امرالله صالح: «بیست تن از بازداشت شده‌گان گروه داعش از وابسته‌گان قبلی و یا فعلی حکمت‌یار اند»

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 10 جدی 1396 - ۰۹ جدی ۱۳۹۶

در جریان هفته روان در حالی بیش از ۹۰ زندانی وابسته به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از زندان آزاد می‌شوند که اما امرالله صالح رییس عمومی پیشین امنیت ملی، ادعا می‌کند برخی از اعضای داعش که زندانی اند به نام نیروهای حکمتیار رها می‌شوند.
mandegar-3آقای صالح در صفحۀ فیسبوکش نوشته‌است که حکومت از افشای هویت وابسته‌گان گلبدین حکمت‌یار که با گروه داعش هم‌کاری می‌نمودند و بازداشت شده‌اند، خود داری می‌کند.
امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی و رییس روند سبز افغانستان گفته که دولت از افشای هویت وابسته‌گان گلبدین حکمت‌یار که با گروه داعش هم‌کاری می‌نمودند و بازداشت شده‌اند، خود داری می‌کند.
آقای صالح گلبدین حکمت‌یار را به حمایت از گروه داعش متهم کرده و افزوده که قرار معلومات دقیق، حد اقل ۲۰ تن از کسانی‌که به جرم هم‌کاری با داعش و بمب‌گذاری‌ها بازداشت شده‌اند، از وابسته‌گان قبلی و یا هم فعلی حکمت‌یار می‌باشند.
این مقام پیشین حکومتی تاکید کرده که حکومت به‌خاطر حفظ آبروی توافقش با گلبدین حکمت‌یار، از افشای آنان ابا می‌ورزد و این را نیز گفته‌است که خود حکمت‌یار بارها در تماس با مقام‌های امنیتی، خواستار رهایی آن‌ها‌ شده‌است.
رییس پیشین امنیت ملی تاکید کرده که از سوی هم پرونده‌های افراد بازداشت شده به جرم هم‌کاری با داعش از وابسته‌گان حکمت‌یار بازهم به دلیل افشا نشدن یک رسوایی دیگر به دادگاه سپرده نشده‌اند.
رییس پیشین امنیت ملی این سخن‌ را پس از حملۀ گروه داعش بر مرکزی فرهنگی و سیاسی تبیان در غرب کابل اظهار کرده و گفته که باید آنان مسؤولیت تامین گردهمایی‌های خود را بگیرند؛ زیرا دولت در این امر، کوتاه آمده‌است.
این درحالی‌ست که در حمله‌های تروریستی گروه داعش در سال روان، صد‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند که بیش‌تر آنان در مکان‌های مذهبی و فرهنگی هدف قرار گرفته‌اند.
و اما این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که براساس توافق حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در هفته روان حدود ۹۰ زندانی این حزب از زندان‌های بگرام و پل‌چرخی آزاد خواهند شد.
سخن‌گوی حزب اسلامی گفته است که رییس جمهورغنی حکم آزادی این زندانیان را صادر کرده است.
به گفته سخن‌گوی حزب اسلامی: این افراد به دلیل جرایم نظامی و فعالیت سیاسی زندانی شده بودند.
او گفته که براساس توافق، قراربوده تا تمام زندانیان حزب اسلامی در مدت دو ماه نخست ورود حکمتیار به کابل آزاد شوند؛ اما حکومت در تطبیق موافقت‌نامه به کُندی عمل کرده است.
در همین حال، اکرم خپلواک، مشاور رییس جمهورغنی گفته که رهایی این زندانیان به فعالیت شورای عالی صلح ارتباطی ندارد.
به گفته او، این پروسه از سوی کمیته خاص موسوم به «کمیته تطبیق موافقت‌نامه میان حزب اسلامی و دولت» پیش برده می‌شود.
گفتنی است که تاکنون ۵۵ تن از زندانیان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، از زندان‌های پل‌چرخی و بگرام آزاد شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.