ایده‌های کوچک و تصمیم‌های بزرگ

گزارشگر:6 میزان 1393 - ۰۵ میزان ۱۳۹۳

بخش سوم 

mnandegar-3نویسنده: Alex Sandy Pentland
برگردان: بیتا نظام‌دوست

پیدا کردن بهترین نقطه برای تصمیم‌گیری
چه الگویی از اکتشاف و یادگیری اجتماعی بهترین نتیجه را تولید می‌کند؟… تحلیل نتایج نشان می‌دهد که اثر یادگیری اجتماعی در کسب سود بیشتر بسیار قابل توجه است. ما دریافتیم که معامله‌گرانی که از تعادل مناسب و تنوع افکار در شبکۀ خود بهره می‌برند یعنی یادگیری اجتماعی نه خیلی کم و نه بیش از حد زیاد را دارند، بازده سرمایه‌یی معادل ۳۰ درصد بیشتر از بازده دو گروهِ معامله‌گران مستقل و معامله‌گران اجتماعی دریافت می‌کنند. در این محیطِ تجارت دیجیتال، بهترین نقطه برای تصمیم‌گیری جایی بین دو سرِ پیوستار است. این منطقۀ میانی همان نقطه‌یی است که در آن یادگیری اجتماعی، یعنی کپی کردن رفتار افراد موفق، به سود واقعی منجر می‌شود. اگرچه این مطالعه تنها بر تصمیم‌گیری‌های مالی متمرکز شده است، ما معتقدیم که این اصل برای انواع تصمیم‌گیری‌های دیگر نیز صادق است.
جریان ایده‌ها و تصمیم‌گیری
مطالعۀ eToro به‌وضوح آشکار می‌سازد که جریان ایده‌ها، معیاری کلیدی در موفقیت عملکرد یک شبکۀ اجتماعی در گردآوری و پالایشِ استراتژی‌های تصمیم‌گیری است. جریان ایده‌ها دو مولفۀ اساسی دارد: تعامل در داخل یک گروه و اکتشاف در خارج از آن؛ این دو مولفه می‌توانند بهره‌وری و خروجی خلاق را تضمین کنند.
اما یک فرد چه باید بکند تا نرخ جریان ایده‌هایش را افزایش دهد؟… پس از مطالعۀ بیش از ده‌ها سازمان دریافته‌ایم که تعداد فرصت‌های موجود برای یادگیری اجتماعی (که معمولاً شامل تعاملات رسمی چهره به چهره در میان کارکنان می‌شود) اغلب بزرگ‌ترین عامل در بهره‌وری یک شرکت است.
ما در پژوهش‌مان به ارزیابی مقدار این فرصت‌ها با اندازه‌گیری میزان تعامل یک گروه، مقدار برقراری ارتباط اعضای آن گروه با یک‌دیگر و تعداد اعضای دخیل در تعاملات پرداختیم. یافته‌ها نشان می‌دهد که حتا ترفندهایی بسیار ساده برای افزایش تعامل یک گروه می‌تواند به بازدهی چشم‌گیر منجر شود. برای مثال تغییری کوچک برای ایجاد زمان استراحت و صرف قهوه به کارکنان اجازه داد تا با یک‌دیگر راحت‌تر صحبت کنند و این امر به چنان بهبود بهره‌وری منتهی شد که در عرض یک‌سال برای شرکت ۱۵ میلیون دالر صرفه‌جویی به همراه آورد. شرکت دیگری در اقدامی طول میزهای غذاخوری خود را درازتر کرد، در نتیجه کارکنان را به تعامل بیشتر با افرادی که نمی شناختند، تشویق کرد و این حرکت به‌تنهایی توانست بهره‌وری را حدود پنج درصد افزایش دهد.
جریان ایده‌ها با نحوۀ تعامل یادگیری اجتماعی با یادگیری فردی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. هر تصمیم ترکیبی از اطلاعات فردی و اجتماعی است و زمانی که اطلاعات فردی ضعیف باشد، مردم اغلب بر اطلاعات اجتماعی تکیه می‌کنند. برای مثال هنگامی که سرمایه‌گذاران در مورد جهت‌گیری بازار نامطمین هستند، اثر یادگیری اجتماعی قابل ملاحظه‌تر می‌شود و در این شرایط زمانی که مردم سرمایه‌گذاران بیشتری را مشاهده می‌کنند که راهبردهای معاملاتی مشابه خودشان را در پیش گرفته‌اند، اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و احتمال سرمایه‌گذاری آنها در آن راهبرد خاص بیشتر می‌شود.
البته این کار یک عیبِ بزرگ هم دارد و آن این است که می‌تواند منجر به اعتماد به نفسِ کاذب و رواج نحوۀ تفکر صرفاً گروهی شود. یادگیری اجتماعی تنها زمانی به تصمیم‌گیری کمک می‌کند که هر یک از افراد اطلاعاتِ مختلفی داشته باشند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.