مسعود شناسی/۳۲/ د احمدشاه مسعود نظـــرېې

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 30 میزان 1396 - ۲۹ میزان ۱۳۹۶

رسالۀ «د احمدشاه مسعود نظرېې» گزیدۀ از گفته‌های قهرمان ملی کشور است که آن را اصغر بټنی برگردان کرده است. این رساله پیش از این به زبان فارسی و توسط دکتور شمس‌الحق آریانفر نوشته و تدوین شده است. هر دو کار -نسخۀ فارسی و پشتو- را بنیاد شهید مسعود چاپ کرده است.
mandegar-3صفحات و پشتی رسالۀ «د احمدشاه مسعود نظرېې» را مسعود مشتاق طراحی کرده و در هزار نسخه نشر شده است. این رساله، ۵۹ برگ را در بر گرفته است. چاپ نخست برگردان پشتوی این رساله در سال ۱۳۸۵ خورشیدی با مشکلات فراوان طباعتی و ویرایشی به نشر رسید که در نوبت چاپ دوم این نارسایی‌ها زدوده شده است.
آقای اصغر بټنی در یادداشتی، تمام ویژه‌گی‌های کار دکتور آریانفر را بر شمرده و برگردان این رساله را به زبان پشتو یک نیاز پنداشته است. به باور او: قهرمان ملی کشور در راه ایجاد و تحکیم وحدت ملی، فراوان کوشید، او برای آزادی و سرافرازی افغانستان قربانی داد و نیاز است تا همۀ شهروندان از زنده‌گی، مبارزات و راه‌بردهای او آگاه باشند.
دکتر آریانفر در مقدمۀ «دیدگاه‌های احمدشاه مسعود» می‌نویسد: از احمدشاه مسعود که تمامیتِ زیست آگاهانۀ خویش را در جنگ و مبارزۀ مسلحانه در برابر استبداد و متجاوزان سپری کرد، جز یکی دو مقاله، کتاب و رسالۀ مفصلی بر جای نمانده است، اما این شخصیت بزرگ با در نظرداشت این، همیشه در متن حادثات قرار داشته در شرایط و مقاطع مختلف، طی بیش از دو دهه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی داشته است.
آقای آریانفر می‌نویسد که شهید احمدشاه مسعود در رابطه با اوضاع کشور، دوستان و دشمنان، مداخله و تجاوز، جنگ و امنیت اظهار نظرها و بیاتانی داشته و دیدگاهایش را به صورت واضح بیان کرده است.
دکتر آریانفر به این باور است: احمدشاه مسعود به گونۀ زیست فردی، اجتماعی و نظامی‌اش، در عرصۀ سیاسی نیز نه‌تنها از بصیرت ژرف‌نگری برخوردار بوده که اساسی‌ترین و مهم‌ترین پدیده‌ها و مشکلات جهان و منطقه را اندیش‌مندانه به بررسی گرفته است، به گونه‌یی که صحت سخنان و نظریات ایشان در جریان زمان تسجیل گردیده و حتا بعد از شهادتش نیز تحقق عملی آن بیانات را شاهد هستیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.