احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





رییس‌جمهور آلمان در کابل: هنوز به هدف نرسیده‌ایم

- ۲۸ قوس ۱۳۹۱

یوآخیم گاوک، رییس‌جمهور آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس‌جمهور کرزی گفت که کشورش پس از سال ۲۰۱۴ نیز به افغانستان کمک خواهد کرد.
رییس جمهور آلمان روز دوشنبه نخست به ولایت بلخ سفر کرد و پس از دیدار و قدردانی از نظامیان آلمانی، راه کابل را در پیش گرفت. او روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با آقای کرزی، از حکومت افغانستان خواست تا پس از واگذاری مسوولیت‌های امنیتی و سیاسی در این کشور به حقوق بشر توجه داشته باشند.

او گفت: «مردم افغانستان قانون اساسی‌شان را پذیرفته اند. این قانون باید مراعات شود. توقع ما این است که حقوق بشر و دستاوردهای دیگر به شمول قانون اساسی حفظ شوند».
رییس جمهور آلمان همچنان روابط کشورش را با افغانستان صمیمی و تاریخی توصیف کرد.
رییس‌جمهور آلمان در شهر مزار شریف گفت: ما هنوز به هدف نرسیده‎ایم؛ اما می‌توانیم بگوییم که موفقیت‌هایی داشته‌ایم. گاوک ابراز امیدواری کرد که بحث درباره وضعیت افغانستان در آلمان یک‌طرفه نبوده و واقع گرایانه باشد.
گاوک در ادامه به این اذعان کرد که در بخش‌هایی از افغانستان «وضعیت جنگ مانند» حاکم است. او گفت که در آلمان درباره شمار سربازان زخمی و کشته شده حتماً آگاه می‌شویم، اما از اقدامات بازسازی در افغانستان به ندرت می‌شنویم.
گاوک در دیدار با سربازان کشورش در شهر مزارشریف گفت: «فعالیت‌های شما در افغانستان فرای توان بشری است، شما انسان‌های شجاعی هستید و قربانی‌دادن را متحمل می‌شوید». او در ادامه افزود: «شما با تلاش تان اینجا اشخاصی را تشویق می‌کنید که برای صلح، دموکراسی و رفاه تلاش می‌کنند».
رییس‌جمهور کرزی نیز از گوک و مردم آلمان به خاطر حمایت از افغانستان طی یک دهۀ گذشته تشکر کرد.
او گفت که دوستی دو کشور به دوران امان الله خان بر می‌گردد و تاکنون به صورت خلل ناپذیری ادامه دارد. کرزی در ادامه گفت که آلمان در ده سال گذشته دوست واقعی افغانستان بوده است: «مردم آلمان با افغانستان ممد، متعهد و همکار بودند و کشور ما را در هر عرصه زنده‌گی کمک کردند. عسکرشان و افراد ملکی‌شان در این جا با ما در دوستی حقیقی بودند. از ایشان تشکر می‌کنیم و از دوستی آلمان سپاس‌گذار هستیم.»
این نخستین سفر گوک به افغانستان از زمان به عهده گرفتن این سمت در ماه مارچ امسال به شمار می‌رود.

استقبال از نشست پاریس
در همین حال، رییس جمهور کرزی از نشست‌هایی که به منظور گفت‌وگو با طالبان در فرانسه و قطر صورت می‌گیرد، استقبال کرد. آقای کرزی گفت، با وجودی که طالبان رهبران افغانستان را کشته اند و خرابی‌های زیادی را متوجه این کشور کرده اند، اما با آن هم دست از مصالحه بر نمی‌دارد. او گفت: «ما از تمام جلسه‌هایی که به نام صلح جور شده، اظهار خرسندی کردیم و حمایت کردیم. تا که برای ما ثابت نشده که کدام مجلسی به نام صلح غرض دیگری دارد، از آن حمایت می‌کنیم. ولی وقتی که برای ما ثابت شد یا شک پیدا کردیم که اهداف این مجالس، صلح در کشور ما نیست، در آن صورت در زمانش صحبت می‌کنیم.»
در حال حاضر در کشورهای مختلف و از جوانب مختلف، تلاش‌ها برای مصالحه با طالبان جریان دارد. قرار است که حکومت افغانستان، رسماً دفتر طالبان در قطر را به رسمیت بشناسد و در آینده نزدیک، نماینده‌گان طالبان در پاریس با دیگر اعضا و گروه‌های مخالف و حکومت افغانستان، گردهم بیایند.
همچنین یوناما یا نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز قرار است کنفرانسی را با اشتراک تمام جوانب افغانی در یکی از کشورها راه اندازی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.