نی به ارگ: به محافظان ارگ احترام گذاشتن را آموزش بدهید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 27 قوس 1396 - ۲۶ قوس ۱۳۹۶

مسوولان در نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گویند، رییس حکومت باید محافظان ویژۀ ریاست‌جمهوری که با خبرنگاران برخورد خشونت‌آمیز کرده اند را به دادگاه معرفی کند.
mandegar-3عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی دیروز در یک نشست خبری در کابل که در واکنش به بدرفتاری نیروهای ویژۀ ارگ در مقابل خبرنگاران انجام شده بود، گفت که حکومت باید کسانی را به محافظت از خود بگمارند که احترام به آزادی بیان و رسانه‌های داشته باشند.
آقای خلوتگر می‌گوید: «ما از ریاست‌جمهوری می‌خواهیم تا افرادی را در محافظت ویژه محافظت ریاست جمهوری (PPS) بگمارند که احترام به آزادی بیان، احترام به شهروندان و احترام به حقوق بشر را بدانند».
آقای خلوتگر با بیان این‌که برخورد محافظان ریاست‌جمهوری با خبرنگاران غیر انسانی بود، بیان داشت: وقتی آزادی افراد را سلب می‌کنید، این کار از چارچوپ انسانیت بیرون است و این از سوی کسانی صورت می‌گیرد که در ساختار حکومت وظیفه دارند.
او اظهار داشت که خبرنگاران بارها شاهد برخوردهای «تند و غیر انسانی» محافظانِ ویژه ریاست‌جمهوری بوده اند طوری که این نیروها به هیچ یکی از حقوق انسانی، مسلکی، قانونی و حقوق بشری ژورنالیستان پای‌بندی نشان نداده و با آنان برخوردی خلاف موازین اخلاقی داشته اند.
به باور رییس اجرایی نی، برخورد خشونت‌آمیز اطرافیان رهبری حکومت، علاوه بر آنکه توهین آشکار در برابر پاس‌داران آزادی بیان شمرده می‌شود، تعهد این رهبران به آزادی بیان و حقوق رسانه‌‌ها را نیز زیر پرسش قرار می‌دهد.
خلوتگر تصریح کرد که ریاست‌جمهوری علاوه بر رسیده‌گی به این گونه قضایا و مجازات عاملان این رویدادها، باید افرادی که به موازین حقوق بشری، آزادی بیان، قانون و ارزش‌های اخلاقی و انسانی پایبند باشند در چارچوب نیروهای گارد ویژه استخدام کند تا به گفتۀ او: «دیگر برخورد توهین‌آمیز این نیروها با خبرنگاران تکرار نشود».
رییس اجرایی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان گفت: «افرادی که دست به چنین کار زدند، اول باید وظیفۀشان به تعلیق در بیاید و بعد ما شاهد پیگیری پرونده‌های‌شان در نهاد‌های عدلی و قضایی باشیم. این کار می‌تواند به مثابۀ یک روند نمادین، به کسانی که با خبرنگاران خشونت می‌کنند، موثر باشد و آنان را از این کار باز دارد. ما فکر می‌کنیم این مسأله از سوی حکومت بررسی می‌شود و اگر چنین نشد، ما این موارد را از ورای سازمان ملل و نهاد‌های دیپلوماتیک که در افغانستان مستقر اند، در سطح کلان‌تری برای دادخواهی اقدام خواهیم کرد».
عبدالمجیب خلوتگر، در بخشی از سخنانش به آزار جنسیتی بانوان در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت که آنان در رسانه‌های افغانستان شاهد برخورد جنسیتی بوده اند، اما به باور آنان: این مسأله با آزار و اذیت جنسی که عمل زشتی را افاده می‌کند، تفاوت دارد.
رییس اجرایی نی تصریح کرد: «خشونت جنسیتی به معنای این است که یک خبرنگار زن نسبت به خبرنگاران مرد، کم‌تر معاش می‌گیرند، یا کم‌تر استخدام می‌شوند، آن‌هم به دلیل این‌که مردان در جامعۀ افغانستان می‌توانند تا ناوقت کار کنند و در شرایط دشوار به مناطق ناامن سفر کنند، اما خشونت‌های جنسی کاملً مفهوم دیگر دارد که در رسانه‌های کشور از چنین یک اتقاق گزارش نشده است».
مسوولان در دفتر نی از رسانه‌ها و خبرنگاران کشور می‌خواهد تا در نشر و پخش اخبار و گزارش‌ها زمانی که به این اصطلاحات بر می‌خورند، دقت بیش‌تر به خرج دهند تا به گفتۀ آنان: از عواقب ناگوار ناشی از آن خودداری شود.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که شماری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور، روز شنبۀ، ۲۵ قوس برای پوشش برنامۀ «دومین نمایشگاه پروژه‌های تکنالوژی معلوماتی نهادهای تحصیلی افغانستان» به وزارت تحصیلات عالی رفته بودند که یکی عده‌یی از خبرنگاران در این نمایشگاه با برخورد خشونت‌آمیز محافظان ویژۀ رولا غنی، خانم رییس حکومت وحدت ملی قرار می‌گیرند.
خبرنگاران اشتراک کننده در این برنامه مدعی شدند که محافظانِ ویژه ریاست‌جمهوری (PPS) آنان را با اهانت و تهدید از نمایشگاه بیرون کرده و مانع کار خبرنگاران شده اند.
گفتنی است که خبرنگاران به دلیل برخورد نادرست محافظان خانم رییس حکومت، این برنامه را تحریم کردند. وزارت تحصیلات عالی با نشر اعلامیه‌یی از برخورد نیروهای امنیتی با خبرنگاران معذرت خواست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.