عبدالله عبدالله خطاب به پاکستان: مانند هند دوستی‌تان را در عمل ثابت کنید!

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 18 دلو 1396 - ۱۷ دلو ۱۳۹۶

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با هشدار به پاکستان می‌گوید: از راکت‌پراگنی ناامنی و انجام حملات انتحاری چیزی به دست آورده نمی‌توانید، بیاید دوستی تان را در عمل ثابت کنید.
mandegar-3رییس اجرایی حکومت وحدت ملی این سخنان را دیروز۱۷ دلو/ بهمن در مراسم امضای توافق‌نامه ۱۰۸ پروژه جدید که از سوی کشور هندوستان با هزینه ۳۱ میلیون دالر تمویل می‌‌شود، بیان کرد.
داکتر عبدالله گفت که امضای این توافقنامه به معنی گسترش هرچه بیشتر روابط بین کابل و دهلی‌نو است.
رییس اجرایی با اشاره به دوستی واقعی هند و افغانستان گفت:» دوستی واقعی معنی اش همین است که در بهبود زندگی مردم یک کشور، شما آماده کار و همکاری باشید».
داکترعبدالله اما با اشاره به حملات انتحاری و انفجاری اخیر در کابل گفت: حمله‌های اخیر در سراسر کشور و مرکز، قلب شهروندان را جریحه‌دار کرده، کشورها نباید از موقف فعلی افغانستان که دست صلح به سوی کشورها پیش کرده است، سوء استفاده کنند.
داکتر عبدالله خطاب به پاکستان گفت: از بی‌ثباتی، راکت‌پراگنی و حملات انتحاری چیزی به دست‌آورده نمی‌توانید و اگر ادعای دوستی دارید، پس بیایید مثل کشور هندوستان در عمل ثابت کنید.
رییس ‌اجرایی حکومت وحدت ملی تاکید کرد: پاکستان از عمل و پالیسی که باعث بی‌ثباتی در کشور ما می‌گردد، باید اجتناب کند؛ زیرا سیاست فعلی افغانستان در بخش صلح برای تمام کشورهای منطقه یک فرصت است.
این اظهارات داکتر عبدالله در مورد پاکستان درحالی ابراز می‌شود که به تازه‌گی یک هیات بلند رتبۀ از دولت پاکستان به هدف بهبود روابط دو کشور به کابل سفر کردند.
وزارت امور خارجه افغانستان پس از سفر هیات پاکستانی به کابل گفت که هر دو طرف روی برخی از مسایل مهم کشوری به توافق رسیده‌اند.
وزارت خارجه تاکید کرده که به‌خاطر هرچه خوب شدن روابط میان دو کشور( افغانستان و پاکستان)، قرارست به تاریخ ۲۰ و ۲۱ دلو/ بهمن سال روان، یک جسلۀ دیگر میان این دو کشور در اسلام‌آباد برگزار گردد.
سفر هیات پاکستانی در کابل درست در زمانی صورت گرفت که نظامیان این کشور، پس از مدتی، راکتی پراگنی‌های‌شان را بر کوه‌های پکتیا و ولایت کنر شروع کرده‌اند که در نتیجه شماری از شهروندان در آن کشته و زخمی شده‌اند.
و اما برخی از آگاهان نظامی سیاسی تاکید دارند که در جلسه میان هیات پاکستانی و افغانستانی که قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود، مساله راکت‌پراگنی نظامیان پاکستان به افغانستان نیز باید مطرح شده و این مساله به طور جدی از سوی مقامات افغانستان مطرح و به بررسی گرفته شود.
آگاهان سیاسی نظامی با انتقاد از حکومت وحدت ملی می‌گویند که چندین سال است که نظامیان پاکستان بخش‌هایی از خاک افغانستان را راکت‌باران می‌کنند؛ اما طرف افغانستان در هر مذاکره که بین طرفین صورت می‌گیرد، از این اقدام پاکستان یادآور نشده و سکوت می‌کنند.
این آگاهان تاکید دارند که حکومت افغانستان باید در جلسه که قرار است بین دو کشور صورت گیرد، مساله راکت‌پراگنی پاکستان به خاک افغانستان را به طور جدی با مقامات این کشور در میان بگذارند.
اما تا هنوز مشخص نشده که در جلسۀ هیات مذاکره‌کنندۀ هردو کشور، موضوع راکت پراگنی‌های پاکستان مطرح خواهد شد یا خیر؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.