شایعات لویه جرگه قوت می‎گیرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 21 عقرب 1396 - ۲۰ عقرب ۱۳۹۶

به تازه‌گی شایعات گسترده‌یی مبنی بر برگزاری لویه جرگه عنعنوی به راه افتاده است.
در روزهای اخیر خبرهای در میان دانش‌آموزان شهر کابل به راه افتاده که گویا به دلیل برگزاری لویه جرگه عنعنوی مکاتب شهرکابل برای ده روز تعطیل mandegar-3خواهند بود؛ موردی که وزارت معارف آن را خبر نادرست خوانده و رد کرده.
حتا گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از مدیران مکاتب شهر کابل به دلیل برگزاری این لویه جرگه عنعنوی، به معلمان‌شان هدایت داده تا روند آموزش کتاب‌های درسی را سرعت بخشند تا با برگزاری این لویه جرگه درس‌ها عقب نیافتد.
در برخی از مکاتب هم شایعاتی به راه افتاده که گویا امتحانات پایانی سال ( امتحانات سالانه) مکاتب شهر کابل بعد از برگزاری لویه جرگه عنعنوی گرفته خواهد شد.
اما وزارت معارف می‌گوید که این وزارت در تقسیم اوقات خود هیچ نوعی رخصتی مبنی بر برگزاری لویه جرگه عنعنوی ندارد و امتحانات پایانی سال هم در زمان معین آن برگزار خواهد شد.
این شایعات شاید بیش از یک ماه است که به راه افتاده؛ اما حکومت از این‌که این شایعات چگونه و توسط چه کسانی به راه افتاده است، ابراز بی‌خبری می‌کند.
مسوولان حکومتی ضمن این‌که از برگزاری لویه جرگه عنعنوی، ابراز بی‌خبری می‌کنند، می‌گویند: خبر برگزاری لویه جرگه عنعنوی شایعه‌یی بیش نیست؛ اما این‌که چرا جلو چنین شایعاتی گرفته نمی‌شود، چیزی نمی‌گویند.
مسوولان در حکومت می‌گویند که حکومت برای برگزاری لویه جرگه که در توافق‌نامه سیاسی تذکر یافته است، تاهنوز تصمیم نگرفته اند و مشحص نیست که این لویه جرگه چه زمانی برگزار خواهد شد.
و اما مسوولان در ارگ‌ ریاست‌جمهوری به روزنامه ماندگار می‌گویند که حکومت درحال حاضر برای برگزاری هیچ نوع لویه جرگه‌یی آماده‌گی ندارد.
این درحالی ‌است که گفته می‌شود که تلاش‌هایی در کابل با حمایت حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، برای برگزاری یک لویه جرگه عنعنوی آغاز شده و در نخستین حرکت‌ها، بیلبوردهایی در بخش‌هایی از شهر کابل با عنوان «لویه جرگه عنعنوی؛ حل بحران‌های بزرگ ملی» نصب شده است.
پیش از این حامد کرزی درخواست کرده بود که برای حل بحران‌های کنونی افغانستان و پیدا کردن راه حل مناسب، یک لویه جرگه برگزار شود. بدین اساس، ظاهرا این تلاش‌های جدید با پشتیبانی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین آغاز شده است.
و اما رییس جمهور پیشین به تازه‌گی گفته که پس از امضای توافقنامه امنیتی امید می‌رفت تا افغانستان امن شود، ولی چنین نشد. چنانچه جنگ‌ها افزایش یافت و افغان‌ها بیش‌تر از پیش با ناامنی و بیچارگی روبرو شدند.
کرزی تاکید کرده که برای بیرون رفت از وضعیت کنونی نیاز است تا یک لویه جرگه برگزار شود: «ضرورت به این داریم که مردم افغانستان در یک لویه جرگه عنعنوی باهم بنشینند. دراین جرگه همه باید حضور داشته باشند به شمول استادان، علمای دین و همه اقشار جمع شوند و صحبت کنند».
گفته ‌شده که نمایند‌گان مردم به شمول طالبان در این جرگه حضور خواهند داشت و موضوعاتی چون تصمیم گیری درباره حکومت وحدت ملی، صلح و جنگ درکشور و همچنان روابط افغانستان با امریکا در این جرگه مورد بحث قرار خواهد گرفت.
رییس‌جمهور پیشین افزود که در رابطه به برگزاری لویه جرگه با رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله صحبت کرده و به طالبان نیز نامه فرستاده تا در این لویه جرگه شرکت کنند.
این درحالی‌است که براساس توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی می بایست در طول دو سال، لویه جرگه قانون اساسی تشکیل شد و در مورد تعدیل قانون اساسی به نفع تغییر نظام از ریاستی تصمیم بگیرد. اما اکنون با گذشت بیش از سه سال، از برگزاری این جرگه و موضوع تعدیل قانون اساسی خبری نیست. زیرا هنوز انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی ها دایر نشده تا ارکان لویه جرگه قانونی تکیمل باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.