۱۵۲ نفری که برای آموزش به امریکا فرستاده شده بودند فرار کردند

گزارشگر:یک شنبه 30 میزان 1396 - ۲۹ میزان ۱۳۹۶

mandegar-3ادارۀ بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» اعلام کرده که حدود ۴۷ درصد از نظامیان خارجی که در امریکا دوره آموزشی را سپری کرده و سپس خدمت را بدون اجازه ترک و به کشورشان برنگشته‌اند، از افغانستان هستند. وزارت دفاع افغانستان این موضوع را تأیید کرده است.
در تازه‌ترین گزارش این نهاد آمده که از سال ۲۰۰۵ میلادی تا سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۵۳ هزار نفر از سراسر جهان برای آموزش نظامی به آمریکا رفته‌اند که از این میان ۲۵۳۷ نفر آنان افغان بودند.
براساس این گزارش، در این مدت ۳۲۰ نظامی از این کشورها بدون اجازه خدمت را ترک کرده‌اند که ۱۵۲ نفر آنان از افغانستان بوده‌اند.
سیگار افزوده که از این ۱۵۲ نفر نظامی افغان که خدمت را بدون اجازه ترک کرده، ۸۳ نفر آنان آمریکا را ترک کرده و یا اینکه از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.
به نوشته این گزارش، ۲۷ نفر آنان در آمریکا دستگیر و یا به اجبار به افغانستان بازگردانده شده‌اند.
سیگار افزوده که تمایل به فرار این نظامیان می‌تواند بر روحیه سربازان افغان و به خصوص سربازان مستقر در واحداهای که این نظامیان به آن متعلق است، تاثیرات منفی بگذارد.
به گفته سیگار، یکی از سربازانیکه ترک خدمت کرده و بعد دستگیر شده، گفته که بعد از اینکه او برای آموزش به آمریکا فرستاده شده، طالبان به خانه آنان رفته و خانواده‌اش را تهدید کرده ‌است.
شماری دیگر نیز گفته که به دلیل آموزش در آمریکا زندگی آنان در افغانستان در خطر است.
تعداد دیگر از سربازان نیز مدعی شده‌اند که از آنان بعد از ختم دوره آموزشی برای کار در پست سابق رشوت خواسته شده بود.
این نهاد افزوده که نظامیان افغان که در آمریکا آموزش می‌بیند بعد از برگشت به افغانستان با آینده مبهم روبرو هستند.
به گفته سیگار، سیاست روشن برای تعیین موقعیت شغلی آنان وجود ندارد، یا برای استفاده از آموزش‌های که در آمریکا دیده برنامه‌ای نیست و از برخی نیز به عنوان نیروی ذخیره استفاده می‌شود و این روند باعث ایجاد محدودیت برای آموزش نظامیان افغانستان در آمریکا شده است.
واکنش دولت افغانستان
وزارت دفاع افغانستان گفته که این وزارتخانه برای جلوگیری از فرار این دانش آموزان، شرایط «سختگیرانه‌تری» را روی دست گرفته است.
دولت وزیری، سخنگوی این وزارت‌خانه به خلیل نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل توضیح داد که اخذ تضمین، پسگیری هزینه دوره آموزش و محروم ساختن از وظیفه از جمله این شرایط است.
آقای وزیری همچنین پذیرفت که این مسأله به عنوان یک مشکل هنوز باقی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.