کرزی خطاب به مقام‌های حکومت: خود را مقصر ندانید، فساد کار دیگران است

- ۰۲ جدی ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی در روز جهانی مبارزه با فساد، کشورهای خارجی را متهم کرد که از طریق سپردن قراردادها به افراد و شرکت‌ها، سبب گسترش فساد کلان شده‌اند.
آقای کرزی روز گذشته در محفلی که به مناسب روز جهانی مبارزه با فساد در کابل برگزار شده بود، گفت که فساد کلان در افغانستان مربوط به خارجی‌ها می‌شود.
دولت افغانستان از روز بین‌المللی مبارزه با فساد درحالی تجلیل می‌کند که براساس بررسی سازمان شفافیت بین‌الملل، افغانستان هنوز هم فاسدترین کشور در سطح جهان است.
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش در این محفل یک بار دیگر کشورهای کمک کننده حکومت‌اش را متهم کرد که از طریق قرارداد با افراد و شرکت‌ها منجر به گسترش فساد می‌شوند. او خطاب با حاضران نشست گفت: «برادران و خواهران عزیز، خود را (در فساد) مقصر ندانید، این فساد دیگران است».
کرزی گفت که فساد در افغانستان دو منبع کاملاً واضح دارد. او افزود: «یکی ناتوانی و ضعف‌های اداره و دولت ماست، در قوانین، مقررات و اجراآت و همچنان در تماس مردم با دولت. بخش دوم، فساد آمده و تشویق شده از سوی خارجی‌ها در افغانستان است».
حامد کرزی تاکید کرد که مبارزه با فساد در افغانستان نیز به تلاش‌هایی از دو جهت نیازمند است، اما این تلاش‌ها زمانی نتیجه می‌دهد که «عوامل بزرگ» فساد در افغانستان محو گردد. کرزی گفت مطمین است که در سال ۲۰۱۴ وقتی رییس‌جمهور جدید انتخاب شود و اکثر نیروهای بین‌المللی از افغانستان خارج شوند، «قراردادها، تشکیلات و ساختارهایی‌که آنها در اینجا ایجاد کرده اند و منبع بزرگ فساد هستند نیز کاهش می‌یابند، و این به خیر افغانستان است».
کرزی گفت در افغانستان اقدام‌هایی برای مبارزه با فساد مانند ساده‌سازی قوانین و مقررات روی دست گرفته شده است. او همچنان تاکید کرد که یکی از اقدام‌ها برای مبارزه با فساد، مصونیت کاری ماموران ملکی و نظامی افغانستان است.
حامد کرزی گفت که مامورین باید از طریق اصول به کار گماشته شوند، اما افزود که هنوز «نشانه کامیابی» در این بخش‌ها را نمی‌بیند. کرزی گفت: «هنوز هم ما زیادتر به روابط وابسته هستیم تا به ضوابط. اصلاح اداره، مصونیت مامور، بستگی کامل به اجرایی کردن ضوابط دارد».
عزیزالله لودین رییس ادارۀ مبارزه با فساد اداری در این مجلس گفت که این اداره در سال گذشته حدود ۱۶۰ قضیۀ فساد اداری را به ارگان‌های عدلی و قضایی فرستاده است.
وی ناکارآمدی سیستم مبارزه با فساد اداری، وجود ادارات موازی با دستگاه مبارزه با فساد اداری، عدم تطبیق قانون بالای همه به طور یکسان، ضعف ارادۀ سیاسی برای محاکمه مجرمان، کافی نبودن معاشات و امتیازات مادی برای کارمندان دولتی و نبود سیستم مجازات و مکافات را از جملۀ مشکلات این اداره در امر مبارزه با فساد اداری عنوان کرد.
وی افزود: «هیچ یک از چند صد قضیه‌یی را که ما شناسایی و به مراکز مربوطه ارجاع کردیم، بررسی نشده، آیا هیچ یک از ارگان‌های عدلی و قضایی قابلیت رسیده‌گی به این قضایا را نداشته، آیا هیچ یک از این قضایا دلایل کافی برای محاکمۀ متهمین را نداشته است؟»
وی اظهار داشت که کار ثبت دارایی‌های مقامات دولتی در مرکز به پایان رسیده و در پنج ولایت دیگر نیز آغاز شده که در نتیجۀ آن دارایی پنج هزار مقام دولتی ثبت شده است.
او گفت که همچنان پروندۀ سوء استفاده از قرارداد البسۀ وزارت دفاع نیز بررسی شده و در اعلان مجدد آن ۷۸۰ میلیون افغانی به نفع دولت تمام شده است.
رییس جمهور کرزی نیز تأکید می ورزد فساد اداری و کشت مواد مخدر که دو شرط مهم جامعۀ جهانی برای دوام کمک‌ها بعد از سال ۲۰۱۴ گفته شده است، در حال حاضر به اوج خود رسیده است.
در حالی که رییس‌جمهوری در این همایش تأکید کرد که بخش اصلی فساد «از ما نیست»، رییس مبارزه با فساد اداری سخنان خود را با این شعر به پایان برد:
«آنچه ما با خود کردیم، هیچ نابینا نکرد / همچو ما خود را کسی رسوا در این دنیا نکرد».
این در حالی است که تحلیلگران از نبود اراده سیاسی در مبارزه با فساد سخن می گویند. اداره مبارزه با فساد اداری در گذشته برخی اعضای کابینه حکومت افغانستان را به دست داشتن در فساد متهم کرده است، اما هیچ اقدامی علیه آنها صورت نگرفته است.
پس از تصویب کنوانسیون مبارزه با فساد ملل متحد در سال ۲۰۰۳، نهم دسمبر به عنوان روز بین المللی فساد تعیین گردید و هر سال از این روز تجلیل می شود. اما اداره عالی مبارزه با فساد افغانستان روز شنبه از این روز تجلیل کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.