معاون رییس‌جمهور: تغییرات اقلیمی خطرناک‌تر از هراس افگنی است

گزارشگر:چهار شنبه 19 میزان 1396 - ۱۸ میزان ۱۳۹۶

مسؤولان اداره حفاظت از محیط زیست می‌گویند، افغانستان به علت کمبود ظرفیت در جلب و جذب کمک‌های جهانی توان مقابله با تغییرات اقلیمی را ندارد. به گفتۀ آنان، افغانستان چهاردهمین کشور در معرض تهدیدات اقلمیی است.
mandegar-3عباس بصیر، مشاور رییس جمهور در امور حفاظت از محیط زیست و ذخایر طبیعی روز سه‌شنبه در نشست گرامی‌داشت از روز جهانی تغییرات اقلیمی در کابل می‌گوید، اعضای معاهدات تفاهم‌نامه‌های جهانی متعهد اند که تمامی برنامه‌های اقتصادی خود را بر اساس تغییرات اقلیمی، آماده سازند.
به گفتۀ آقای بصیر، افغانستان عضویت معاهدات جهانی حفاظت از محیط زیست را دارد و باید در این باره تحقیقات علمی را انجام دهد تا بتواند کمک‌های مالی صندوق‌های جهانی را جذب کند.
او می‌گوید، با آن که منابع مالی فراوانی برای تغییرات اقلیمی وجود دارد، اما افغانستان به علت نداشتن ظرفیت لازم در این بخش نمی‌تواند، کمک‌های جهانی را به دست بیاورد.
مصطفی ظاهر، رییس اداره محیط زیست افغانستان می‌گوید که با تغییر اقلیم یخچال‌ها در ‌کشور در حال آب شدن است و این وضعیت می‌تواند برای افغانستان آسیب رساند.
سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در این نشست می‌گوید، علما پذیرفته اند که تغییرات اقلیمی خطرناک تر از هراس افگنی است.
به گفتۀ آقای دانش، افغانستان در حالی که در ردۀ کشورهای کمترین تولید کننده‌گازهای گل خانه‌یی قرار دارد، اما با خطرات زیاد تغییرات اقلیمی روبه‌رو است.
معاون دوم رییس جمهور می‌افزاید، لازمی است که جامعه جهانی افغانستان را در این باره یاری کند.
در حال حاضر شماری زیادی از کشورهای جهان بارها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به تفاهمی دست یافته‌اند، اما با آن هم این کشورها را خطر تغییرات اقلیمی تهدید می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.