در نبرد ۹ ساعته دیروز چندتن کشته و زخمی شدند اهداف پاکستان در پشت حملات پی‌هم در کابل

- ۰۲ دلو ۱۳۹۱

در حملۀ طالبان مسلح بر ریاست ترافیک کابل دست‌کم سه پولیس کشته و چهار تن دیگر زخم برداشته‌اند.
مقامات پولیس می‌گویند درگیری طالبان با نیروهای امنیتی در ریاست ترافیک کابل، ۹ ساعت ادامه داشته است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که این درگیری بیشتر از ۹ ساعت پس از آغاز آن در اوایل صبح روز دوشنبه طول کشید که اکنون پایان یافته است. او تایید می‌کند که چهار افسر پولیس ترافیک در این حمله نیز زخمی گردیده اند.
جنرال محمد ایوب سالنگی، فرمانده پولیس کابل نیز می‌گوید، ده فرد دیگر زخمی گردیده اند. اما در مورد هویت آنان توضیحی نمی‌دهد. او می‌گوید دو حمله کننده با واسکت‌های انتحاری مقابل دروازه ساختمان اداره ترافیک کشته شدند. او می‌افزاید: «یکی آن‌ها در درون ساختمان خود را منفجر ساخت ودو تن دیگرشان پیش از آن‌که بتوانند واسکت‌های انتحاری‌شان را منفجر کنند، توسط نیروهای امنیتی کشته شدند».
مقامات گفتند که مهاجمان انتحاری مسلح به مسلسل‌های خودکار بودند.
این دومین حمله سازماندهی شده در جریان کمتر ازیک هفته بر ادارات دولتی در کابل می‌باشد. طالبان مسوولیت این حملات را بر دوش گرفته اند.
روز گذشته جاده‌های متصل به چهارراهی دهمزنگ شهر کابل، به دلیل درگیری طولانی، ساعت‌ها مسدود بود.
یک مقام پولیس محلی گفته است که انفجار اول ناشی از یک حمله انتحاری با موتر بمبگذاری شده بود و به دنبال آن چندین انفجار و شلیک تفنگ  نیز صورت گرفت.
در این درگیری‌ها، بخش‌هایی از ساختمان ریاست ترافیک کابل که تازه ساخته شده بود، سوخته است.
یک مقام حکومت افغانستان که نخواسته نامش گفته شود، به خبرگزاری رویترز گفته است: «هرگاه صادقانه گفته شود، این نوع حملات در آغاز سال، بیانگر آن است که ماه‌های آینده دشوارتر می‌گردد. طالبان با این نوع حملات در کابل  می‌خواهند حضور و دسترسی‌شان را به نمایش بگذارند».
یک مقام امنیتی گفت که «انفجار اول بسیار بسیار شدید بود و چند انفجار دیگر و شلیک‌های تفنگ را نیز در پی داشت».
او همچنان اضافه کرد: «موترهای آتش‌نشانی، آمبولانس و پولیس در محل حضور داشتند. شلیک تفنگ از آن سمت صورت می گرفت و سقف طبقه بالایی ساختمان آتش گرفته بود».
این درحالی است که یک هفته پیش شش بمبگذار انتحاری ریاست امنیت ملی افغانستان را در کابل مورد حمله قرار دادند و دو تن از محافظان آن ریاست را کشتند.
دست استخبارات پاکستان در پشت حملات کابل
در این حال، برخی آگاهان نظامی می‌گویند که حملات پیچیدۀ انتحاری در کابل، از سوی سازمان استخبارات پاکستان به منظور تضعیف حکومت افغانستان راه‌اندازی می‌شود.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید، دو رخداد ناگوار در کمتر از یک هفته نشان می‌دهد که طالبان به هیچ وجه آماده گفت‌وگو و مصالحه نیستند؛ آن‌ها می‌خواهند با نزدیک‌شدن سال ۲۰۱۴ عملیات‌های مسلحانۀ خویش را گسترش دهند.
او گفت که هدف طالبان این است که تمام راه‌ها و زمینه‌های برگزاری انتخابات و انتقال قدرت را مسدود سازند و ممکن برخی حلقات سیاسی کشور هم با آن‌ها همسویی داشته باشند.
از سوی دیگر، این آگاه امور نظامی می‌افزاید، از چندی بدین‌سو بحث و گفت‌وگو و مصالحه با طالبان گرم شده است، حالا پاکستانی‌ها می‌خواهند جنگ و ناامنی را در افغانستان دامن بزنند.
او گفت، پاکستانی‌ها می‌خواهند با این‌گونه حملات از نظر روانی به نحوی فضای افغانستان را در کنترل داشته باشند؛ دستگاه نظامی و استخباراتی پاکستان، با راه‌اندازی چنین حملاتی می‌خواهند افکار عمومی را در رابطه به بنیادگرایی به سمت افغانستان کشانده و اذهان‌ را به این کشور متمرکز کنند.
او تصریح کرد، چنین حملاتی از نظر استخبارانی، پاکستان را از زیر توجه جهان نجات داده، نگاه‌های جامعه جهانی و سازمان ملل را به سمت افغانستان می‌کشاند.
آقای کوهستانی افزود، پاکستان با طراحی این عملیات پیچیده، چندین هدف عمده را دنبال می‌کند.
او گفت، از جانب دیگر، انتقال مسوولیت‌های امنیتی در پیش‌رو است اکنون آن‌ها این‌گونه عملیات را سازمان‌دهی می‌کنند تا حکومت افغانستان را به جامعه جهانی ضعیف نشان دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.