اندیشۀ سیاسیِ احمدشاه مسعود

گزارشگر:دكتور شمس‌الحق آريانف/ چهار شنبه 24 عقرب 1396 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۶

بخش سوم و پایانی/

mandegar-3شناخت طالبان
– به نظر من، شناخت طالبان برای جهانیـان بسیار دشوار نبود. آن‌ها کسانی اند که مادران و خواهرانِ خود را به حیث کنیز و برادرانِ خود را به عنوان غلام می‌گیرند. اما سیاست‌های پاکستان چنان غربی‌ها و عرب‌ها را اغفال کرده بود که نتوانستند چنین واقعیت‌هایِ برجسته را مشاهده کنند. (احمدشاه مسعود شهید، ص ۱۱۹)
– مردم جهان باید بدانند که خطر طالبان به هیچ‌وجه کمتر از خطر کمونیسم نیست. (احمدشاه مسعود شهید، ص ۱۳۱)
– طالبان فاشیسمِ مذهبی هستند. حرصِ آنان بی‌کران است. مقصد آن‌ها نه‌تنها افغانستان است، بلکه سرزمین‌های همجوار آن تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اگر فرصت بیابند، به قزاقستان هم می‌رسند. (مرد استوار، ص ۳۸۷)
– حاکمیت طالبان، حاکمیت بیدادگر است. هیچ حکومتی نمی‌تواند به زور اسلحه دوام بیاورد. (مرد استوار، ص ۴۴۸)
– طالبان کاری می‌کنند که نه فقط ایران که جهان در مقابلِ ما جبهه بگیرند: آن‌ها مواد مخدر تولید و صادر می‌کنند؛ افغانستان را به پرورشگاه تروریسم بین‌المللی تبدیل کرده‌اند. (مرد استوار، ص ۴۵۶)
پیش‌بینی در مورد طالبان
هدف از ایجاد گروه طالبان، توهین و تحقیر مجاهدان و ذلیل ساختن مردم افغانستان است تا فرصت مناسبی برای به قدرت رسیدنِ عواملِ مورد نظرِ کشورهای مغرض خارجی فراهم شود. این گروه تنها به عنوان وسیلۀ به قدرت رسیدنِ عوامل بیگانه‌پرست به کار گرفته شده است. (مصاحبه با خیرالله شفیعی)
خطر القاعده
– خطر القاعده در مورد عملیات تروریستی است. القاعده خطر بزرگ برای غرب می‎‌باشد. (احمدشاه مسعود شهید، ص۳۴۱)
– قسم یاد می‌کنم عمل اسامه بن‌لادن به نفع امروز و فردای جامعۀ اسلامی و مسلمانان نیست. عمل آن‌ها را به خیر اسلام و جهان نمی‌دانم. (احمدشاه مسعود شهید، ص ۴۷۲)
مسعود و پاکستان
– پاکستان و جنرالان نظامی آن، چیزی بالاتر از دوستی از ما توقع دارند. اگر درخواست پاکستان تنها دوستی ملتِ افغانستان می‌بود، پرابلمی وجود نمی‌داشت. (تندیسی بر چکاد آزادی، ص ۳۸)
– پاکستان می‌خواهد یک حکومت مزدور داشته باشد. من بارها به پاکستانی‌ها گفته‌ام : از ما افغان‌ها آرزوی غلام شدن را نداشته باشید. ما می‌توانیم با شما پاکستانی‌ها بهترین دوست باشیم. منفعت شما در دوستی ماست. اما اگر خواسته باشید این‌جا غلام پیدا کنید، این خیال است و محال است و جنون. (تندیسی بر چکاد آزادی، ص ۳۹)
– تا پاکستان در استراتژی خود تغییر نیاورد، مشکل افغانستان با آن کشور حل نخواهد شد. (احمدشاه مسعود شهید، ص ۶۱۳)
– پاکستانی‌ها بدین باور اند که ایجاد یک افغانستان تحت‌الحمایه می‌تواند منافع ذیل را برای آن‌ها داشته باشد: پیدا کردن عمق استراتژیک، استفاده از افغانستان به حیث پایگاه نفوذ به آسیای میانه، دسترسی به راه مواصلاتی آسیای میانه، از بین بردن خط دیورند. (احمدشاه مسعود، ج ۱، ص ۱۱۳)
روشن‌فکران
این روشن‌فکران چراغ جامعه هستند، نور چشمِ همه هستند، در هرنوع طرح سیاسی و در هر نوع تشکل سیاسی این‌ها جای به‌خصوصِ خود را خواهند داشت. (امید، شمارۀ ۴۷۴، ص ۹)
تشیع
نه‌تنها اهل تشیع، بلکه هرکسی که در افغانستان زنده‌گی می‌کند و مسلمان است و در جهاد برضد اشغال‌گران سهمی داشته، باید حقوق‌شان داده شود. (مرد استوار، ص ۲۰۷)
جمعیت
از نظر من هرکس که بخواهد در داخل جمعیت انشعابی به‌وجود بیاورد، روی هرعلت و بهانه‌یی که باشد، این خود یک خیانت است به جهاد افغانستان. ما ابداً در این فکر نیستیم و به کسی این اجازه را هم نمی‌دهیم. (احمدشاه مسعود شهید، ص ۴۰۳)
سرچشمه‌ها
– امید، نشریۀ افغان‌ها، چاپ بیرون از افغانستان
– رحیمی، مجیب‌الرحمن، احمدشاه مسعود شهید، انتشارات بنیاد احمدشاه مسعود، ‌کابل: ۱۳۸۲
– سیداحمد هاشمی (اهتمام)، مسعود فراتر از مرزها،‌ نشر بنیاد مسعود،‌ کابل: ۱۳۸۳ و ‌۱۳۸۴
– داکتر سیداکبر زیوری (اهتمام)، ‌مسعود فراتر از مرزها، نشر بنیاد شهید احمدشاه مسعود،‌ کابل:‌۱۳۸۲
– غیاثی، توریالی (اهتمام)،‌ مرد استوار، تهران: ‌۱۳۶۸
– فاضل، فضل‌الرحمن، ‌تندیسی بر چکاد آزادی، نشر بخش فرهنگی سفارت افغانستان در قاهره، مصر: ۱۳۹۴
– مصاحبه با خیرالله شفیعی
– سخنرانی احمدشاه مسعود در مسجد جامع رخۀ پنجشیر:‌ ۱۳۷۷، فلم مستند مقاومت
– زنده‌گی‌نامۀ مسعود، چاپ فرانکفورت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.