محـصولات زراعتـی افغـانستان در نمایشگـاهی جهـانی

گزارشگر:دو شنبه 30 دلو 1396 - ۲۹ دلو ۱۳۹۶

این‌روزها، امارات متحده عربی، میزبان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های محصولات زراعتی چندین کشور از سراسر جهان است. در این نمایشگاه، سهمی برای محصولات زراعتی افغانستان نیز درنظر گرفته شده است که نصیر احمد درانی، وزیر زراعت و مالداری در سفری به امارات متحده عربی، غرفه‌های mandegar-3افغانستان را افتتاح کرده است.
آقای نصیر احمد درانی در این مراسم گفته است:” خوشحالم که امروز در گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه سالانه‌ی جهانی تجارت مواد غذایی، غرفه‌هایی از تولیدات افغانستان به سطح جهان نیز حضور دارند و محصولات افغانستان را به نمایش می‌گذارند.”
در این نمایشگاه، بیشتر از ۲۵ بازرگان از افغانستان اشتراک کرده اند که قرار است محصولاتی چون، زعفران، میوه، محصولات میوه خشک و دیگر محصولات زراعتی را به نمایش بگذارند.
وزیر زراعت و مالداری در این نمایشگاه جهانی گفت که افغانستان در گذشته به نام باغ قدیمی آسیای میانه یاد می‌شد و حالا افغانستان در تلاش است تا دوباره این لقب را به دست آورد.
او در این مورد گفت:” افغانستان، محصولات زراعتی زیادی دارد که برای جهانیان عرضه کند. ما روزگاری به باغ آسیای میانه مشهور بودیم و حالا دوباره تلاش می‌کنیم تا این میراث را به دست بیاوریم.”
در چند سال اخیر، حکومت کابل در تلاش معرفی محصولات و تولیدات این کشور از آدرس افغانستان به کشورهای جهانی بوده است. در این کار تا حدی زیادی نیز دست آوردهای نیز داشته است. اما هنوز هم برخی از تولیدات داخلی افغانستان با نام کشورهای همسایه مانند ایران و به ویژه با نام پاکستان به کشورها و بازارهای غربی صادر می‌گردد.
در این میان صادرات قالین و میوه خشک و تازه افغانستان هنوز هم مشکلات خیلی جدی دارد و پاکستان همه ساله ده‌ها میلیون دالر از این بابت سود می‌برد.
در نماشگاه جهانی کنونی، ۱۲۰ کشور حضور دارند که افغانستان نیز برای نخستین بار در آن اشتراک کرده اند. ۲۵ شرکت از افغانستان نیز در اینجا آمده اند تا برای محصولات شان بازاریابی کنند.
تاجران افغانستان اشتراک در این نمایشگاه را یک فرصت عالی برای معرفی تولیدات افغانستان عنوان کرده و از حکومت می‌خواهند زمینه اشتراک بیشتر تاجران را در نمایشگاه‌های جهانی فراهم سازند.
این در حالیست که اقتصاد دانان افغانستان همواره تأکید دارند که با توجه به موقعیت افغانستان و زراعتی بودن این کشور، زمینه سازی برای اشتراک بازرگانان و تاجران این کشور به بازارهای بزرگ جهانی مهم ترین کار برای رشد اقتصاد افغانستان خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.