تبعیض با پنـاهجـویان افغـانستانی در ترکیـه سفارت افغانستان در ترکیه به مشکلات پناهجویان رسیده‌گی نمی‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۷ عقرب ۱۳۹۸

پناهنده‌جویان افغانستانی که از ترکیه برگشت داد شده‌اند می‌گویند که در داخل اردوگاه‌‎های مهاجران در شهرهای ترکیه به‌ویژه انقره، مورد اهانت و رفتار تبعیض‌آمیز پولیس ترکیه قرار گرفته‌اند.
آنان ادعا می‌کنند که پولیس ترکیه رفتار تبعیض‌آمیز با پناهنده‌گان افغانستانی دارد و آنان را مورد ضرب و شتم فزیکی قرار می‌داد.
mandegarمدثر عزیزی ۲۵ سال عمر دارد، یک هفته پیش از اردوگاه‌ مهاجران پس آن‌که نزدیک سه‌ماه را آنجا سپری کرد، دوباره به افغانستان بازگشتانده شد. او با دو دوستش به دفتر روزنامۀ ماندگار مراجعه کرده و از بدبختی‌ها و رفتار تبعیض‌آمیز پولیس ترکیه با پناهنده‌گان افغانستانی در اردوگاه‌های مهاجران در ترکیه شکایت کرد. این جوان با گلوی پُر از غصه سرگدشتش را بازگو کرد. حالت غم‌گین و لبان خشکیده، چهرۀ استخوانی و آشفتۀ او ناامیدی را برای مخاطب القا می‌کند. او می‌گوید: در داخل اردوگاه از طرف پولیس ترکیه به شدت مورد اذیت قرار گرفته‌اند. به گفتۀ او، پولیس ترکیه میان پناهنده‌گان سوریه و افغانستانی تبعیض قایل بوده و سفارت افغانستان در ترکیه نیز هیچ‌گاهی به درخواست پناهند‌ه‌گان توجه نداشته است.
مدثر و رفقایش از ناهنجاری‌ها در اردوگاه‌های سخن می‌گویند، درد از چهره‌‌اش نمایان است، لبان حشکیده و چهرۀ استخوانی که نشانه‌های از ضرب‌وشتم فراوان در آن خودنمایی می‌کند؛ او می‌گوید که این وضعش به دلیل لت‌وکوب پولیس ترکیه است. او می‌گوید که نزدیک به دو ماه در اردگاه بوده‌‌اند، اما از سفارت افغانستان کسی سراغ‌شان را نگرفت.
او گفت که یکی از دوستان‌شان به دلیل سیگار کشیدن مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و به اثر ضربه‌یی که از طرف یک پناهندۀ سوری وارد شد، دماغش شکست، در کنار او پولیس اردوگاه‌ نیز افغانستانی‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار داد.
درگیری میان پناهنده‌گان سوریه و افغانستانی در ترکیه هرازگاهی اتفاق می‌افتد، چندی پیش نیز گزارشی از طرف رسانه‌های ترکیه منتشر شده که نشان‌دهندۀ درگیری‌ها میان پناهنده‌گان سوری و افغانستانی در اردوگاه‌ بود که در آن اتفاق شماری از پناهنده‌گان سوری و افغانستان ضربه دیده بودند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در گزارش ۲۴ عقربِ امسال گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۲۲ هزار و ۲۷۵ پناهجوی افغانستانی از ترکیه اخراج شده‌اند.
این سازمان در گزارش خود تأیید کرده است که که این پناهجویان «به گونۀ اجباری از سوی دولت ترکیه به افغانستان بازگردانده شده اند.»
براساس گزارش، از میان این افراد، تنها بازگشت ۴۴۸ پناهجو داوطلبانه صورت گرفته است.

به کمرم شلیک کرد
مدثر می‌گوید که گاهی هشت سرباز پولیس ترکیه به جان یک پناهندۀ افغانستانی حمله‌ور می‌شدند و به فرد به حد مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گرفت که ساعت‌ها از حال می‌رفت و سرنوشتش به بیمارستان کشانیده می‌شد.
او گفت که ضرب‌وشتم افغانستانی‌ها از طرف سوری‌ها سبب خشتم پناهنده‌گان افغانستانی شده و ساعت ۱۱ بجۀ شب به سوری‌ها در اردوگاه هجوم آوردند و چوکی‌ها را شکستند و با پولیس ترکیه درگیر شدند.
او گفت که پولیس ترکیه در اردوگاه به کمرم شلیک کرد و گلوله پس برخورد به موانع به کمرم اصابت کرد و دستور داد تا به بیمارستان انتقالم ندهند.
نزدیک به ۲۴ اردوگاه‌ها در ترکیه وجود دارد که در هر اردوگاه نزدیک به ۳۰۰ – ۵۰۰ تن پناهندۀ افغانستانی وجود دارد.
او گفت که تلاش‌ها و شکایت‌های افغانستانی‌ در اردوگاه مورد توجۀ مسوولان سفارت افغانستان در ترکیه نیز قرار نمی‌گیرد. نزدیک به سه ماه در اردوگاه بودیم، اما تنها یک مرتبه یکی از مسوولان سفارت افغانستان در ترکیه و به اجبار امضا و شصت و ما را گرفتند و باز گردانیده شدیم.
بیکاری، جنگ و فقر از چالش‌های است که سبب شده تا شماری زیاد از شهروندان افغانستان برای کار به کشور دوم و سوم به صورت غیر قانونی مسافرت کنند. اما نبود غذا کافی، بد رفتاری با پناهنده‌گان به ویژه شهروندان افغانستان، همچنان ضرب و شتم و نبود بهداشت و رفتار نامناسب از چالش‌های است که پناهنده‌گان به آن مواجه اند.
اما امان‌الله یکی دیگر از پناهنده‌گان، اخراج شده از ترکیه است که از ناملایمات اردوگاه ترکیه و رفتار غیر انسانی با پناهنده‌گان سخن دارد.
او گفت که ۸ پولیس ترکیه یک پناهنده را به بهانه‌های مختلف مورد ضرب و شتم قرار دادند.
او ورق‌های را نشان می‌دهد که شصت‌شان از طرف سفارت افغانستان در ترکیه به اجبار گرفته شده است و اخراج شده‌اند.
او گفت که معاون سفیر افغانستان در ترکیه که نیز با پناهجویان برخورد زشت و خیلی مایوس کننده دارد.
همچنان، رحیم‌الله یکی دیگر از این دیپورت شده‌ها از ترکیه است، به روزنامۀ ماندگار گفت که در فرودگاه کابل، نمایندۀ دولت برایش نسخه‌یی تداوی دادند، اما زمانی به بیمارستانی وزیر محمد اکبرخان مراجعه کرده است، مسوولان بیمارستان توجه به آن ورق‌ها نکردند و گفتند باید بابت درمان پول پرداخت کنید.
این در حالی است که سازمان بین‌المللی در امور مهاجرت گفته است که بیشتر پناهجویان برگشت داده شده از ترکیه، به صورت اجباری بوده، این نهاد همچنان گفته است که در جریان سال جاری ۱ هزار و۶۳۲ پناهجوی افغانستانی از کشورهای دیگر به افغانستان برگشته و یا به گونۀ اجباری اخراج شده اند.
وزارت مهاجران و برگشت‌کننده‌گان تأیید کرده است از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، «۲۵ هزار پناهجوی افغانستانی از ترکیه به افغانستان برگشته اند.
بر اساس آمار وزارت امور مهاجران و برگشت‌کننده‌گان، اکنون حدود ۱۲۰ هزار پناهجوی افغانستانی در ترکیه زنده‌گی می‌کنند؛ در حالی که این وزارت آمار پناهجویان را در ترکیه سال گذشتۀ میلادی ۱۸۰ هزار نفر گفته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.