یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات: جامعۀ جهانی خواهان انتخابات شفاف و سالم در افغانستان نیست

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 8 قوس 1396 - ۰۷ قوس ۱۳۹۶

یک عضو کمیسیون انتخابات می‌گوید هیچ کس انتظار یک انتخابات خوب و شفاف را نداشته باشد، زیرا چنین چیزی ممکن نیست. او اما می‌گوید که بدون شک انتخابات در زمان معین آن برگزار خواهد شد؛ ولی نه یک انتخابات شفاف، سالم و عادلانه.
mandegar-3این عضو کمیسیون انتخابات که نمی‌خواهد نام او گرفته شود، به روزنامۀ ماندگار گفت: کشورهای کمک‌کننده برای خریداری ماشین‌های بایمتریک با ما همکاری نمی‌کنند؛ بنابراین این خارجی‌ها هستند که یک انتخابات سالم در افغانستان را نمی‌خواهند.
او می‌گوید: جامعۀ جهانی در صدد یک انتخابات مملو از تقلب و تخلف در افغانستان هستند؛ زیرا زمانی‌که ما برای خریداری ماشین‌های بای‌متریک تقاضا کمک کردیم، به ما گفتند که با همان سیستم گذشته انتخابات را برگزار کنید.
او همچنان گفت: پس همکاری نکردن دوستان بین‌المللی بدین معناست که اصلاً این جامعۀ جهانی است که انتخابات سالم و شفاف در افغانستان را نمی‌خواهند؛ اگر نه ما برای یک انتخابات سالم و شفاف از هر نوع تلاش دریغ نکردیم.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که چند پیش نمایندۀ اتحادیه اروپا از برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان اعلام حمایت کرد و گفت که جامعۀ جهانی خواهان یک انتخابات سالم و شفاف در افغانستان است و برای برگزاری یک انتخابات سالم آمادۀ هرنوع همکاری و حمایت هستند.
با این حال جنرال نیکلسن فرماندۀ عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در نشستی در ولایت کندز گفته است که انتخابات افغانستان در امنیت کامل برگزار خواهد شد.
داکترعبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی نیز تاکید دارد که جامعۀ جهانی متعهد برحمایت از تلاش‌های دولت افغانستان در بخش‌های گوناگون شده است.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در جلسۀ شورای وزیران، به روز دوشنبه ۶ قوس/ آذر، گفت که در سفرش به امریکا و کانادا، بحث‌هایی در مورد انتخابات‌های آیندۀ افغانستان داشته‌ است.
رییس اجرایی گفته است که انتخابات آینده، در سطح بالای از شفافیت و عادلانه آن برگزاری خواهد شد و افزود که نمی‌خواهیم که خاطرات تلخ گذشته که تاثیرات ناگواری بالای وضعیت افغانستان و حتا وضعیت امنیتی و حکوت داری کشور داشته، دوباره تکرار شود.
و اما نهادهای انتخاباتی می‌گویند که انتخابات آینده شورای ملی و شورای ولسوالی‌ها از همین حالا با شیوه های فرا قانونی درحال مهندسی شدن است و این امر مردم و نهاد های مدنی را سخت نگران ساخته.
مسوولان تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید: محمد اشرف‌غنی در حالی فرمانی در خصوص آغاز کار کمیتۀ گزینش را صادر کرده است که تقریباً هفت ماه به تاریخ اعلام شدۀ انتخابات شورای ملی و شوراهای ولایتی باقی مانده است.
نعیم ایواب زاده رییس تیفا ضمن این‌که این اقدام حکومت را غیر قانونی می‌خواند، می‌گوید: امروز حکومت شرایط را برای برگزاری انتخابات شدیداً دشوار و حتا نا ممکن ساخته است.
ایواب‌زاده تاکید کرد: انتخابات شورای ملی، قانوناً باید حدود دو و نیم سال قبل برگزار می‌شد؛ اما بنابر مشکل تراشی‌های حکومت، این انتخابات از برگزاری به موقع باز ماند.
ایواب‌زاده افزود: اکنون بیش از دو سال تاخیر و با توجه به زمان کم باقی مانده، وضعیت پیچیده‌تر و دشوارتر از هر زمانی به نظر می‌رسد. نه تنها نتایج کارها و تلاش‌های صورت گرفته جهت تامین شفافیت و اصلاحات انتخاباتی عملی نشده و از قید توجه به‌دور گذاشته شده، بل به صورت عمدی، اقدامات و اعمالی جهت تخریب پروسۀ نیز صورت می‌گیرد.
و اما به دنبال برکناری نجیب‌الله احمدزی از ریاست کمیسیون انتخابات افغانستان، ارگ ریاست جمهوری حکمی دربارۀ ازسرگیری کار کمیتۀ گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی صادر کرده است.
این اقدام ارگ با انتقادات تند نهادهای انتخاباتی مواجه شده و آنان این اقدام حکومت را خلاف قانون عنوان کرده اند.
یوسف رشید، عضو کمیتۀ گزینش گفته که کمیتّۀ گزینش یک سال پیش، با معرفی ۲۱ نفر به ارگ ریاست‌جمهوری تمام کارهایش را در مورد کمیسیون مستقل انتخابات پایان داده بود.
این عضو کمیته گزینش تاکید کرد که ریاست جمهوری از میان ۲۱ نفر، شش تن آن‌ها را در کمیسیون مستقل انتخابات تعیین کرد و اکنون فهرست چهار ده نفر دیگر در ارگ ریاست‌جمهوری وجود دارد.
رشید افزوده که قانون انتخابات به رییس‌جمهور صلاحیت داده است تا از میان چهارده نفر که واجد شرایط در کمیسیون مستقل انتخابات هستند، یکی از آن‌ها را به عنوان کمیشنر در این کمیسیون معرفی کند.
او همچنان گفت: اما این که چرا ریاست جمهوری از میان ۱۴ نفر واجد شرایط یکی از آن‌ها را در کمیسیون مستقل انتخابات معرفی نمی‌کند، سوالی است که برای اعضای کمیتۀ گزینش، نهادهای انتخاباتی و مردم افغانستان مبهم است. و اما تاهنوز اعضای کمیته گزینش در مورد حکم ریاست‌جمهوری تصمیم نگرفته اند که آیا براساس این حکم، فعالیت‌های شان را آغاز کنند یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.