ترکمنستان برق افغانستان را قطع کرد

گزارشگر:سه شنبه 12 جدی 1396 - ۱۱ جدی ۱۳۹۶

ترکمنستان جریان برق فاریاب و هرات را قطع کرد. به گفتۀ مسؤولان، این کشور بهای برق صادراتی‌اش را افزایش داده و مقام‌های افغانستان قرارداد تازه را عقد نکرده‌اند.
وحید کامران، رییس ادارۀ برشنای هرات می‌گوید که ترکمنستان در قرارداد تازۀ خود بهای هر کیلووات برق را از دو سنت به چهار سنت افزایش داده mandegar-3است.
آقای کامرانی می‌گوید، گفت‌وگوها برای کاهش بهای برق از یک‌ ماه به این‌سو با مقام‌های ترکمنستان جریان دارد، اما تاکنون دو طرف به نتیجه‌یی نرسیده‌اند. رییس شرکت برشنای هرات می‌افزاید که تلاش دارند تا برق وارداتی از ایران را برای بخش‌هایی از هرات جایگزین کنند.
اما ناهید فرید، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که پرداخت چهار سنت برای هر کیلووات موضوع تازه‌یی نیست و از سه سال به این‌سو بر بنیاد همین نرخ از شهروندان هرات پول صرفیۀ برق جمع‌آوری می‌شود.
بانو فرید می‌گوید، انگیزۀ قطع برق هرات و فاریاب موضوع دیگری‌ست که هیأتی حقیقت‌یاب می‌تواند پرده از آن بردارد.
کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات اما علت قطع برق ترکمنستان را کوتاهی رییس عمومی شرکت برشنا می‌داند و می‌گوید که باید پیش از پایان مدت قرارداد فکری برای حل این قضیه می‌شد.
افغانستان نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیازش را از ترکمنستان، ایران، تاجیکستان و اوزبیکستان وارد می‌کند. نزدیک به ۳۰ درصد برق مورد نیاز آن نیز از تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.