ثبت دو واقعۀ تازۀ پولیو در کندهار

- ۱۰ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3مقام‌های صحی در کندهار گفته اند که دو کودک در ولسوالی سپین‌بولدک در امتداد خط دیورند و ولسوالی ناامن شاه ولی کوت به پولیو مبتلا شده اند.
داکتر عبدالقیوم پخلا، رئیس صحت عامه کندهار، به صدای امریکا گفت، حالت فعلی ویروس پولیو در آن ولایت نگران‌کننده است.
او افزود که سال گذشتۀ میلادی نیز پنج واقعۀ مثبت پولیو در ولسوالی شاه ولی کوت و یک واقعه نیز در سپین‌بولدک ثبت شده بود.
داکتر پخلا گفت «یک دخترک ۲۰ ماهه است که در ساحه چنارتوی ولسوالی شاه ولی کوت هیچ نوع واکسین نگرفته است و کودک دیگر مبتلا به پولیو، پسرک ۳۱ ماه است که باشندۀ کوچه میرگان ولسوالی سپین‌بولدک است».
به باور وی، اگر تمام جوانب مسؤول، برای جلوگیری از گسترش ویروس پولیو کمک‌های همه جانبه نکنند، این ویروس بیشتر از گذشته کودکان را تهدید خواهد کرد.
از سوی دیگر، برنامه مشترک مبارزه بر ضد پولیو نیز در این خصوص نگرانی دارد.
سید کمال شاه، سخنگوی پروگرام پولیو در ادارۀ حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، افزایش واقعه‌های بیشتر پولیو در آغاز سال نو میلادی، نسبت به هر زمان دیگر تشویش‌برانگیز است.
او افزود که یک واقعۀ مثبت پولیو، صدها کودک دیگر را نیز تهدید می‌کند.
سخنگوی پروگرام پولیو در ادارۀ یونیسف گفت «ویروس پولیو هست و به دلیل سطح معافیت پایین کودکان، احتمال گسترش این بیماری را افزایش می‌دهد، ما بازهم تأکید می‌کنیم که باید برای آخرین کودک واکسین پولیو رسانده شود و در این بخش همکاری همه لازم است».
این سومین واقعۀ مثبت پولیو در سال روان میلادی در افغانستان است که به ثبت می‌رسد، پیش از این یک واقعه در ولایت ننگرهار تثبیت شده بود.
مقام‌های صحی نگرانی دارند که در ماه نخست امسال، ثبت‌شدن سه واقعۀ مثبت پولیوی کودکان، بیانگر افزایش خطر این بیماری است و برای جلوگیری آن نسبت به هر زمان دیگر تلاش‌های مشترک و پیگر ضروری است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.