتخابات برگزار نشده بود، روز یک‎شنبه در فضای امن روند رأی‌دهی برگزار شد.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله، دیروز اعلام کرد: انتخابات امروز نیز مانند روز گذشته در فضای امن برگزار شد.
آقای دانش گفت: مواد انتخاباتی از آن دسته مراکزی که روز گذشته در آن‎ها انتخابات برگزار شده است، در حال انتقال به مراکز ولسوالی‎ها و ولایت‎ها است.
این در حالی است که مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که دلیل اصلی بی‌نظمی‌ها در برخی از مراکز رأی‌دهی، ناظران نامزدان انتخاباتی بوده است.
ملیحه حسن، یکی از کمیشنران این کمیسیون، دلیل با تأخیر آغاز شدن روند رأی‎دهی در شماری از مراکز از جمله شهرک دوازده امام غرب کابل، بی‌نظمی‌های شماری از ناظران نامزدان انتخاباتی می‌داند.
* ۲۰۰ حمله
مسوولان کمیسیون کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری گفتند: در برخی مناطق، زورمندان بدون در نظر داشت قانون و هُشدار پولیس و با استفاده از قدرت تلاش کرده‌اند که داخل مراکز انتخاباتی شوند و استفاده از سیستم انگشت‌نگاری که به منظور شفافیت این روند است جلوگیری کنند.
گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید که همۀ این عملکردها از طرف نهادهای مسوول مورد بررسی قرار می‌گیرد و صندوق‌های رأیی که از این طریق پُر شده باشند باطل اعلام خواهد شد.
آقای صیاد تایید کرد که در برخی مراکز رأی‌دهی بی‌نظمی صورت گرفته، اما گفت که تلاش نهایی صورت می‌گیرد تا انتخابات مجلس نماینده‌گان به‌گونۀ شفاف برگزار گردد.
این در حالی است که پس آغاز روند رأی‌دهی برای انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۲۸ میزان، کابل گواه بیش از ده انفجار و حملات انتحاری بود. مقام‌های امنیتی کابل گفته‌اند که در نتیجه یک انفجار در ناحیه هفدم امنیتی در منطقۀ کوتل خیرخانه، ۱۰ فرد ملکی کشته و ۵ نظامی کشته شده‌اند. بر بنیاد برخی گزارش‌ها، در این انفجارها ۶۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.
افزون بر این مقامات در وزارت داخله اعلام کردند که نزدیک به ۲۰۰ حادثۀ امنیتی در روز نخست انتخابات به وقوع پیوسته است که در نتیجۀ آن، ۳۶ تن کشته و حدود ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند.
هم‌چنان، مسوولان ادارۀ محلی غور نیز می‌گویند که در نتیجۀ حملۀ طالبان بر مراکز رأی‌دهی در این ولایت ۸ تن کشته و ۶ تن دیگر زخمی شده‌اند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور گفت که طالبان در قسمت‌های از شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت و ولسوالی‌های پسابند، دولینه، چهار سده و دولت‌یار برای رأی دادن محدودیت وضع کرده بودند.
آقای خطیبی افزود: «طالبان در راه‌ها کمین گرفته بودند و هُشدار داده بودند که هر کس که در انتخابات شرکت کنند، مورد لت و کوب، جریمه و حتا جانش را از دست خواهد داد».
بازداشت ۶۰ مداخله‌گر
مسوولان وزارت امور داخله اعلام کرده اند که از آغاز روند رأی‌دهی انتخابات پارلمانی کشور ۶۰ نفر به شمول کارمندان دولتی در پیوند به مداخله در انتخابات بازداشت شده‌اند.
نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله، می‌گوید که ۴۰ تن از این افراد از مربوطات ولایت کابل بازداشت شده‌اند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت داخله: «به اساس گزارش پولیس، تا اکنون ۶۰ تن به شمول افراد حکومتی (ملکی و نظامی) از سراسر کشور، به اتهام مداخله در امور انتخابات، از سوی پولیس شناسایی و بازداشت گردیده که بیش از ۴۰ تن این افراد تنها از مربوطات کابل شناسایی و بازداشت شده اند.»
او می‌گوید که اسناد لازم دربارۀ یک شمار افراد زورگو که قصد داشتند به نفع یا زیان نامزد مشخص کار کنند، جمع‌آوری شده است.
مسوولان در وزارت امور داخله همچنان گفته اند که با آنعده از مسولان امنیتی که در امور انتخابات مداخله کرده اند و اسناد و مدارک مبنی بر مداخلۀ آنان وجود داشته باشد مطابق به قانون، برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.
* هزاران شکایت
مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که این کمیسیون تاکنون هزاران اعتراض را از روند رأی‌دهی انتخابات پارلمانی دریافت کرده است.
علی‌رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که مشکلات در روند انتخاباتی بسیار زیاد بوده است.
آقای روحانی خاطر نشان کرد: از دیروز{شنبه، ۲۸ میزان} تا روز دوم انتخابات هزاران اعتراض به این کمیسیون رسیده است، اما هنوز زود است که این اعتراضات را به عنوان شکایت ثبت شوند.
آقای روحانی علاوه کرد اعتراضات و مشکلات از روند انتخابات زمانی به عنوان شکایت خواهد شد که دلایل کافی برای آن داشته و زمان و مکان آن نیز مشخص باشد.
به گفتۀ آقای روحانی بیشترین اعتراضات از ولایات کابل، بلخ، هرات، بغلان، ننگرهار، لوگر، هلمند بوده است که تنها از کابل ۱۷۰۰ اعتراض به این کمیسیون رسیده است.
به اساس معلومات کمیسیون شکایات انتخاباتی، کمترین اعتراضات از ولایات ارزگان، دایکندی، خوست و لغمان بوده است.
انتخابات برای مجلس نماینده‌گان در ۲۸ میزان در ۳۲ ولایت آغاز گردید، اما به دلیل یک‌سری از چالش‌ها و کُندی در این روند، برگزاری تا دو روز ادامه یافت. کمیسیون انتخابات گفته که بیش از ۸ میلیون تن در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و اما گفته می‌شود که در ورز اول بیش از سه میلیون تن رأی خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.