یک زن در دایکندی خودکشی کرد

- ۱۰ جدی ۱۳۹۱

مسوولان دفتر کمیسیون حقوق بشر در ولایت دایکندی گفته اند که یک زن به دلیل خشونت خانواده‌گی خودکشی کرده است.
محمدجواد دادگر رییس دفتر حقوق بشر دایکندی روز یکشنبه، گفت که این زن سی ساله پس از اقدام به خودکشی به بیمارستان منتقل شد و در آنجا جان داد.
احمدفرهاد وزیری سرپرست بیمارستان دایکندی به بی‎بی‎سی گفت که این خانم چند روز پیش، پس از آن‎که مواد زهرآلود خورد، به بیمارستان منتقل شد.
به گفته آقای وزیری، این زن هنوز به صورت کامل درمان نشده بود که شوهرش او را به خانه برد و دو روز قبل بار دیگر او را به بیمارستان آورد، اما او در آستانه مرگ قرار داشت و دیروز جان باخت.
محمدجواد دادگر گفت که امسال موارد خشونت علیه زنان در دایکندی افزایش یافته و از آغاز امسال ۳۱ زن بر اثر خشونت‌های خانواده‌گی اقدام به خودکشی کرده اند که در شش مورد منجر به مرگ آن‌ها شده است.
مسوولان بیمارستان دایکندی و نیز مسوولان دفتر حقوق بشر دایکندی تائید کردند که در بدن خانمی که دیروز خودکشی کرد نیز آثار ضرب و شتم دیده می شد.
محمدجواد دادگر افزود: «یک ماه پیش هم یک خانم ۶۰ ساله در مرکز ولایت دایکندی بر اثر خشونت خانواده‌گی خود کشی کرد. در بخش‎های زیادی از بدن او هم آثار ضرب و شتم پیدا بود.»
رییس دفتر حقوق بشر دایکندی افزایش موارد اقدام به خودکشی زنان در دایکندی را «نگران‎کننده» توصیف کرد و افزود که از آغاز امسال به طور کلی بیش از صد مورد خشونت با زنان در این ولایت ثبت شده است.
خشونت علیه زنان در افغانستان و از جمله دایکندی، پدیده تازه‌یی نیست اما پیش از این چنین مواردی ثبت نمی‌شد. خانواده‌ها از رسانه‎‌یی شدن و یا هم گزارش دادن چنین مواردی به نهادهای مربوط خود داری می‎کردند.
مسوولان نهادهای حقوق بشری در دایکندی افزایش موارد ثبت شده خشونت با زنان را نشانه‎یی از موثریت کار خود می‎دانند و می‎گویند که مردم حالا به این نهادها اعتماد دارند و موارد خشونت را به این نهادها گزارش می‎دهند.
خشونت با زنان در افغانستان یک مشکل سراسری است و در یازده سال اخیر تلاش‎های گسترده‎ای صورت گرفته تا خشونت با زنان کاهش یابد.
اما افغانستان هنوز در فهرست کشورهایی قرار دارد که زنان در آنها از انواع خشونت و تبعیض رنج می برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.