جوانان: معینیت جوانان در انحصار یک حلقۀ کوچک است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 25 دلو 1396 - ۲۴ دلو ۱۳۹۶

برخی از جوانان فعال، معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ را به فساد اداری و اخلاقی متهم کرده می‌گویند که بیش از ۸۵ درصد جوانان در مرکز و ولایت‌ها از وجود معینیتی ‌به‌نام جوانان آگاهی ندارند.
mandegar-3آنان معینیت جوانان را فاقد برنامه‌های زیربنایی برای قشر جوان می‌دانند و تأکید می‌کنند که این نهاد توسط یک گروه به انحصار گرفته شده است.
نصیر احمد اخترزوی، مسوول نهاد حرکت تغییر در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: حکومت وحدت ملی به‌ویژه معینیت جوانان فاقد برنامه‌های زیربنایی برای قشر جوان هستند، در حالی که سران حکومت وحدت در زمان کارزارهای انتخاباتی خود به فراهم کردن زمینه‌های کاریابی برای جوانان متعهد بودند، اما با ایجاد حکومت وحدت ملی همه این وعده‌ها برای ۶۰ درصد از نفوس کشور که جوانان هستند به یأس و ناامیدی تبدیل شده است.
آقای اختر زوی با انتقاد از معین جوانان می‌گوید: کسی که در حال حاضر در رأس معینیت جوانان قرار دارد با یک گروه کوچک این نهاد را انحصار کرده است و حتا در سفرهای بیرونی که برای جوانان فراهم می‌شود، معین جوانان تیم مشخص خود را با خود دارد که شماز زیاد آنان حتا از صنف دوازه فارغ نیستند، به زبان انگلیسی تسلط ندارند و سن قانونی را تکمیل نکرده‌اند.
به گفتۀ او، در حالی که قشرجوان کشور همه روزه با چالش‌ها و ناامیدی‌های گوناگون مواجه هستند و به‌طرف اعتیاد و سفرهای غیر قانونی روی می‌آورند. اما معین جوانان از این حالت آگاهی ندارد. حتا در ولایت کابل نیز ساحات مانند دشت برچی و شهرستان‌های این ولایت از فعالیت معینیت جوانان آگاهی ندارند.
آقای اخترزوی، با بیان ‌این‌که جوانان از این نهاد توقع دارند تا از برخورد‌های تبعیض‌آمیز با قشر جوانان پرهیز کند، گفت: وقتی یک سفر برای جوانان فراهم می‌شود باید ظرفیت‌های به اساس امتحان در این سفر گزینش شوند، نه به اساس سلیقه‌های شخصی و گروهی.
مسوول نهاد حرکت تغییر، معین جوانان را به فساد اداری و اخلاقی متهم می‌کند و می‌گوید:« برای من شمار زیاد از دختران و پسران از معینیت جوانان تماس گرفته‌اند و از شخص معین به‌خاطر خواست‌های نامشروع‌اش از آنان شکایت کرده اند.» ما شکایت‌های خود را با شورای ملی شریک ساخته و اعضای شورای ملی نیز تعهد کرد‌ه‌‌اند تا به این چالش رسیده‌گی کنند.
اما، با تلاش‌ زیاد و پیام‌های مکرر نتوانستیم که دید‌گاه معینیت جوانان را در این مورد داشتهباشیم و حتا از طریق رسانه‌های اجتماعی نیز هیچ‌ شحصی حاضر به پاسخ نشد.
آقای اخترزوی می‌گوید: بیش از ۸۵ درصد جوانانی که در ولایت‌ها زنده‌گی می‌کنند، نشانی معینیت جوانان و نشانی مدیریت‌های جوانان را در آن ولایت‌ها نمی‌دانند.
او با بیان این‌که معینیت جوانان در چند شهر برنامه‌های نمایشی را راه‌اندازی می‌کند، گفت: معینیت جوانان تنها «برند» یا لوگو خود را در این همایش‌ها به نمایش می‌گذارد در غیر صورت هیچ‌برنامۀ برای قشر جوان ندارد.
آقای اخترزوی در فرجام سخنانش، پیشنهاد می‌کند که معین جوانان باید کنار‌ه‌گیری کند و معینیت جوانان به وزارت ارتقا کند تا برنامه‌های زیربنایی به قشر جوانان داشته باشد.
از سویی هم، مطیع الله متواضع مسوول نهاد خط سوم، می‌گوید: معینیت جوانان با هزینه‌یی که در اختیار دارد نمی‌تواند به تمام جوانان افغانستان رسیده‌گی‌های لازم کند. حکومت و معینیت جوانان هردو توجهی لازم در رابطه به جوانان ندارند.
آقای متواضع، معینیت جوانان را فاقد برنا‌مه‌ها و راهبردهای زیربنایی برای جوانان می‌داند و می‌افزاید که دولت نیز نتوانسته بستر سازی بهتری برای جوانان داشته باشد و تنها معینیت جوانان را برای بازی کردن با این طیف جامعه ایجاد کرده است.
او گفت: سران حکومت وحدت ملی در کارزارهای انتخاباتی‌شان به جوانان وعدۀ ایجاد وزارت جوانان را داده بودند، اما این وعده‌ها جامه عمل نپوشیدند.
آقای متواضع، تصریح می‌کند: معینیت جوانان کارهای را که انجام داده‌است برای قشر جوان اقناع بخش نیست. هرچند برنامه‌های سفر برای جوانان به کشورهای بیرونی و تخفیف در دانشگاهای کشور برای جوانان دارد. اما او معین جوانان را در رابطه به ایجاد راهبرد موثر و کارهای زیربنایی برای قشر جوان و ارتقای معینیت جوانان به وزارت ناکام می‌داند و می‌گوید: ناتوانی‌‌ها در این نهاد سبب شده تا توجه حکومت به قشر جوان کمتر جلب شود.
اما، رامین کبیری فعال مدنی ولایت بغلان نیز می‌گوید: مدیریت جوانان که در چارجوب معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در ولایت بغلان کار می‌کند، هیچ برنامۀ چشم‌گیر و موثر برای جوانان این ولایت نداشته است و شمار زیاد از جوانان نمی‌دانند که این ولایت مدیریت جوانان دارد یا ندارد.
آقای کبیری؛ مسوول نهاد جوانان را در ولایت بغلان را به ناتوانی کاری و برخوردهای سلیقه‌یی با جوانان متهم می‌کند و می‌گوید: این نهاد حتا در یک ماه یکبار هم موفق نمی‌شود چهارتن جوان را روی یک برنامۀ مشخص مشورتی جمع کند.
هم‌چنان، تمیم رحیمی دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کابل می‌گوید: در حالی بیش از نصف نفوس کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، اما ایجاد نهاد سمبولیک زیر نام معینیت امور جوانان به هیچ عنوان نتوانسته و نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای جوانان کشور باشد.
آقای رحیمی معینیت امور جوانان را یک نهاد ضعیف، فاقد راهبرد و یک ساختار منفعل در حکومت دانسته می‌افزاید که این ساختار نتوانسته خواست‌های جوانان را در عرصۀ اشتغال‌زایی، زمینه سازی برای راه‌یابی جوانان در دانشگاه‌های خصوصی و جهت تحصیلات عالی به خارج از کشور بصورت متوازن و عادلانه راه‌اندازی کند.
آقای رحیمی با بیان این‌که چالش‌های اخیر بر انگیزی و فعالیت جوانان صدمه رسانده است، می‌گوید: نگرش‌های تباری و سمتی در معینیت جوانان سبب شده است تا این نهاد مسوولیت اصلی خود را فراموش کند و به یک نهاد بی‌تأثیر برای جوانان تبدیل شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.