وزیر دفاع پاکستان: خروج سریع امریکا فروپاشی افغانستان را به دنبال دارد

- ۰۴ جدی ۱۳۹۱

وزیر دفاع پاکستان در خصوص خروج سریع و بی‌ملاحظۀ امریکا از افغانستان هشدار داده و گفته است که  این امر تهدیدی برای دستاوردهای نیروهای بین‌المللی در افغانستان است.
نوید قمر، وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه‌ با صدای امریکا همچنان اعلام کرد، روابط نظامی و سیاسی این کشور با امریکا پس از حدود دو سال کشمکش و بحران در حال بهبود است.
وزیر دفاع پاکستان در ادامه افزود: درک دوجانبه در خصوص چگونگی مقابله با تروریسم در مناطق مرزی پاکستان در حال بهبود است و این امر باعث ترغیب روند صلح و سازش سیاسی در افغانستان می‌شود.
وی همچنین گفت که کشورش امیدوار است امریکا به‌زودی به تمام تعهدات خود درخصوص اعطای کمک‌های نظامی عمل کند.
وزیر دفاع پاکستان افزود: تمام موارد اختلاف دو کشور در حال رفع شدن است و امیدواریم تا تمام تلاش‌ها میان اسلام آباد و واشنگتن به‌زودی برطرف شود و دو کشور در تمام زمینه‌ها چون اطلاعات، ارتش و سیاست به انجام همکاری‌های سودمند بپردازند.
از زمان بازگشایی مسیرهای ترانزیت مایحتاج نیروهای ناتو از پاکستان به افغانستان در ماه جولای سال ۲۰۱۲ میلادی توسط دولت پاکستان همکاری‌های دوجانبه اسلام آباد و واشنگتن به تدریج رو به بهبود است.
یکی از جدیدترین این اقدامات در روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور اوایل ماه دسامبر سال جاری میلادی صورت گرفت که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا کنگره را متقاعد کرد مبلغ ۷۰۰ میلیون دالر را برای عملیات مقابله با تروریسم در منطقه مرزی پاکستان با افغانستان به دولت اسلام‌ آباد بپردازد.
پاکستان هر ساله مبلغ دو میلیارد دالر از امریکا برای کمک‌های امنیتی دریافت کرده است اما این پرداخت به دلیل تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور نظیر کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در حمله هوایی ناتو در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی و همچنین کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در منطقه ابیت آباد پاکستان به تاخیر افتاد.
علاوه بر این امریکا مواضع پاکستان را در خصوص عدم آماده سازی نیروهایی برای مقابله با شبکه حقانی در ولایت وزیرستان شمالی مورد انتقاد قرار داده است.
وزیر دفاع پاکستان همچنین گفت: هم‌اکنون واشنگتن در خصوص دولت اسلام آباد و ملاحظات در مورد یک جنگ تمام عیار علیه شبه‌نظامیان در خاک پاکستان درک بهتری دارد. ما هم‌اکنون متوجه شدیم که امریکا در حال تغییر موضع به سمت پاکستان است اما نیاز داریم تا امریکا با ما برای مقابله با تروریسم و ریشه‌کنی شبه نظامیان همکاری نزدیک داشته باشد.
نوید قمر در ادامه به یک‌سری نگرانی‌های دولت پاکستان نظیر تجدید قوای شبه‌نظامیان پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اشاره کرد و افزود: پس از خروج نیروهای ائتلاف ناتو و نیروهای بین‌المللی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی احتمال قدرت گرفتن شبه نظامیان در این کشور وجود دارد. بنابراین امریکا نباید در خروج نیروها از افغانستان شدت عمل به خرج دهد چرا که خروج سریع آنها نباید منجر به فروپاشی دوباره در افغانستان شود.
برخی از منابع دیپلماتیک افغان نیز اعلام کردند، فروپاشی سیستم سیاسی در کابل ناشی از خروج نظامیان خارجی از این کشور همچنین ممکن است باعث بروز تنش‌ها و درگیری‌هایی در پاکستان شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.