خـط آهـن بلـخ- هـرات ساختـه می‎شـود

گزارشگر:یک شنبه 1 دلو 1396 - ۳۰ جدی ۱۳۹۶

مقام‌های ارشد افغانستان و ازبکستان اعلام کرده اند که برای ساخت خط آهن بلخ-هرات که کشورهای آسیای میانه را با ایران وصل می‌کند، تلاش دارند.
محمداشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با جمشید قوچقاروف، معاون نخست وزیر و وزیر مالیه ازبکستان گفته است که گسترش mandegar-3همکاری‌ها میان افغانستان و ازبکستان، اجرای پروژه‌های زیربنایی برای تغییر وضعیت زنده‌گی و تامین رفاه موثر است.
معاون نخست وزیر ازبکستان نیز در دیدار روز شنبه( ۳۰ جدی) که در کابل انجام شد، گفته که برای تامین هزینه مالی ساخت راه آهن مزار شریف-هرات بحث‌ جریان دارد و روند اجرا آن ارزیابی شده است.
او درباره تامین منابع مالی این طرح گفته است که با سفیران، بانک مرکزی و بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا بحث و تفاهم برای تامین مالی ایجاد خواهد شد.
آقای قوچقاروف گفته که این خط آهن برای افغانستان و ازبکستان و نیز کشورهای منطقه از اهمیت ویژه برخوردار است.
معاون نخست وزیر ازبکستان گفته که با احداث خط آهن، افغانستان از مسیر اندیجان ازبکستان سه‌ روزه به چین می‌رسد.
محمد هارون چخانسوری، معاون رئیس دفتر رییس جمهوری افغانستان نیز امروز در یک نشست خبری گفت که طرح های بزرگ که خواب و محال دانسته می‌شد در افغانستان آغاز می شود.
او گفت: افغانستان اولین کشوری است که از گاز تاپی استفاده خواهد کرد. به طرح انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند تاپی گفته می‌شود.
آقای چخانسوری گفت که قرار است خط آهن ایران-خواف در غرب افغانستان نیز به زودی افتتاح شود. خط آهن ترکمنستان به تورغندی نیز به زودی آغاز به کار خواهد کرد و نیز کار انتقال برق ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان پیشرفت چشمگیر داشته است.
گفتنی است که اکنون خط آهن کشورهای ترکمنستان به مرز افغانستان رسیده و خط آهن کشور ازبکستان به داخل خاک افغانستان تا شهر مزارشریف رسیده است. در مرز غربی نیز خط آهن ایران وارد خاک افغانستان شده و قرار است که بزودی افتتاح شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.