روسیه: با امریکا در افغانستان همکاری می‌کنیم

گزارشگر:یک شنبه 3 جدی 1396 - ۰۲ جدی ۱۳۹۶

mandegar-3یک مقام وزارت خارجه روسیه روز (شنبه) گفت، مسکو آماده همکاری با ایالات متحده امریکا درباره افغانستان است.
ضمیر کابولف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس بخش منطقه آسیا در وزارت خارجه روسیه گفت، کشورش تماس‌ها با آلیس ولز، معاون وزیر خارجه امریکا را حفظ کرده است.
به گفته کابولف، اکنون بیش از ۱۰ هزار شبه‌نظامی مسلح و آماده داعش در داخل افغانستان حضور دارند و هر روز تعداد بیشتری از آنان عمدتا از سوریه و عراق وارد آنجا می‌شوند.
این مقام ارشد روسیه گفت، بسیاری از شبه‌نظامیان داعشی که از آن کشورها خارج می‌شوند نهایتا به افغانستان می‌رسند. به گفته او، ایالات متحده امریکا مکررا هشدارهای روسیه را نادیده می‌گیرد و هنوز تهدید داعش در این کشور آسیای میانه را درک نکرده است.
کابولف در مصاحبه با ریانووستی تاکید کرد: روسیه در میان اولین کشورهایی است که درباره توسعه داعش در افغانستان هشدار داد. اخیرا هم حضور آن در این کشور تقویت شده است. برآورد ما این است که تعداد نیروهای آنها بیش از ۱۰ هزار تن است و این میزان رو به افزایش است. این شامل شبه‌نظامیان جدیدی هم می‌شود که در سوریه و عراق تجربه جنگی کسب کردند.
نماینده ویژه پوتین در افغانستان افزود: قطعا اهداف داعش توسعه نفوذش فراتر از افغانستان است و در واقع آنها از این کشور به عنوان پایگاه استفاده می‌کنند. این تهدیدی جدی برای آسیای میانه و بخش‌های جنوبی روسیه است.
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه هم‌چنین تاکید کرد: غرب همیشه تلاش کرده است تا روسیه را متهم به پشتیبانی از طالبان کند و ما هم پاسخ دقیق به آنها داده‌ایم، در همین حال آنها هیچ مدرکی دال بر پشتیبانی ما از طالبان ارائه نمی‌کنند، به خاطر اینکه اساسا وجود ندارد.
پیشتر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا به طور مستقیم فدراسیون روسیه را متهم به ارسال سلاح به طالبان کرد.
در ماه اکتبر نیز، جیمز ماتیس، رییس پنتاگون گفت: ایالات متحده امریکا شواهدی از پشتیبانی روسیه از جنبش طالبان در دست دارد، اما ماهیت آن پشتیبانی روسیه را از این گروه تعیین نمی‌کند، زیرا ما بر این باوریم که این پشتیبانی‌ها منافع ملی روسیه را برآورده نمی‌کنند.
از سوی دیگر زمان محمد اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز گفته است، کابل هیچ مدرکی که نشان از پشتیبانی روسیه از طالبان باشد ،در دست ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.