جرایم جنگـی در افغانستان روی میـز دادگاه کیـفری بین‌المـللی

گزارشگر:یک شنبه 15 دلو 1396 - ۱۴ دلو ۱۳۹۶

قضات دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز تحقیقات رسمی در مورد احتمال وقوع جرائم جنگی در افغانستان را بررسی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است این قضات نامه‌ها و تقاضاهای ارسال شده از سوی قربانیان در افغانستان را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرند.
mandegar-3در سال ۲۰۱۷ فاتو بنسودا دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که دلایل منطقی مبنی بر اینکه جرائم جنگی اتفاق افتاده است وجود دارد. برخی از محکومان از طالبان، سیا و نیروهای افغان هستند.
بی‌بی‌سی مطلع شده است که نام یکی از مقامات سطوح عالی افغانستان نیز در این دادگاه مطرح شده که این فرد جنرال عبدالرشید دوستم است.
ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده‌های حقوق بشری توسط معاون اول رییس‌جمهور وجود دارد.
وی در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد.
در اواخر سال ۲۰۱۶ احمد ایشچی، رقیب سیاسی جنرال دوستم اعلام کرد که وی بنا به دستور او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و همچنین وی به محافظانش گفته است که به او تجاوز و از او فیلمبرداری کنند.
جنرال دوستم این اتهامات را رد کرد و در ماه می ۲۰۱۷ برای درمان پزشکی به ترکیه رفت اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که وی تحت فشار افغانستان را ترک کرده است.
جنرال دوستم تلاش کرد که در ماه جولای ۲۰۱۷ به افغانستان بازگردد اما به هواپیمای وی اجازه فرود داده نشد و اکنون او هنوز در ترکیه به سر می‌برد.
همچنین یکی دیگر از متهمان، طالبان است. بسیاری در افغانستان امیدوارند که دادگاه کیفری بین‌المللی بتواند به آنها کمک کند که فعالیت گروه‌های شورشی را در کشور متوقف کرده و آنها را به پای دادگاه بکشاند.
سمیرا ۳۲ ساله در یک بمب‌گذاری انتحاری طالبان در جنوری ۲۰۱۷ کشته شد.
فاطمه ۱۷ ساله دختر وی یکی از کسانی است که به دادگاه کیفری بین‌المللی نامه نوشته است زیرا او بر این باور است که مقامات افغانستان در این عدالت کاری انجام نمی‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.