ناامیدی از چنددسته‌گی در کمیسیون انتخابات

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 1 حوت 1396 - ۳۰ دلو ۱۳۹۶

دامنۀ مشکلات و چالش‌ها در حکومت وحدت ملی هر روز بیشتر از پیش می‌شود و راه‌حلِ اصلی بیرون شدن از این وضعیت هم برگزاری انتخابات گفته شده است. کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی که هیج‌گونه تجربۀ برگزاری انتخابات ندارند، وظیفه دارند تا یک نوبت انتخابات پارلمانی، شوراهای mandegar-3ولسوالی و انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزاری کنند.
برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ترازویی برای سنجش توانایی مدیریتی و تخنیکی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی گفته شده که زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند.
با این وجود، بی‌باوری‌ها بر عملکرد و برنامه‌ریزی‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شدت گرفته و از همین حالا بخش زیادی از جریان‌های سیاسی، مدنی و شهروندان از کارکردِشان انتقاد دارند و آنان را به «بی‌کفایتی» و «بی‌برنامه‌گی» متهم می‌کنند. این وضعیت نشان‌گر آن است که کمیسیون انتخابات توانایی و درایت مدیریتی برگزاری انتخابات پارلمانی را ندارند و از همین حال روشن است که انتخابات پارلمانی اگر برگزار شود، با افتضاح بیشتر از انتخابات اخیر ریاست جمهوری روبه‌رو خواهد شد و بی‌باوری را به این روند بیشتر از پیش خواهد کرد.
در کنار این، بی‌باوری‌ها مسوولان حکومت وحدت ملی و به ویژه ارگ، به برگزاری انتخابات «شفاف» و به «موقع» تأکید می‌کنند. رییس حکومت وحدت ملی سه روز پیش، بر برگزاری انتخابات به موقع ریاست‌جمهوری و مجلس نماینده‌گان تأکید کرد. محمداشرف غنی همچنان از مردم خواست که در برگزاری انتخابات شفاف با حکومت همکاری کنند.
انتظار شهروندان
نارضایتی شهروندان در این اواخر نسبت به زمینه‌سازی حکومت برای برگزاری انتخابات افزایش یافته است. شهروندان می‌گویند که باور به برگزاری انتخابات شفاف ندارند و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز تا هنوز کار باورآفرینی انجام نداده اند.
مردم هم‌چنان توقع دارند که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی تلاش‌های‌شان در امر اصلاحات و هم‌آهنگی با حکومت در امر برگزاری انتخابات را سرعت ببخشند تا سال آینده بار دیگر شاهد برگزاری انتخات در کشور باشند.
ظریف خالقی، باشندۀ شهر کابل در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که حکومت باید اصلاحاتی را که در کمیسیون انتخابات به مردم وعده داده بود، هرچه زوتر عملی کند تا ریشۀ بی‌باوری‌ها خشکیده شود و با حضور گستردۀ شهروندان، شاهد برگزاری انتخابات‌های شفاف و عادلانه باشیم.
این شهروند هم‌چنان تأکید دارد که با توجه به شرایط کنونی کشور، بی‌صبرانه در انتظار برگزاری انتخابات است تا به نامزد مورد نظرش رأی دهد که به گفتۀ او: «در روند توسعۀ کشور سهم خود را ادا کرده باشم».
به باور آقای خالقی، برگزاری انتخابات یک پروسۀ ملی است و به سرنوشت همۀ مردم افغانستان بسته‌گی دارد و از این جهت، باید میان کمیسیون انتخابات و حکومت، هم‌آهنگی تام و تمام وجود داشته باشد.
در سوی دیگر، شهرام حسینی، باشندۀ دیگر کابل از «عدم هم‌آهنگی» و «چنددسته‌گی» در کمیسیون انتخابات و حکومت نگران است. او می‌گوید که برکناری رییس کمیسیون انتخابات، چنددسته‌گی در میان کمیشنران این کمیسیون و نبود بودجۀ کافی که مسوولان در کمیسیون انتخابات از آن سخن می‌زنند، سبب نگرانی مردم شده است.
حسینی هم‌چنان می‌افزاید که کُندکاری در زمینۀ برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری موجب شده که مردم از آیندۀ کشور بهراسند و حتا به ادامۀ حکومت در کشور بی‌باور شوند و تن به مهاجرت از کشور بدهند.
به باور این شهروند، «منطقی‌ترین» کار برای جلب اعتماد مردم نسبت حکومت و برنامه‌های حکومت، شفافیت در سخن و اقدام به عمل است. آقای حسینی تأکید دارد که حکومت باید در عمل با برنامه‌ریزی و اقدام عملی، اعتماد مردم را به آیندۀ کشور به دست آورد.
همزمان با این، نذیر اقدام، دانشجوی سال سوم حقوق در دانشگاه کابل می‌گوید که برای داشتن یک حکومت مورد اعتماد مردم و رفتن به سوی ثبات سیاسی و توسعۀ اقتصادی، نیاز داریم تا انتخابات شفاف برگزار کنیم تا مردم سرنوشت‌شان را خودشان رقم بزنند.
او می‌افزاید: «اگر انتخابات سالم و همه‌شمول در کشور برگزار شود، زنان و مردان در سراسر کشور در آن شرکت کردند، نظام آینده قوى و با اعتبار خواهد بود، اما اگر انتخابات خوب نداشتیم و نمایندهگى عمومى مردم در آن تمثیل نشد؛ یک نظام و حکومت ضعیف به میان خواهد آمد که متعهد خدمت به مردم نخواهد بود».
آقای اقدام با اشاره به این‌که افغانستان در حال حاضر جایگاه بهترى در میان جامعۀ جهانى دارد، انتخابات آیندۀ پارلمانی و ریاست‌جمهورى را سرنوشت‌ساز براى افغانستان در سطح منطقه خوانده گفت: «اگر در نتیجۀ یک انتخابات غیر شفاف، نظام ضعیف در کشور به وجود بیاید، افغانستان در سطح منطقه جایگاه قوى و مطمین خود را از دست خواهد داد».
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی همواره در صحبت با رسانه‌ها از برنامه‌ریزی‌های جدی و الکترونیکی ساختن روند انتخابات صحبت کرده اند. کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات گفته اند که در صورت تأمین منابع مالی برگزاری انتخبات از طرف دولت و نهادهای کمک کنندۀ بیرونی، آنان مسمم به برگزاری انتخالات پارلمان و شورای‌های ولسوالی‌ها در زمان اعلام شده در تقویم انتخابات هستند.
گفتنی است که بی‌باوری و کُندکاری کمیسیون انتخابات و حکومت در امر برگزاری انتخابات سال آینده موجب شده است شهروندان به این باور برسند که کمیسیون انتحابات و دولت برنامه‌های درستی برای برگزاری انتخابات ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.