شهروندان: شب‌هنگام فیرهای پراکنده خواب‌ از چشم‌مان ربوده است/ فرماندهی امنیه کابل: جرایم‌ جنایی کاهش یافته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 1 حوت 1396 - ۳۰ دلو ۱۳۹۶

فرماندهی پولیس امنیه کابل می‌گوید که در چند ماه اخیر جرایم‌جنایی در پایتخت کاهش یافته است.
مسوولان فرماندهی امنیه پولیس کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند: در حالی که در گذشته‌های در یک شب شاهد بیش از ۳۰ اتفاق جنایی mandegar-3در شهر کابل بوده‌اند، اما اخیراَ این آمار به ۴ اتفاق کاهش یافته است.
اما شهروندان با انتقاد شدید از نهادهای امنیتی کابل به‌ویژه حوزه‌های امنیتی پولیس می‌گویند که در تمام شب شلیک‌های پراکنده در کوچه‌ و پس‌کوچه‌ها خواب را از چشم‌های‌شان ربوده است.
آنان می‌گویند که سرقت‌های مسلحانه و کلاه‌برداری در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های شهر کابل افزایش یافته است.
به گفتۀ شهروندان، شماری از جوانان و نوجوانان از طرف شب در کوچه‌ها گشت‌وگذار می‌کنند که با اسلحه‌های کمری و برچه مجهز هستند و به ‌فیرهای پراکنده دست می‌زنند.
شهروندان کابل به‌ویژه ساحۀ خیرخانه و ۳۱۵ کابل که در مربوطات حوزۀ ۱۱و پانزدهم پولیس قرار دارد، بیشتر از ناامنی و شلیک‌های پراکنده از طرف شب شکایت دارند.
نسیم یکی از باشنده‌های ساحۀ ۳۱۵ شهر کابل می‌گوید که «از طرف شب شلیک‌های پراکنده در این ساحه صورت می‌گیرد و تمام شب از ترس این‌که مباد دزد بیاید، خواب از چشم‌های‌مان می‌پرد».
او با انتقاد از حوزۀ مربوطه پولیس می‌گوید که بیشتر کسانی که در این ساحه با خود اسلحه غیر قانون دارند جوانانی هستند که با پولیس ارتباط دارند.
ساحۀ ۳۱۵ که مربوط حوزۀ ۱۱و ۱۵ امنیتی پولیس می‌شود که پیش از این نیز شاهد سرقت‌های مسلحانه و قتل افراد بوده است.
اما، بصیر مجاهد سخنگوی فرماندهی امنیه کابل می‌گوید که وزارت داخله برای جلوگیری از بی‌امنی در شهر کابل کمپاین جمع‌آوری اسلحه بدون جواز را از نزد افراد راه‌اندازی کرده‌ است و در جریان این کمپاین چندین میل اسلحه بدون جواز و وسایط شیشه سیاه از نزد افراد جمع آوری شده است.
آقای مجاهد می‌گوید که در گذشته‌های از‌ بی‌امنی‌ و وجود افراد مسلح غیر مسوول در برخی از ساحات کابل نگرانی وجود داشت، اما این نگرانی‌ها در حال حاضر کاهش یافته است. به گفتۀ او، ایجاد کمر‌بندهای بررسی از طرف پولیس در برخی از ساحات‌ کابل سبب جلوگیری از بی‌امنی و بازداشت افراد مسلح غیر مسوول شده است.
او می‌گوید که اخیراَ اطلاعات آنان نشان می‌دهد که سطح واقعه‌های جنایی در شهر کابل کاهش یافته است که در یک شب تنها چهار اتفاق جنایی صورت گرفته است.
آقای مجاهد با خوش‌بینی به تحولات اخیر در رهبری حوزه‌های امنیتی شهر کابل می‌گوید که با این تغییر‌ات می‌توان حدس زد که اوضاع بهبود خواهد یافت.
سخنگوی فرماندهی امنیه کابل می‌گوید: بدون تردید که در جامعه جرم پیش‌بینی شده است، اما تلاش‌ نهادهای امنیتی به‌ویژه حوزه‌های پولیس کابل این است که در شهر امنیت تأمین شود.
آقای مجاهد با اشاره به خورده‌ فروشان مواد مخدر در شهر کابل گفت: فرماندهی امنیه کابل تلاش جدی و تمرکز اصلی خود روی بازداشت خورده‌ فروشان و جلوگیری از فروش مواد مخدر به ‌کار بسته است.
این در حالی است که شمار زیادی از آگاهان و شهروندان کابل از افزایش سرقت‌های مسلحانه و خورده‌ فروشان مواد مخدر در این شهر شکایت دارند.
محبوب کریم، باشندۀ حوزۀ سوم امنیتی کابل نیز می‌گوید: از طرف شب‌ حتا در کوچه‌ برامده نمی‌توانند.
او می‌گوید که چند مرتبه همسایه‌های‌اش از طرف برخی افراد مسلح که ناوقت شب از کار به طرف خانه می‌آمدند مورد ضرب شتم قرار گرفته‌اند تا پول‌هایشان را بگیرند، اما با سرو صدا همسایه‌های به کمک‌شان رسیده و دزدان فرار کرده‌اند.
قدیر از باشنده حوزۀ هفتم پولیس نیز از ناامنی و افزایش فروش مواد مخدر در این ساحه شکایت دارد، او می‌گوید: در هر یک‌کیلومتری یک مرکز فروش چرس و هیرویین است.
قدیر که خود دوکان دار است، می‌گوید: شب‌های که ناوقت از دوکان به‌طرف‌خانه می‌رود با ترس و لرز همراه است. هر چند می‌گوید که دو پسر خورد سن‌اش‌ نیز همراهی‌اش می‌کنند، اما بازهم می ترسد که در کوچه‌ افراد مسلح او را گیر نکنند و برایش درد سر ایجاد نکنند.
شهروندان مسوولان نهادهای امنیتی را در امر تأمین امنیت ناتوان می‌دانند و برخی آنان به تبانی با افراد و حلقاتی که امنیت شهر را برهم می‌زنند متهم می‌کنند.
از سویی هم، آگاهان باور دارند که بیکاری، بی‌امنی و چالش‌های خانواده‌گی سبب می‌شود تا شمار از جوانان اسلحه به دست‌گیرند و مردم را مورد آزار و اذیت قرار دهند.
شهر کابل به عنوان پایتخت کشور در حالی‌که شمار زیاد از نهادهای امنیتی در آن قرار دارد و بیشتر تحت تمرکز سکتورهای امنیتی است، اما از سرقت‌ها مسلحانه، حمل اسلحه از طرف افراد غیر مسوول و کلاه‌برداری رنج می‌برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.