وزارت خارجۀ پاکستان: مقام‌های امریکا در کابل و اسلام‌آباد حرف‌های متفاوت می‌زنند

گزارشگر:یک شنبه 3 جدی 1396 - ۰۲ جدی ۱۳۹۶

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات مایک پنس گفته مقام‌های امریکایی هنگام دیدار با مقام‌های پاکستانی موضعی متفاوت دارند و در افغانستان سخنان دیگری می‌گویند.
مایک پنس، معاون رییس جمهوری امریکا در سفر به افغانستان گفته بود که «دوران پناه دادن به گروه‌های تروریستی در پاکستان به سرآمده است.»
mandegar-3وزارت خارجه پاکستان گفته اظهارات آقای پنس با موضع نمایندگان امریکا در ملاقات‌های مفصل با مقام‌های پاکستانی، تفاوت دارد.
در بیانیه‌ای وزارت خارجه ضمن تاکید بر اینکه متحدین هرگز به یکدیگر هشدار نمی‌دهند، آمده است: آمریکا باید عواملی را تنبیه کند که در افغانستان، به طور تصاعدی، مسوول افزایش تولید مواد مخدر، فساد گسترده و فراهم کردن زمینه برای نفوذ داعش هستند.
وزارت خارجه پاکستان گفته برای ایجاد صلح باید به مکانیسم مذاکرات توجه ویژه شود.
پاکستان تاکید کرده که با اتهام زدن به سایر کشورها و دیگران را مسئول شکست دانستن، صورت مساله حل نخواهد شد.
معاون رییس‌جمهوری آمریکا، شامگاه روز پنجشنبه (۳۰ قوس/آذر) وارد کابل شد و با اشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، ریس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان و همچنین سربازان آمریکایی در این کشور دیدار کرد.
آقای پنس در جمع سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی بگرام، در شمال کابل تاکید کرد که آمریکا تا «پیروزی نهایی» به نبرد با تروریست‌ها در افغانستان ادامه می‌دهد.
او با تاکید این که همکاری پاکستان با آمریکا به نفع پاکستان است، افزود: «پاکستان برای سال‌ها به طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر پناه داده. اما آن دوران دیگر به سر آمده است.»
معاون دونالد ترامپ هشدار چند ماه پیش رییس جمهوری امریکا به پاکستان را تکرار کرد و گفت: «من یک بار دیگر این مسئله را تکرار می‌کنم که پاکستان در مشارکت با آمریکا خیلی چیزها به دست می‌آورد. برعکس، این کشور با پناه دادن به جنایتکاران و تروریست‌ها، خیلی چیزها را از دست خواهد داد.»
پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، این کشور شمار نیروهایش را در افغانستان افزایش داده و هدف از آن را سرعت بخشیدن به روند مبارزه با طالبان و گروه دولت اسلامی (داعش) عنوان کرده است. آقای ترامپ همچنین به فرماندهان نظامی در صحنه عملیات جنگی در افغانستان اختیارات بیشتری برای انجام حملات هوایی داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.