وزارت دفاع با تأیید گزارش سیگار: استخبـارات خارجـی در میـان نیروهـای امنیتـی نفوذ دارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 16 عقرب 1396 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۶

سیگار یا نهاد بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان با نگرانی از نفوذ و حمله‌های هراس‌افگنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان و خارجی، گفته که نیروهای مخالف دولت در داخل نظامیان افغانستان نفوذ کرده‌اند.
mandegar-3به باور سیگار، پس از گرفتن مسوولیت امنیتی توسط نظامیان افغانستان، حمله‌های داخلی در صفوف این‌ نیروها و نیروهای خارجی به یک چالش جدی تبدیل شده ‌است.
سیگار تأکید کرده که بیشتر حمله‌ها در صفوف نظامیان افغانستان و نیروهای ناتو از طرف افراد نفوذی دشمن صورت گرفته است که با تکنیک‌های خاص توانسته‌اند وارد صفوف نظامیان افغانستان شوند.
در همین حال، وزارت دفاع ملی می‌گوید که برخی از حمله‌هایی که در صفوف نیروهای امنیتی صورت گرفته ناشی از عقده‌مندی سربازان نسبت به سایر سربازان است.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی، با تأیید گفته‌های نهاد سیگار، می‌گوید که مکانیزم‌های جدی را برای جلوگیری از نفوذ دشمن در صفوف نیروهای امنیتی کشور را روی دست‌ گرفته‌اند.
آقای وزیری گفت: بیشتر حمله‌هایی که در صفوف نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد، ناشی از عقده‌مندی برخی از سربازان بالای برخی از سربازان دیگر است که در میان خود بالای چیزی با هم درگیر می‌شوند».
سخنگوی وزارت دفاع هم‌چنان، از دست‌داشتن استخبارات کشورهای منطقه در این روند نیز نگرانی کرده افزود که بیشتر این افراد با استخبارات کشورهای منطقه تماس دارند.
او گفت: برای جلوگیری از چنین اتفاقات، وزارت دفاع در همکاری با ریاست امنیتی ملی افراد را در سطح مختلف نهادهای ارتش (بلوک، تولی، کندک) و بالاتر از آن گماشته‌اند.
به گفتۀ او، از سال گذشته در روند جلب و جذب نیروهای امنیتی دقت جدی صورت می‌گیرد و کارگاه‌های آموزشی برای نظامیان کشور در رابطه به جلوگیری از نفوذ دشمن راه‌اندازی شده است.
اما، سیگار با اشاره به افزایش حمله‌های درونی در صفوف نظامیان افغانستان و خارجی، می‌افزاید که از اول جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی تا ۱۵ اگست سال جاری ۵۴ حملۀ داخلی انجام شده که ۴۸ حمله بر نیروهای افغانستان و متباقی بر نیروهای امریکایی بوده‌است.
این اداره می‌گوید: در سال ۲۰۱۶ نیز ۶۰ حملۀ این‌چنینی صورت گرفته بود که از این جمع تنها چهار حملۀ آن بر نیروهای امریکایی انجام شده بود و متباقی آن بالای نیروهای افغانستان صورت گرفته بود.
این اداره از افزایش بیش‌تر این حمله‌ها در سال جاری خورشیدی نیز اظهار نگرانی کرده، هرچند گفته شده که تلفات نیروهای افغانستان در این حمله‌ها نظر به سال گذشته کم شده‌است.
به گفتۀ سیگار از اول جنوری تا ۱۵ اگست سال گذشۀ میلادی از اثر حمله‌های داخلی ۱۲۰ نیروی امنیتی کشته و ۵۰ تن زخمی شده بود درحالی که در سال جاری ۹۷ تن کشته و ۵۰ تن مجروخ گردیده‌اند هم‌چنان، ۳ سرباز امریکایی کشته و ۱۰ سرباز دیگر مجروح شده‌اند.
بر اساس گفته‌های نهاد بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان، حمله‌های خودی در ارتش ۲۲ درصد و به نیروهای خارجی چهار درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
از سویی هم، آگاهان باور دارند که ضعف در نهادهای استخباراتی و نبود مکانیزم‌های لازم برای تفکیک افراد دشمن در روند جذب نیروهای امنیتی به‌ویژه ارتش سبب این همه چالش‌ها و افزایش حمله‌های درونی شده‌ است.
آنان می‌گویند که وقتی یک شخص می‌تواند بیش از چهار تذکره به‌نام‌های مختلف داشته باشد می‌تواند به نام مختلف وارد ارتش نیز شود.
آنان باور دارند که نبود چنین مکانیزمی زمینه‌ را برای گرفتن تذکره افراد نفوذی نیز فراهم کرده است. این افراد با استفاده از این فرصت و پرداخت ۱ – ۲ هزار افغانی می‌تواند تذکره بگیرد و وارد ارتش کشور شده در نهایت بالای نظامیان افغانستان و خارجی حمله کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.