شورای علما: قرآن تنها به پاکستانی‌ها نازل نشده است!

گزارشگر:چهار شنبه 11 دلو 1396 - ۱۰ دلو ۱۳۹۶

در پی حملات خونین اخیر در کابل، شورای علمای دینی افغانستان فتوای حرام بودن حملات انتحاری را صادر کردند. رییس شورای علمای افغانستان می‌گوید که حملات انتحاری در هیچ دین و قانونی روا نیست و از لحاظ دینی نیز هیچ توجهی ندارد.
mandegar-3قیام‌الدین کشاف رییس شورای علمای افغانستان دیروز در یک نشست خبری با شمار زیادی از اعضای شورای علما گفت که راه اندازی حملات انتحاری برخلاف خواست ملت مجاهد افغانستان است و کسانی که این حملات را انجام می‌دهند، از لحاظ دینی هیچ توجهی کرده نمی‌توانند.
او افزود که حملات اخیر گروه‌های مخالف مسلح این را می‌رساند که آنان خلاف مردم مجاهد افغانستان اند و مردم افغانستان باید دشمن شان را به درستی بشاسند. آقای کشاف گفت:”مردم در مقابل آنان یک دست شوند و دیگر به دشمن اجازه ندهند تا جان هموطنان بیگناه ما را بگیرد و وطن را بیشتر از این نیز خراب کنند.”
رییس شورای علمای کشور از فتوای علمای پاکستانی به شدت انتقاد کرد و گفت که فتوای آنان ناقص است. علمای پاکستان هفته پیش فتوا داده بودند که حملات انتحاری در پاکستان حرام است؛ اما در افغانستان حرام نیست. علمای دینی افغانستان با انتقاد شدید از این فتوا می‌گویند که علمای پاکستانی احکام دین را در انحصار خودشان قرار داده اند و این فتوا «متاسفانه» ناقص است.
به گفته علمای دینی افغانستان، حملات انتحاری براساس نصوص صریح دین حرام است و در دین جای ندارد. آنان می‌گویند که حملات انتحاری را علمای دین در عربستان صعودی، دانشگاه الازهر مصر، دیوبند هند، اندونیزیا و همین طور علمای افغانستان حرام دانسته اند.
قیام الدین کشاف با انتقاد شدید از فتوای علمای پاکستانی گفت: “این چه ابلاغیه‌ای است که بر اساس فشارهای سیاسی و مجبوریت داده آید؟” آقای کشاف افزود که قرآن تنها برای پاکستانی‌ها نازل نشده است که فقط برای خودشان فتوا صادر کنند.
اعضای شورای علمای افغانستان با حمایت از روند صلح می‌گویند که صلح، یک وجیبه دینی است و از آن حمایت می‌کنند و کسانی که به صلح نمی‌آیند، مخالف دین اند.
آنان از مسوولان درجه یک حکومت وحدت ملی می‌خواهند تا با ادای مسوولیت شان در برابر حفظ جان و مال مردم، وجیبه دینی شان را ادا کنند و برای رسیدگی به قربانیان اخیر حملات خونین انتحاری اقدامات جدی را روی دست بگیرند.
علمای دینی می‌گویند که برخی‌ها با انتقاد از این که علمای دینی در مورد رویدادهای تروریستی واکنش نشان نمی دهند، به حق علما جفا می‌کنند در حالی که آنان همیشه واکنش نشان داده اند؛ اما به دلیل دسترسی نداشتن خوب به رسانه‌ها، واکنش‌های شان نشر نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.