اعضای مجلس: حکمتیار به خون شهدای افغانستان بی‎احترامی کرده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 23 عقرب 1396 - ۲۲ عقرب ۱۳۹۶

در ادامۀ واکنش‌ها در برابر اظهاراتِ اخیر رهبر حزب اسلامی، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند، گلبدین حکمتیار به مردم افغانستان توهین کرده است.
آنان که در نشست عمومی دیروز دوشنبه ۲۲ عقرب این اتاق صحبت می‌کردند، بیان داشتند که گلبدین حکمتیار در تلاش است تا جنگ قومی را در mandegar-3کشور دامن بزند.
اعضای مجلس نماینده‌گان هم‌چنان از تلاش‌ها برای برگزاری لویه جرگۀ سنتی از سوی رییس‌جمهور پیشین کشور انتقاد کردند و گفتند که پارلمان خود در نقش لویه جرگه فعالت دارد و نیازی به برگزاری لویه جرگه دیده نمی‌شود.
حکمتیار و تلاش برای واگرایی قومی
عبدالظاهر قدیر، نمایندۀ مردم ننگرهار در مجلس گفت: “من شخصاً صدا می‌کنم به آقای حکمتیار که این جنگ قومی نیست؛ جنگِ افغانستان، جنگ دنیا است، شما نباید چنین حرفی را بزنید”.
آقای قدیر می‌گوید که مردم از حکمتیار توقعات دیگری دارند و بهتر است که او از این‌گونه اظهارات خود داری کند. چون به گفتۀ او: این اظهارات جدا از این‌که به نفع خودش نیست، مردم را نیز از هم‌دیگر جدا می‌سازد.
دکتر عبدالقیوم سجادی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس یادآور شد که پایین آوردن جنگ کشور در سطح قومی، زحمات نیروهای ارتش را هیچ می‌سازد و سیاسیون نباید چنین اظهارات تنش‌زا را مطرح کنند.
آقای سجادی بیان داشت که حکومتِ وحدت ملی باید استراتژی مشخصی را برای مهار تروریسم روی دست بگیرد و از موضع انفعالی خارج و موضع تهاجمی را اختیار کند.
در همین حال، عبدالستار درزابی، یکی دیگر از نماینده‌گان مردم در مجلس بیان داشت: شماری از سیاست‌مدارانِ کشور که سیاست‌های‌شان در کشور آزمایش شده است، بار دیگر می‌خواهند جنگ افغانستان را که نه جنگ من و تو، بلکه جنگ تروریسمِ بین‌المللی و قدرت‌ها است را قومی جلوه دهند. این کار توهین به خون شهدای افغانستان است.
آقای درزابی افزود که آنان به عنوانِ نماینده‌گان مردم به هیچ ‌یک از افراد و اشخاص سیاسی که مکرراً وحدت ملی را ضربه می‌زنند، اجازه نخواهیم داد تا جنگ قومی را در کشور دامن بزنند.
صادقی‌زاده نیلی، عضور دیگر مجلس به این باور است که قومی خواندن جنگِ افغانستان، توهین به مردم افغانستان، نیروهای مسلح، شهدا و معلولان و نظام کشور است.
آقای نیلی افزود که مردم ما به هیچ‌وجه انفجار در ننگرهار، خوست، کابل و سایر ولایات را قومی نمی‌داند و افرادی که جنگ کشور را قومی می‌پندارند باید پاسخگو باشند که کدام قوم در پشت این حملات قرار دارد؟
او به این باور است که حکمتیار با حرف‌های حساسیت‌برانگیز، در پی مطرح کردن خود و حزبش است. به گفتۀ آقای نیلی: نباید شخصیت‌های سیاسی ما برای مطرح شدن از این روش استفاده کنند، زیرا این موضوع شایسته مردم کشور نیست.
کبرا مصطفوی، عضو دیگر مجلس نیز تأکید کرد که در افغانستان هیچ قومی با قوم دیگر نزاع ندارد و جنگ کشور جنگ بین‌المللی است.
بانو مصطفوی می‌گوید که اظهاراتی مبنی بر قومی خواندن جنگ کشور از هر حنجر‌ه‌یی که بیرون شود، به‌خاطر جدا ساختن مردم کشور و نابودی نظام است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردد که هفتۀ گذشته، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در نشست شورای مرکزی این حزب، جنگ افغانستان را قومی خوانده و گفت که در افغانستان جنگ میان دو قوم جریان دارد.
این اظهاراتِ آقای حکمتیار چندین روز است که مورد انتقاد‌های تندی مقام‌های حکومتی و شهروندان قرار می‌گیرد. داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز در واکنش به این گفته‌های حکمتیار گفت که جنگِ افغانستان، جنگ قومی نیست، بلکه در یک سو گروه جهل و تاریکى و در سوی دیگر، گروه استقامت و روشنایی قرار دارد.
در آخرین مورد هم دو روز پیش طارق‌شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع کشور گفت که جنگ افغانستان قومی نه، بلکه جنگی‌ست که نیروهای امنیتی از مردم و از افغانستان دفاع می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.