کمیسیون حقوق بشر: دولت در مـهار خشـونت در بـرابـر زنان ناکـام بوده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 5 قوس 1396 - ۰۴ قوس ۱۳۹۶

مسوولان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گویند که تنها در ده ماه گذشته سال روان ۳۷۷۸ مورد خشونت در برابر زنان ثبت شده است که شامل موارد متعدد از جمله قتل و تجاوز می‌گردد.
mandegar-3سیمار ثمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در نشستی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان و «آغاز کمپاین ۱۵ روز برای محو خشونت در برابر زنان» دیروز شنبه (۲۵ عقرب) گفت: خشونت در برابر زنان بنیاد خانواده‌‌ها را از هم ‌می‌پاشد و نسل دوم خانواده را به شدت متأثر می‌سازد. از این‌‌رو با آن‌که دولت افغانستان و جامعه جهانی در طول ۱۷ سال گذشته تلاش کرده که خشونت در برابر زنان را کنترول کنند، اما در سال روان آمارخشونت در برابر زنان افزایش داشته و دولت در مهار خشونت‌ها موفق نبوده ‌است.
بانو ثمر افزود که خشونت‌های فیزیکی و جسمی از موارد درشت و شدید خشونت‌های ثبت شده در برابر زنان است.
به گفتۀ او، از مجموع آمار ۳۷۷۸مورد خشونت در برابر زنان در سال جاری،۱۳۵۱ مورد آن را خشونت‌های فیزیکی و جسمی تشکیل می‌دهد که شامل سوختاندن، قطع عضو و مسایل مشابه می‌گردد. از این مجموعه ۱۰۰۳ مورد ضرب و شتم، ۱۹ مورد سوختاندن،۵۴ مورد مجروحیت، ۲۲مورد کار اجباری، ۲۳۱ مورد قتل، ۴ مورد قطع عضو و ۱۸ مورد دیگر، خشونت‌های مشابه بوده است.
رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از ۲۳۱ مورد قضیه قتل زنان، ۱۲۰ مورد مرتبط به قضایای ناموسی بوده که مردان خانواده‌ ( پدر، شوهر و برادر‌) زنان را با یک سؤظن به قتل رسانده‌اند. از این جمله ۶ مورد قتل را گروه‌های مخالف مسلح دولت مرتکب شده و زنان را با دادگاه صحرایی سنگ‌سار و تیرباران کرده ‌است. در همین حال ۱۰۵ مورد قضیه قتل زنان را افراد ناشناخته مرتکب شده‌اند.
به گفته رییس این نهاد دفاع از حقوق بشر، از مجموع ۲۳۱ مورد قتل، ۱۰۴ قضیه آن در مناطق شمال و شمال شرق رخ داده و ۵۰ قضیه در مناطق جنوب و جنوب غرب، ۳۴ مورد در غرب و ۲۸ مورد قتل در شرق رخ داده است. در مناطق مرکزی آمار قتل زنان کاهش یافته، اما هنوز هم ۱۵ قضیه قتل زنان رخ داده است.
دادستانی اختصاصی مبارزه با خشونت در برابر زنان نیز می‌گوید که بر اساس آمارهای قضایای خشونت در این دادستانی، خشونت‌هایی که منجر به قتل زنان می‌شود، افزایش یافته و آنان به پرونده‌های قتل زنان که در اثر خشونت‌ها صورت گرفته به صورت جدی رسیده‌گی می‌کند. اما از ۲۳۱ مورد پرونده قتل زنان عاملان ۱۲۰ پرونده دستگیر شده و بقیه آن‌ها تا کنون با برخورد قانونی مواجه نشده‌اند.
از ۶۷ درصد خشونت های صورت گرفته در مرکز به ۱۵ مورد آن رسیده‌گی قرار گرفته است. در حالی که از ۲۸ مورد در شرقی ۳۰ درصد آن مورد ‌پیگرد قرار گرفته است. همچنان، و شمال افغانستان در جایگاه‌های سوم و چهارم در رسیده‌گی به پرونده‌های زنان قرار دارند اما غرب افغانستان جایگاه آخر را دارد. در زون غرب افغانستان از ۴۴ مورد قتل زنان که به ثبت رسیده، به ۲۹ درصد آن رسیده‌گی شده است.
این کمیسیون در گزارش سالانه خود گفته است که پی‌گیری خشونت‌های جنسی در جامعه افغانستان با چالش‌های جدی روبرو بوده و مطابق سنت‌های حاکم در این کشور، پرداخت به مسایل جنسی تابو پنداشته شده است.
با این حال یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در طی ده ماه گذشته سال روان، ۱۸۶ مورد خشونت جنسی به این کمیسیون گزارش شده که از آن جمله ۳۸ مورد تجاوز جنسی بوده‌است و ۲۳ مورد ارتباط نامشروع شوهر با زنان دیگر است.
کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که در ده ماه گذشته ۲۳ مورد فحشا و روسپی‌گری اجباری نیز در این نهاد به رسیده است. علاوه بر آن، در ده ماه گذشته ۶ مورد سقط جنین به گونه رسمی ثبت شده و ۴ مورد نیز بارداری اجباری بوده‌است.
در گزارش سال جاری کمیسیون حقوق بشر، ‌در مجموع ۱۰۹۳ مورد خشونت‌های زبانی و روانی به ثبت رسیده که ۵۷۹ مورد آن به استهزا گرفتن، مورد تمسخر قراردادن و سخنان تحقیر آمیزو فحش و دشنام به زنان را شامل می‌شود. علاوه بر آن، ۱۳۹ مورد خشونت لفظی شامل تهمت به زنان بوده و۱۶۱ مورد این خشونت‌ها هم تهدید به قتل زنان بوده‌ است.
همچنان این کمیسیون باور دارد که ۱۰۲پرونده زنان در سال روان تهدید به طلاق، تهدید به آوردن همسر دوم و ازدواج مجدد شوهر و تهدید به اخراج از منزل و گرفتن طفل شده ‌است. ۲۶ مورد دیگر نیز شامل توهین و خشونت لفظی به‌ خاطر نداشتن طفل و یا طفل پسر بوده ‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.