صندوق بین‌المللی کودکان: سالانه ۹ هزار و ۵۰۰ کودک در افغانستان قربانی بیماری اسهال می‌شوند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 13 عقرب 1396 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۶

یافته‌های تازۀ صندوق بین‌المللی کودکان (یونیسف) نشان می‌دهد که سالانه ۹۵۰۰ کودک در افغانستان به سبب مبتلا شدن به بیماری اسهال جان خود را از دست می‌دهند.
mandegar-3در گزارش تازۀ این نهاد آمده است: با وجودی که مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال از ۱۰ هزار کودک در سال کاهش یافته، ولی در هر روز ۲۶ کودک به دلیل ابتلا به اسهال جان خود را از دست می‌دهند.
یونسیف گفته‌ که مرگ و میر ناشی از بیماری اسهال به دلیل نگران کننده است که این بیماری را می‌توان از راه‌های ساده‌ پیشگیری کرد.
بر اساس این گزارش، همه ساله ۸۰ هزار کودک در افغانستان در اثر بیماری‌های مختلف ضایعه می‌شوند که بیمار اسهال ۱۲درصد آن را تشکیل می‌دهد.
یافته این نهاد، همچنان، نشان می‌دهد که یک‌ونیم میلیون کودک در افغانستان از “سوء تغذیه” رنج می‌برند و بی‌توجهی به بهداشت دلیل اصلی ابتلا به بیماری اسهال می‌باشد. صدوق بین‌المللی کودکان باور دارد که دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشت در شهرها و روستاها محدود است و مردم افغانستان از این نظر در وضعیت بدی قرار دارند.
یونسیف گفته است که ترویج بهداشت برای سلامتی کودکان و جلوگیری از مرگ و میر آن‌ها بهترین و موثرترین راه است.
هرچند وزارت صحت در این مورد اظهار نظر نکرده است، اما برخی از پزشکان می‌گویند که در صورتی که خانواده‌ها توجه کنند، اسهال قابل پیشگیری است.
محمد حسین انورزی متخصص داخله گفته که آب نوشیدنی کاملا غیرصحی است. بیشتر اطفال وقتی از این آب‌ها می‌نوشند به اسهال مبتلا می‌شوند.
به گفته آقای انورزی دلیل اصلی ابتلا به اسهال، نوشیدن آب ناپاک است و زمانی که یک کودک به اسهال مبتلا می‌شود، ۷۰ درصد آب وجودش را از دست می‌دهد که در نتیجه آن کودک قربانی می‌شود.
پزشکان با اشاره به فقر و بی‌کاری می‌گویند که اسهال بیشتر از خانواده‌های فقیر قربانی می‌گیرد زیرا از یک سو در این خانواده‌ها بهداشت مراعات نمی‌شود و از سوی دیگر وقتی کودکان فقیر به اسهال مبتلا می‌شوند، توانایی اقتصادی انتقال آن‌ها به مراکز درمانی و پرداخت پول برای تداوی چنین کودکان وجود ندارد.
آقای انورزی می‌گوید برای این که از مرگ و میر کودکان جلوگیر شود خانواده‌ها باید در پاکی و نظافت محیط زنده‌گی و آب و غذا توجه بیشتر کنند. اولین وظیفه خانواده‌ها این است که آب و غذای کودک باید پاک باشد و سبزی و میوه پس از شستشو به کودکان داده شود.
دلیل اصلی اسهال نوشیدن آب ناپاک است. در یک سال اخیر آمار تکان‌دهند‌ه‌یی در مورد آلوده‌گی آب نشر شده است. نهادهای صحی گفته‌اند که مردم باید در نوشیدن آب محتاط باشند و پیش از نوشیدن آن را بجوشانند.
در همین حال، وزارت احیا و انکشاف دهات که پروژه‌های آبرسانی را تطبیق می‌کند می‌گوید: دسترسی به آب نوشیدنی بیشتر شده است. اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید: این وزارت به همکاری یونسیف در حال تطبیق پروژه‌های تامین آب آشامیدنی پاک برای مردم است. در حال حاضر براساس آمار احصاییه مرکزی، دسترسی مردم روستاها به آب آشامیدنی به ۵۸ درصد رسیده؛ این در حالیست که در سال ۲۰۰۳ دسترسی مردم به آب پاک بین ۱۸ تا ۲۰ درصد بود.
به گفته آقای رستمی در سال جاری کار آبرسانی ۴۵۰ شبکه جریان دارد و با تکمیل این پروژه‌ها ساکنان همجوار این پروژه‌ها از آب پاک برخوردار خواهند شد. او هم‌چنا‌ن، افزود که پول کافی برای تطبیق پروژه‌های آبرسانی در وزارت انکشاف دهات وجود دارد.
درهمین حال، ممسوولان در ولایت دایکندی، مرکز آن نیلی را اولین ولسوالی «عاری از رفع حاجت در فضای باز» اعلام کردند. وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید: تلاش دارد تا مردم را تشویق کند که به جای فضای باز، با ساخت تشناب‌ها زمینه بهتر محیط پاک را فراهم کنند.
آب رسانی و بهداشت و محیط زیست یکی از برنامه‌های وزارت احیا و انکشاف دهات است. این برنامه از یک طرف آب آشامیدنی پاک را برای مردم فراهم می‌کند و از سوی دیگر مردم را تشویق می‌کند تا در پاک نگهداشتن محیط زنده‌گی‌شان بکوشند.
این در حالیست که هنوز در شماری از روستاها مردم بجای تشناب‌ها در فضای باز رفع حاجت می‌کنند و این خود سبب آلوده‌گی محیط زنده‌گی می‌شود. حتا در شهرهای افغانستان نیز تشناب کافی وجود ندارد و شهروندان به این دلیل با مشکل زیادی روبرو هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.