نهادهای ناظر انتخابات: کار کمیتۀ گزینش مشروعیت ندارد

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 18 جدی 1396 - ۱۷ جدی ۱۳۹۶

شماری از مسوولان نهادهای ناظر انتخابات افغانستان می‌گویند که آغاز دوبارۀ کار کمیتۀ گزینش و گزینش‌های این کمیته در تضاد با قانون است و مشروعیت ندارد.
mandegar-3آنان به این باور اند که ارگ در تلاش است تا با استفاده از هر روش ممکن، فردِ مورد نظرش را در کمیسیون انتخابات جابه‌جا کند.
این گفته‌های در حالی مطرح می‌شوند که اعضای کمیتۀ گزینش به تازه‌گی اعلام کرده اند که پس از شروع دوبارۀ کارشان، ۵۷ درخواست را برای عضویت در کمیسیون انتخابات دریافت کرده و قرار است از این میان، نام سه تن را تا چند روز دیگر به ریاست حکومت وحدت ملی بفرستند.
پیش از این اطلاعاتی در رسانه‌ها درز کرد بود که نشان می‌داد با کنار زدن نجیب‌الله احمدزی از ریاست کمیسیون انتخابات، قرار است عبدالله احمدزی به این سمت معرفی شود. عبدالله احمدزی، رییس نهاد «فوندیشن» است. او تحقیقی را نشر کرد که گویا هفتاد درصد از شهروندان ابراز رضایت از عملکرد حکومت وحدت ملی دارند، موردی که با انتقادات زیادی روبه‌رو شد.
گفته می‌شود که بالا گرفتن این انتقادها سبب شده که مسوولان حکومت از آقای احمدزی بگذرند و رییس حکومت وحدت ملی فرمان شروع دوبارۀ کار کمیتۀ گزینش را صادر کرد.
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف می‌گوید: آغاز دوبارۀ کار کمیتۀ گزینش در تضاد با قانون است و کارهای این کمیته مشروعیت ندارد.
آقای ایوب‌زاده می‌گوید که از بهر غیرقانونی بودن کار کمیتۀ گزینش، آنان فرایند کار اعضای این کمیته را نظارت نکرده و کار این کمیته مشروعیت قانونی را با خود ندارد.
آقای ایوب‌زاده به این باور است که شروع دوبارۀ کار این کمیته، از هر نشانیی که بوده باشد، اشتباه است. به گفتۀ او: کمیتۀ گزینش برای پیشبرد یک مأموریت کوتاه‌مدت ایجاد شده بود و عضویت دوبارۀ اعضای آن مشروعیت ندارد.
به گفتۀ ایوب‌زاده، هرگاه در اعضای کمیسیون انتخابات مشکل وجود داشت، باید کمیتۀ جدید ساخته می‌شد و بعداً آنان افراد را بر می‌‌گزیدند.
همزمان بااین، یوسف رشید که یکی از اعضای کمیتۀ گزینش بود، با شروع شدن کار دوبارۀ این کمیته در جلسات اشراک نکرد، می‌گوید که شروع دوبارۀ کار کمیتۀ گزینش بر بنیاد فرمان فرمان تازۀ رییس حکومت وحدت ملی غیرقانونی است.
آقای رشید می‌گوید: ما در دور پیشتر واجدان شرایط در کمیسیون انتخابات را به حکومت فرستاده بودیم و حکومت می‌توانست از میان چهارده تن معرفی شده، یک تن را انتخاب کند و به چالش‌های به میان آمده نقطۀ پایان بگذارد.
آقای رشید اظهار می‌دارد که ارگ با این کارش می‌خواهد تا فرد مورد نظرش را در کمیسیون مستقل انتخابات جابه‌جا کند.
اما عبدالبدیع صیاد، سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید: در شرایط حاضر، برای ما معرفی شدن یک عضو برای کمیسیون انتخابات بسیار مهم است و بارها هم این نگرانی را با مسوولان حکومت شریک ساخته‌ایم.
آقای صیاد می‌افزاید که کار هفت عضو این کمیسیون تیمی است و هر کسی که به عنوان عضو معرفی می‌شود، پس از برگزاری انتخابات درونی تصمیم گرفته خواهد شد که چهرۀ جدید معرفی شده رییس انتخاب شود و کمیشنر دیگری به این سمت خواهد رسید.
آقای صیاد تصریح می‌کند که کارهای آنان مستقلانه ادامه دارد و به هیچ عضو دولت و نهاد دیگری اجازۀ مداخله در روند کارهای‌شان را نمی‌دهند.
با معرفی عضو جدید، قرار است انتخابات درونی کمیسیون انتخابات نیز برگزار شد و در فرایند آن هیأت اداری و رییس این کمیسیون انتخابات شوند. فرصت یک سالۀ کار هیأت اداری این کمیسیون یک ماه پیش به پایان رسید و از بهر معرفی نشدن چهرۀ جدید روند انتخابات جدید معطل شده است.
این در حالی است که اعضای کمیتۀ گزینش اعلام کرده اند که ۵۷ درخواست را برای عضویت در کمیسیون انتخابات دریافت کرده و قرار است از این میان، نام سه تن را تا چند روز دیگر به رییس حکومت وحدت ملی بفرستند.
جاوید رشیدی، رییس کمیتۀ گزینش گفته است که مهلت پذیرش درخواستی‌ها برای کرسی یک عضو کم‌بود کمیسیون مستقل انتخابات به روز چهارشنبۀ هفتۀ پیش به پایان رسید و اکنون، آنان این درخواستی‌ها را بررسی می‌کنند.
گفته شده است که کمیتۀ گزینش کوشش خواهد کرد از جمله فورم‌هایی که دوباره به کمیته تسلیم داده شده، بعد از مراحل بررسی در مطابقت با قانون انتخابات و کارشیوۀ کمیته، سه تن از نامزدانی را که دارای عالی‌ترین و مناسب‌ترین معیارها باشد و مطابقت با قانون انتخابات و کارشیوۀ کمیتۀ گزینش به رییس حکومت وحدت ملی معرفی می‌کنند.
گفتنی است که محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی از بابت این‌که از بین فهرست باقی‌ماندۀ نامزدان، رییس کمیسیون انتخابات انتخاب نشده و چند هفته پیش، حکمی را به منظور آغار کار کمیتۀ قبلی گزینش صادر کرد.
ارگ ریاست حکومت وحدت ملی نیز اعلام کرده است که با درنظر داشت اهمیت انتخابات، منحیث یک پروسۀ ملی، به افراد شایسته و با تجربه به خاطر برگزاری بهتر آن نیاز است.
این درحالی است که نزدیک به یک ماه پیش، نجیب‌الله احمدزی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات از وظیفه‌اش از سوی محمداشرف غنی، برکنار شد و پس از آن، وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی این کمیسیون به عنوان سرپرست معرفی شد.
برگزار نشدن انتخابات
از سویی هم، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به این باور است که مسوولان حکومت وحدت در به میان آمدن اصلاحات واقعی در کمیسیون‌های انتخاباتی و حمایت از کمیسیون انتخابات درست عمل نکرده اند و کمیشنران جدید توان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را در ماه میزان ۱۳۹۷ خورشیدی را ندارند.
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در ادامۀ سخنانش با اشاره به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی که کمیسیون انتخابات گفته در ماه میزان سال آینده برگزار خواهد شد، می‌گوید: باور ندارم که کمیسیون بتواند در این زمان انتخابات را برگزار کند چون تا آن زمان منابع کافی مالی در اختیارشان قرار داده نخواهد شد و مسوولان حکومت هم تا هنوز صداقت خود را با کارهای این کمیسیون نشان نداده است و هر روز مشکل فرا راه برگزاری انتخابات پیش می‌شود.
به بارو آقای ایوب‌زاده: آمدن چهرۀ جدیدی در این کمیسیون هم نمی‌تواند فرصت‌ها را برای برگزاری انتخابات در سال آینده آماده کند.
مسوولان در کمیسیون انتخابات نیز گفته اند، هر زمانی که مصارف برگزاری انتخابات از طرف حکومت و نهادهای کمک کننده فراهم شود، این کمیسیون انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را برگزار می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.