هشدار از سقوط «برشنا»

گزارشگر:دوشنبه 27 قوس 1396 - ۲۶ قوس ۱۳۹۶

رییس شرکت برشنا می‌گوید که اگر دولت به وضعیت مالی این شرکت توجه نکند، احتمال سقوط شرکت برشنا وجود دارد.
امان الله غالب رییس شرکت برشنا که در نشست روز یکشنبه (۲۶ قوس) مجلس سنا صحبت می‌کرد از احتمال سقوط این شرکت در سال ۲۰۱۸ mandegar-3هشدار داد.
آقای غالب گفت که هم اکنون وضعیت مالی شرکت برشنا طوری است که نه فایده می کند و نه تاوان؛ ولی اگر دولت برخی بارمالی اضافی را از شرکت برشنا بر ندارد، این شرکت سقوط خواهد کرد.
به گفته او، تمامی کمک های جهانی به شرکت برشنا از طریق وزارت مالیه بلا عوض است؛ اما وزارت مالیه این کمک ها را به شرکت برشنا در برابر سود می‌دهد که توان پرداخت آن وجود ندارد.
او خاطر نشان کرد که شرکت برشنا به رییس جمهور پیشنهاد کرده است که این سود را از سر این شرکت بردارد و گفت‌وگوها در زمینه ادامه دارد.
رییس شرکت برشنا در مورد مقروضیت های این شرکت نیز صحبت کرد و گفت: «شرکت برشنا حدود ۱۰ میلیارد افغانی از افراد و نهادها طلب کار است که ۴ میلیارد این طلب مربوط به نهادهای دولتی می‌باشد».
آقای غالب به عنوان نمونه بیان داشت که ۳۲ میلیون افغانی ساختمان سابق شورای ملی از بل برق شرکت برشنا قرضدار است و ساختمان جدید این شورا نیز بل برق خود را پرداخت نکرده است.
او در پاسخ به سوالی که چرا لیست قرضداران شرکت برشنا را فاش نمی سازد، یاد آور شد که شرکت برشنا نام ۲۰۱ نفر قرضدارش را فهرست کرده ولی به دلیل اینکه عقده‌مندی ایجاد نکند، این لیست را فاش نکرده است.
به گفته وی، شرکت برشنا به همکاری دولت یک کمیته ایجاد کرده که از طریق گفتگو و مذاکره، قرضداران را به پرداخت صرفیه های برق شان وادار کند.
آقای غالب در مورد قطع لین برق خانه ها و نهادهای که طرفیه برق شان را پرداخت نمی کنند، گفت که ماموران شرکت برشنا یکبار در یکی از مناطق شهر کابل اقدام به قطع برق یک خانه کرد که مورد تیر اندازی قرار گرفت و چندین مرمی در صندوق میترها برخورد کرد؛ اما کارمندان موفق به فرار شدند.
به گفته او، شرکت برشنا توان قطع برق مقروضان را ندارد.
رییس شرکت برشنا در مورد زورمندان در شهرکابل گفت: «۴۰۰ میتر در شهر کابل برق ۲۴ ساعته دارند که اکثر شان اعضای شورای ملی هستند؛ همین اکنون ۴ درخواستی برایم آمد (از سوی سناتورها در داخل تالار) و من امضا کردم».
آقای غالب افزود که برخی از مقام های دولتی به دلایل امنیتی از شرکت برشنا خواسته اند که برق شان قطع نگردد.
این در حالی است که قطع برق در شهر کابل هم اکنون به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.