سفرهایی‌که به نفع پاکستان تمام می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 15 دلو 1396 - ۱۴ دلو ۱۳۹۶

دیروز هیاتی از پاکستان وارد کابل شد و تا روی مسایل افغانستان گفت‌وگو کند. پیش‌تر از این مقامات امنیتی که بعد از یک رویداد تروریستی در کابل، وارد پاکستان شده بودند و در بازگشت گفتند که پاکستان معترف به حضور طالبان در آن کشور است و تعهد داده است که دولت افغانستان را همکاری می‌کند. مقامات گفته بودند که قرار است روز شنبه هیاتی از پاکستان وارد افغانستان شود و روی معلوماتی که هیات افغانستانی به پاکستان داده است، صحبت کند. اما واضح است که سفر هیات پاکستانی به افغانستان، از گذشته مطرح بوده است و اما ربطی هم سفر اخیر مقامات افغانستانی به پاکستان یافته است؛ اگرچه ساعتی بعد از کنفرانس خبری مقامات امنیتی در کابل، سفارت پاکستان در اعلامیه‌یی اظهارات مقام‌های امنیتی افغانستان را رد کرده بود و گفته بود که پاکستان هیچ تعهدی به دولت افغانستان نداشته است در آن اعلامیه همچنان آمده بود که سفر یک هیأت پاکستانی به کابل که قرار است روز شنبه صورت گیرد هم هیچ ربطی به مسایل امنیتیِ تازۀ کابل و سفر مقامات افغانستانی به اسلام آباد ندارد و مربوط به موضاعاتِ دیگری‌ست که از سال گذشته روی آن صحبت شده بود.
این مواجهه، به خوبی واضح می‌سازد که سفر اخیر مقامات پاکستانی برای امنیت افغانستان اگر ارتباطی هم دارد تاثیر چندانی بر وضعیت نخواهد گذاشت؛ البته در شانزده‌سال گذشته سفرهای زیادی میان کابل و اسلام آباد صورت گرفت که هیچ کدام به نفع افغانستان نبوده است و در مورادی این پاکستان بود که از آن بهترین استفاده را برده است. دستگاه دیپلوماسی و سیاست افغانستان که طی این همه سال از طرف ارگ مدیریت می‌شده است ناکارا بوده و نتوانسته است که از این سفرها بهره بجوید. از جانب دیگر افغانستان در محراق عمق استراتیژیک پاکستان است و تا زمانی که تغییری در سیاست خارجی پاکستان رو نما شود و انعطافی در عمق استراتِژیک آن ایجاد نشود، مسالۀ امنیتی افغانستان حل نمی‌گردد. کلیـد موفقیت در برابر حملاتِ تروریستی این‌ است که ضمن توجه به بعد داخلی مسآله، باید فشارهای ملی و بین‌الملی روی پاکستان ایجاد شود تا آن کشور سیاست خارجی خودش را تغییر بدهد. با تغییر این سیاست خارجی، بایستی انعطافی در مسالۀ عمق استراتیژیک پاکستان رو نما گردد؛ آنگا می‌توان انتظار داشت که پاکستان در روند صلح همکاری کند.
همین اکنون فرصت خاصی مساعد است تا دولت افغانستان با اذهان مردم بازی نکند و بایستی از شورای امنیت به شکل جدی بخواهد که در امور امنیتی افغانستان مداخله کند؛ زیرا بحث افغانستان دیگر از توان حرکت‌های دیپلوماتیک کشوری عبور کرده است و به مساله منطقه و جهان گره خورده است و لازم است که این مساله در آن سطح‌ها جدی گرفته شود ورنه پاکستان به ساده‌گی توان استفاده از این سفر ها و وضعیت موجود را به نفع خودش در شرایطی که زیر فشار بیشتر قرار گرفته است، دارد. همانگونه که سفر اخیر مقامات افغانستان به پاکستان و سفر هیات پاکستانی به کابل می‌تواند در جهت رفع فشارها بر پاکستان باشد؛ زیرا پاکستان می‌خواهد نشان بدهد که دارد در امر مبارزه با تروریزم همکاری می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.