غنی در دیدار با اعضای پارلمان: ثابت شده است که من قانونی رفتار کرده‌ام

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 14 قوس 1396 - ۱۳ قوس ۱۳۹۶

رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید، بدون اساسات قانون، اصلاحات در ساختارهای دولت دشوار خواهد بود و او طرف‌دار قانون است و قانونی رفتار می‌کند.
محمداشرف غنی که نا وقت یک‌شنبه شب با اعضای مجلس نماینده‌گان و مجلس سنا در ارگ دیدار کرده، هم‌چنان در پیوند به دست‌آوردهای سفرش از نشست قلب آسیا به اعضای پارلمان توضح داده است.
هم‌زمان بااین، اعضای پارلمان در این نشست حمایت‌شان را از حکومت اعلام کرده و گفته اند که انتقاد از نظام باید توأم با طرح و برنامۀ اصلاحی باشد.
بربنیاد خبرنامه‌یی که ارگ ریاست حکومت وحدت ملی به روزنامۀ ماندگار فرستاده است، محمداشرف غنی در این نشست گفته است که پس از ۴۰ سال اکنون ماحول بین‌المللی تغییر کرده و خواست‌های مردم افغانستان در‌ حال عملی شدن است. فعلاً نیاز است تا اقدام و گام‌های عملی برداشته شود و به اهداف خود دست یابیم.
رییس حکومت به این باور است که بزرگ‌ترین دشمنِ مردم اmandegar-3فغانستان، «فقر و بی‌اتفاقی» است. او اظهار امیدواری می‌کند که با همکاری مشترکِ قوه‌های سه‌گانۀ دولت، فضایی ایجاد شود تا از طریق «اجماع»، اقتصاد کشور رشد و فقر به گونۀ اساسی کاهش یابد.
به نقل از خبرنامۀ ارگ، محمد اشرف غنی نقش پارلمان را در بسیج و هم‌بسته‌گی مردم افغانستان اساسی عنوان کرده و گفته است که برای افغانستان فرصت‌هایی خوبی به وجود آمده است تا به سمت شکوفایی حرکت کند.
او از اعضای پارلمان به‌خاطر «تسریع روند تقنینی» سپاس‌گزاری کرده و بیان داشته که برخی از قوانین برای نشر به وزارت عدلیه فرستاده شده و نیز شماری از قوانین دیگر به‌زودی توشیح خواهد شد.
رییس حکومت هم‌چنان تأکید ورزیده است که بدون اساسات قانون، اصلاحات در ساختارهای دولت دشوار خواهد بود. او گفته است: «برای‌تان ثابت شده باشد که من طرف‌دار قانون هستم و براساس قانون رفتار می‌کنم».
بر بنیاد خبرنامۀ ارگ، آقای غنی در مورد سفرهای اخیرش به ایالات متحدۀ امریکا، هند، امارات متحدۀ عربی و آذربایجان گفته است: در جریان این سفرها، پیرامون تقویت نیروهای کماندو، تقویت قوای هوایی، همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بازرگانی با مقام‌های بلندپایۀ آن کشورها بحث شده و نیز موافقت‌نامه‌های همکاری مشترک در سفر با آذربایجان، به امضا رسید.
به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی، افغانستان هیچ معاهدۀ «سری» با هیچ کشوری امضا نکرده و به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور در برابر کشورهای همسایه ستفاده کند. به باور او، افغانستان با کشورهای همسایه منافع مشترک دارد و نیز تلاش حکومت این است تا از روابط اقتصادی کشورها به نفع انکشاف اقتصاد افغانستان، بهره بگیرد.
اشرف غنی در قسمتی از سخنانش اظهار داشته است: «امارات متحدۀ عربی به زودی میزبان کنفرانس بزرگ برای افغانستان خواهد بود و ما مشترکاً روی چهار محورِ حمایت از پروژه‌های افغانستان از طریق صندوق انکشاف امارات، سرمایه‌گذاری، بازاریابی و کاریابی، بحث خواهیم کرد».
محمداشرف غنی از آذربایجان به عنوان «بزرگ‌ترین مرکز صادرات افغانستان» یاد و تأکید کرده است که پروژه‌های بزرگ ترانزیتی در حال تکمیل شدن است؛ تا سه ماه دیگر پروژۀ «تاپی» نیز وارد خاک افغانستان می‌شود.
همچنان، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان در این نشست می‌گوید که در همه کشورها منافع ملی اصل پنداشته می‌شود و امروز، برای داشتن افغانستان با ثبات و مرفه، ما نیازمند همکاری‌های مردم و جامعۀ جهانی هستیم.
آقای ابراهیمی افزوده است: «دفاع از منافع ملی مسوولیت یک‌سان همه ما است، نمی‌شود دیگران خود را برائت دهند، این تنها مسوولیت حکومت نمی‌باشد، بلکه از طریق همکاری مشترک می‌توانیم از نظام موجود حمایت کنیم، زیرا منافع ملی، از آن ملت افغانستان است».
ابراهیمی اظهار داشت که پارلمان بالای طرحِ همکاری برای تقویت برنامه‌های حکومت در بخش‌های مختلف کار می‌کند و آن را با حکومت شریک خواهد ساخت. رییس مجلس نماینده‌گان در این نشست از مخالفان حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و گفته است که باید آنان به جای «انتقاد بدون طرح»، به نشانی دولت، بالای طرح‌های موثر کار کنند و آن را با حکومت شریک سازند.
در سویی دیگر، فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا به محمداشرف غنی اطمینان داده که شورای ملی در هم‌آهنگی کامل کار می‌کنند و نظرهای‌شان را با حکومت شریک می‌سازند.
آقای مسلم‌یار با اشاره اهمیتِ وحدت و هم‌بسته‌گی مردم افغانستان افزوده است که خیر کشور در اتحاد و اخوت مردم آن است و باید در حمایت از نظام در کنار حکومت بود و از برنامه‌های سازندۀ آن حمایت و پشتیبانی کرد.
او گفته است: «افغانستان مشکلات فراوان دارد و ما مسوول هستیم تا از نظام خود که متعلق به مردم ما است، براساس منافع ملی و ثبات کشور حمایت همه‌جانبه کنیم. تضعیف نظام به خیر هیچ کسی نیست. ما در کنار وظیفۀ نظارت از حکومت، برای تقویت هرچه بیشتر آن متعهد هستیم».
دیدار محمداشرف غنی با اعضای پارلمان در حالی صورت می‌گیرد که به تاریخ چهارم قوس، حکومت ۱۲ نامز وزیرِ کابینه‌اش را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی کرد و نیر اخیراٌ مخالفان حکومت به شدت از ضعفِ مدیریتی نظام شکایت دارند و حکومت را متهم به قوم‌گرایی، حذف اقوام از بدنۀ نظام، مهندسی انتخابات آینده و ناتوانی در مهار ناامنی‌ها کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.