واکنش‌ها به حملۀ تروریستی برتلویزیون شمشاد: آزادی بیان و رسانه‏‎ها متوقف نخواهند شد

گزارشگر:ماندگار/ چهار شنبه 17 عقرب 1396 - ۱۶ عقرب ۱۳۹۶

حملۀ افراد مسلح بردفتر مرکزی تلویزیون خصوصی شمشاد در شهر کابل با واکنش‎های گسترده‎یی مواجه شده است.
افراد مسلح بامداد دیروز بر تلویزیون شمشاد در کابل حمله کرده و ۱ تن را کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی ساختند. مسوولیت این رویداد را گروه داعش بر mandegar-3عهده گرفته است.
فیصل زلاند یک خبرنگار تلویزیون شمشاد گفته که مهاجمان ابتدا بالای محافظان تلویزون حمله کرده و سپس داخل محوطۀ این تلویزون شدند و به شلیک شروع کردند.
وزارت امورداخله اعلام کرده است که مهاجمان این حمله انتحاری پس از سه ساعت درگیری با پولیس، کشته شدند.
این حملات با محکومیت گسترده روبرو شد.
ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی این حمله را به شدت محکوم کرده و گفته که گروه‌های تروریستی با هدف قرار دادن رسانه‌ها، نمی‌تواند هیچ محدودیت بر آزادی بیان و اطلاع رسانی وارد کند.
در اعلامیۀ ارگ آمده است، تروریستان نمی‌توانند با راه‌اندازی این چنین حملات جنایتکارانه، رسانه‌ها و آزادی بیان را که ارزش‌های بزرگ قانون اساسی و دست‌آوردهای مهم حکومت می‌باشند را محدود سازند و اراده رسانه‌ها و خبرنگاران را در راستای اطلاع رسانی تضعیف کنند.
ریاست جمهوری بر حفاظت نهادهای رسانه‌‌‌یی تاکید کرده و گفته که تدابیر جدی در زمینۀ تامین امنیت خبرنگاران گرفته خواهد شد.
اعلامیه افزوده: حکومت برای حفاظت نهادهای رسانه‌یی کشور و خبرنگاران که در شرایط دشوار جهت اطلاع رسانی به هموطنان‌شان از وضعیت افغانستان، منطقه و جهان فعالیت می‌کنند، تدابیر جدی را روی دست خواهد گرفت.
همزمان با این، ریاست اجرایی نیز با نشر اعلامیه‌یی این حمله تروریستی را محکوم نموده و آن را خلاف قوانین جنگی و ارزش‌های انسانی خوانده است.
اعلامیه افزوده:»هدف قراردادن رسانه‌ها و خبرنگاران، خلاف تمام قوانین جنگی، بین‌المللی و ارزش‌های انسانی است و تروریستان کور دل بابت چنین اعمالی مورد بازپرس و مأخذه قرار خواهند گرفت».
ریاست اجرایی، ضمن وعده بر تأمین امنیت نهادهای رسانه‌یی گفته گروه‌های هراس افگن با هدف قرار دادن رسانه‌ها و آزادی بیان هیچ‌گاه بر اهداف شان که مانع آزادی بیان و کار رسانه‌‌یی است، دست نخواهد یافت.
در اعلامیه آمده است: آزادی رسانه‌ها و مطبوعات در افغانستان برای همۀ کشورهای منطقه و جهان الگو و نمونه است. خبرنگاران و جامعۀ رسانه‎یی کشور، علی‌رغم تهدیدها و فشارهای گروه‌های تروریستی در طول شانزده سال گذشته در کنار مردم افغانستان و نیروهای امنیتی برای دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و پاسداری از ارزش‌های اسلامی و ملی کشور قرار داشته‌اند و قربانی داده‌اند. تعهد حکومت به آزادی بیان و رسانه‌ها پابرجا و استوار است و ما خود را مکلف به تأمین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران کشور می‌دانیم.
در همین حال، دبیر کل ناتو نیز این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را نشانۀ شکست گروه‌های تروریستی در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان خوانده است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله به تلویزیون شمشماد را محکوم کرده و آن را «جنایتی وحشتناک» خوانده است. عفو بین‌الملل گفته که این نشان‌دهنده میزان خطری است که خبرنگاران افغانستان به خاطر کار «برحق «شان انجام می‌دهند.
این سازمان از حکومت افغانستان خواسته است که در حفاظت رسانه‌های این کشور تلاش زیاد کنند تا این رسانه‌ها بتوانند آزاد و بدون هراس کار کنند.
دفتر نی حمایت‌کنندۀ رسانه‌های افغانستان، حمله تروریستی به تلویزیون شمشاد را جنایت علیه بشریت دانسته است.
عبدالمجیب خلوتگر،رییس عمومی‌دفتر نی گفته که حمله به محلات و نهاد‌های ملکی مصداق بر جنایت جنگی بوده و از آنجایی‌که رسانه‌ها اهداف نظامی‌ به شمار نمی‌روند، این عمل تروریستان، جنایت در برابر بشریت بوده که باید از سوی جامعۀ جهانی جدی گرفته شود.
دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان حمله به تلویزیون خصوصی شمشاد را به شدت محکوم نموده و از حکومت افغانستان می‌خواهد تا طراحان این جنایت را شناسایی و مجازات کند.
مجلس سنا نیز حمله به تلویزیون خصوصی شمشاد را حمله بر آزادی بیان در کشور خواند و آن را به شدت محکوم کرد.
اعضای مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس، گفتند که حمله مهاجمان تروریستی بر تلویزیون شمشاد، حمله بر آزادی بیان و در واقع خفه کردن گلوی عدالت خواهی مردم افغانستان است.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا گفت: «حمله تروریستی بر تلویزیون شمشاد را جداً محکوم می‌کنیم؛ این حمله در واقع حمله بر آزادی بیان و جنایت جنگی است».
آقای ایزدیار این حمله تروریستی را جنایت نا بخشیدنی خواند و تاکید ورزید که عاملان این جنایت باید به پنجه قانون سپرده شوند.
او از حکومت خواست که برای تامین امنیت رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای در کشور تلاش کند.
معاون اول مجلس سنا گفت: «مردم و نهادها در افغانستان به نوبت مورد حملات تروریستی قرار می‌گیرند و تروریستان همانند حمله گرگ بر گوسفندان، مردم را می‌درند؛ نهادها و مردم در انتظار اند که چه وقت نوبت‌شان می‌رسند و توسط گرگان درنده، دریده شوند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.