هشـدار از فاجعۀ انسـانی در بدخشان

- ۰۹ جدی ۱۳۹۱

مسوولان محلی، از فاجعه انسانی در ۱۲ ولسوالی ولایت بدخشان خبر می‌دهند.
عبدالرووف راسخ سخنگوی والی بدخشان درگفت‌وگویی با خبرگزاری جمهور از انسداد راه‌های  بیش از۱۲  ولسوالی بدخشان با مرکز یاد کرده و گفته است: «مشکلات صحی و نبود موادغذایی، به شکل بحرانی مردم را تهدید می‌کند و به هیچ عنوان راهی برای ارسال کمک‌ها به این مناطق  وجود ندارد؛ هم چنین ۱۲ طفل در ولسوالی نُسی براثر سیاه سرفه جانشان را ازدست داده اند».
او خاطرنشان ساخت که فعلاً یک تیم صحی از طریق مرز تاجکستان وارد این مناطق شده اند و ۱۵۰ طفل دیگر که با این بیماری دست وپنجه نرم می‌کنند را تحت تداوی قرار داده‌اند.
به گفته وی، دلیل دیر رسیدن این تیم، مشکلات پاسپورت و ویزا بود که پس ازحل شدن آن بلافاصله، به منطقه وارد شدند.
عبدالواحد طیبی عضو شورای ولایتی بدخشان نیز در این رابطه گفت: اکنون در این مسیرها بیشتر از ۱.۵ متر برف انباشته شده و به هیچ وجه رسیدن به آنجا ممکن نمی باشد؛ خصوصا حوزه “شاه” ولسوالی راغستان، دروازها و شغنان که بیشتر این مشکلات مربوط به آنجاها می‌باشد.
بدخشان از سردسیر ترین ولایات افغانستان به شمار می‌رود.
برفباری‌های سنگینِ در دو روز گذشته در این ولایت، راه‌های ارتباطی بسیاری از مناطق آن را بسته است.
سال گذشته نیز برفکوچ‌های بزرگ و ویرانگر جان ده‌ها تن از باشنده‌گان این مناطق را گرفته و زنده‌گی ده‌ها هزارتن دیگر را به خطر انداخته بود.
بدخشان از آسیب پذیر ترین نقاط افغانستان از لحاظ برف و سرما است، که همه ساله برف‌باری‌های شدید نگرانی‌های شهروندان آن را بر می‌انگیزد.
شغنان، دروازها، راغ‌ها، واخان و منجان از ولسوالی‌هایی اند که رفت و آمد مردم برای شش‌ماه بعد از برف‌باری در آن قطع می‌شود. دروازها و شغنان از مناطقی اند که در زمستان راه مواصلاتی آن بسته شده و تا ماه‌های ثور و جوزا (اردی‌بهشت و خرداد) باز نمی‌شود.
تنها راه ارتباطی به این مناطق، عبور از مرز تاجیکستان و ارسال امداد، از راهِ بدخشان تاجیکستان می‌باشد که آن هم خالی از خطر نیست و بیشتر اوقات بنابر برف باری سنگین مسدود می‌باشد.
باشنده‌گان بدخشان می‌گویند که اگر موسسات امدادرسان و حکومت به زودترین فرصت دست به کار نشوند، یک فاجعه بسیار زیان‌بار انسانی در بدخشان رخ خواهد داد.
مسدودشدن راه‌های دایکندی و بامیان
با فرا رسیدن فصل سردی و سرما راه‌های ارتباطی بسیاری از ولایات افغانستان قطع می‌شود.
بامیان، دایکندی و غور از مناطقی اند که مقام‌های محلی و مردم از بسته شدن راه‌های ارتباطی آن خبر داده اند.
محمد رضا رفعت، رییس اداره مبارزه با حوادث بامیان، گفته است که از دو روز پیش بدین سو، کوتل شاتو که ولسوالی‌های ورس  و پنجاب را به مرکز و کوتل آق‌رباط که ولسوالی سیغان را با مرکز بامیان وصل می‌سازد، به روی وسایط نقلیه و مسافرین مسدود شده است.
او افزوده است که کوتل‌ خارقل که ولایت غور را از طریق بامیان به کابل و کوتل قاناغ که ولایت دایکندی را از طریق بامیان به کابل وصل می سازد، نیز به اثر برف باری های روزهای گذشته به روی وسایط بسته شده اند.
این در حالی است که مقامات محلی در بامیان، پیش از رسیدن فصل زمستان و آغاز برف باری های سنگین اعلام کرده بودند که تمام راه های مواصلاتی ولسوالی های ولایت بامیان از طریق شرکت های برف پاکی در زمستان باز نگه داشته خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.