مارتین هاکربای، خبرنگار آزاد و مشاور دفتر انترنیوز: خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان به تمرین‌ بیشتر نیاز دارند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 6 عقرب 1396 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۶

رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان به تمرین و مشق بیشتر نیاز دارند تا در برابر چالش‌های موجود ایستاده‌گی کنند.
مارتین هاکربای، مشاور دفتر انترنیوز و خبرنگار آزاد از کشور بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با بیان این ‌مطلب می‌گوید که رسانه‌‌های افغانستان در mandegar-3حالت چالش‌‌برانگیزی قرار دارند و این نهادها و خبرنگاران به تمرین و انکشاف بیشتری نیاز دارند تا با چالش‌های موجود مبارزه کنند.
آقای مارتین در رابطه به چالش‌های موجود فراراه رسانه‌های افغانستان، می‌گوید که رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان با یک وضیعت ناگوار و چالش‌برانگیز روبرو هستند، این برای رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان است با این وضیعت چگونه مبارزه کنند تا صدای آزادی بیان را رسا نگهدارند و نگذارند مخالفان این صدا را خاموش کنند.
به گفتۀ او، رسانه‌های افغانستان باید بیشتر حمایت شوند، چون راه‌ دشواری را پیش‌رو دارند این کمک می‌کند تا هم خبرنگاران و رسانه‌ها در برابر چالش‌ها و نگرانی‌ها موجود به موفقیت دست‌ یابند. هرچند کار رسانه‌ها در افغانستان نتایج خوبی را در پی‌داشته است. این یک مبارزه جدی را نشان می‌دهد، در برابر همۀ چالش‌ها ایستادن و کارهای غیر قانونی را افشا کردن آسان نیست، در چنین وضعیت رسانه‌ها با سخترین چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند تا گزارش‌ها و مقاله‌های جدی‌تر در برابر نهادها و افراد فاسد‌ نشر کنند.
این مشاور دفتر انتر نیوز در بخش رسانه، باور دارد که رسانه‌ها ممثل قدرت آزادی بیان در کشورها هستند و با استفاده از گزینۀ آزادی بیان کارهای خود را به پیش ببرند. رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان مسوولیت‌ دشوار را در وضعیت ناگوار کنونی به عهد دارند، هرچند کارهای‌شان کاملاَ معیاری شاید به دلایل مختلف نباشد، اما با آنهم تأثیرات مثبت داشته‌ است.
آقای مارتین می‌گوید که هرچند‌ نهادهای حمایت از رسانه‌های افغانستان در راستا دفاع از حقوق خبرنگاران کارهایی انجام داده‌اند، اما چالش‌هایی هنوز هم در رابطه به گزارش‌ها پژوهشی وسایر فعالیت‌های خبرنگاری جود دارد. در حالی‌که تأثیر کار رسانه‌ها نیز چشم‌گیر است.
آقای مارتین که پس از سال ۲۰۰۴ برای کارهای پژوهشی آموزش دادن به خبرنگاران وارد افغانستان شده و با برخی از رسانه‌های افغانستان نیز همکاری داشته، می‌گوید: با وجود تمام چالش‌های موجود در این کشور رسانه‌های افغانستان راه‌های سعودی را بیشتر پیموده‌اند و انکشاف کرده‌اند.
آقای مارتین می‌گوید: پیش‌داوری در مورد آیندۀ رسانه‌های افغانستان دشوار است، اما می‌افزید: این‌که چقدر چالش‌ها و فرصت در آینده نصیب رسانه‌‌های افغانستان می‌شود زمان آن‌را تعین خواهد کرد. اما رسانه‌های در افغانستان در حال پیشرفت سریع هستند. خبرنگاران افغانستان گزارش‌های مختلف در رابطه به اوضاع کشور، چالش‌ها و مشکلات مردم تهیه می‌کنند. تهیه این گزارش‌ها کار آسان نیست، اما خبرنگاران افغانستان تلاش جدی می‌کنند که قابل ستایش است.
او گفت: فعالیت خبرنگاران در کشورهای بیرونی نیز با دشواری‌ها و چالش‌ها روبرو است، اما نهادهای رسانه‌یی بیرونی سهولت‌های بیشر را برای خبرنگاران فراهم کرده‌اند. در حالی که درافغانستان هیچ تضمین برای خبرنگاران وجود ندارد. اما بانهم باید رسانه‌های افغانستان تلاش‌های بیشتر در تهیه و تولید گزارش‌ها خود داشته باشند تا هم برای مردم دلچسپ باشد و هم تأثیرات اجتماعی و … داشته باشد.
این در حالی است که برخی از نهادهای دفاع از حقوق خبرنگاران می‌گویند که خشونت در برابر خبرنگاران نسبت به حکومت‌ پیشین در حکومت وحدت ملی افزایش یافته است.
گفتنی است که مارتین هکربای، خبرنگار آزاد و مشاور دفتر انترنیوز در بخش رسانه و ترینر خبرنگاری پژوهشی است. آقای هکربای پس از سال ۲۰۰۴ تجربه کاری با برخی از رسانه‌های افغانستان را نیز دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.