پژوهش تازه: شورای صلح نمی‌تواند نقش میانجی را ایفا کند

گزارشگر:یک شنبه 12 قوس 1396 - ۱۱ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3یک مرکز مطالعاتی افغانستان، پژوهشی را در مورد صلح راه‌اندازی کرده است.
مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقه‌یی افغانستان، دیروز در نشستی زیر نام «بن بست صلح در کشور و راه بیرون رفت»، نتایج این پژوهش را نیز اعلام کرد.
در این پژوهش، با دوهزار تن شامل استادان دانشگاه، صاحب‌نظران و اعضای نهادهای فعال صلح در شش ولایت افغانستان مصاحبه شده است.
عبدالباقی امین، رییس مرکز مطالعات استراتژیک و منطقه‌یی افغانستان گفت ۷۶ درصد مصاحبه شونده‌گان، گفته‌اند که شورای عالی صلح افغانستان، نمی‌تواند نقش میانجی را بازی کند.
آقای امین می‌گوید: «۷۸ درصد می‌گویند که به یک میانجی بی‌طرف ضرورت است تا آنها بتوانند مذاکرات صلح را به پیش ببرند و یا هم در این رابطه کار موثری کنند، ۹۰ درصد از کسانی که در پرسش شرکت کردند، می‌گویند که تفاهم بین‌الافغانی ضرورت اساسی صلح در افغانستان است».
۸۵ درصد اشتراک کننده‌گان در این پژوهش، گفته اند که جنگ در افغانستان برنده ندارد و ۶۷ درصد باور داشته اند که ارادۀ حقیقی برای صلح در حکومت افغانستان وجود ندارد.
بربنیاد پژوهش، ۷۳ درصد پاسخ دهنده‌گان گفته اند که جنگ در افغانستان نیابتی است و ۶۵ درصد باور داشته اند که پاکستان نمی‌تواند برای تأمین صلح در افغانستان کمک کند.
اما شورای عالی صلح افغانستان این پژوهش، را «ناتمام» می‌خواند.
عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رسانه‌ها گفته است که این پژوهش، یک پژوهش ناتمام است. ما اگر بخواهیم در افغانستان صلح بیاید و مالکیت پروسۀ صلح به دست شهروندان افغانستان باشد، بهتر از شورای عالی صلح که در اینجا شخصیت‌های مهم مختلف کشور به نماینده‌گی از مردم افغانستان می‌توانند وساطت کند.
نتایج این پژوهش در حالی همه‌گانی می‌شود که پیش از این نیز از برنامه‌گی حکومت و شورای عالی صلح برای آوردن صلح انتقادهای فراوانی وجود داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.