بانوانِ برفی افغانستان

گزارشگر:محمد مرادی/ شنبه 5 حوت 1396 - ۰۴ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3این گزارش از زبان «هنریت بیورگ»، یک مربی اسکی نروژی که به ۱۰ بانو و دختر افغانستانی اسکی آموخته، تهیه شده است. او یک مربی اسکی ۳۸ سالۀ اهل ناروی است که برای آموزش اسکی به بانوان، به افغانستان رفته است. این خانم از تجربیاتش می‌گوید. در ابتدا او مجبور بود آموزش خود را در حالی آغاز کند که شاگردانش هیچ لباس ویژه‌یی برای اسکی‌بازی نداشتند، اما او توانست با راه‌اندازی کارزاری، در خرید و تهیۀ لباس اسکی به آن‌ها کمک کند.
اسکی‌بازان افغانستان، اهل منطقۀ بامیان هستند. منطقه‌یی که بیشتر جمعیت آن را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند. بامیان حدود پنج ساعت از کابل فاصله دارد که خارجی‌ها به دلیل امن نبودن راه‌ها، معمولاً از هواپیما برای تردد بین دو شهر استفاده می‌کنند. منطقۀ بامیان، رشته‌کوه‌های وسیعی دارد که تقریباً ۹۰ درصد این ولایت را در برگرفته است. زمستان در این منطقه به ویژه در مناطق کوهستانی آن بسیار سخت است. همین موجب شده که کوه‌های آن برای اسکی‌بازی محل مناسبی باشد. بسیاری از دامنه‌ها به راحتی از شهر قابل دسترسی است که می‌تواند گزینۀ خوبی برای نوآموزان و مبتدی‌ها باشد. این منطقه همچنین به خاطر این‌که اولین سیاست‌مداران زن افغانستان را داشت نیز شهرت دارد. از دید گردش‌گری، منطقۀ بامیان را به خاطر تپه‌هایی که در دل آن‌ها مجسمه‌های بودا قرار گرفته بود، می‌شناسند، این تندیس‌ها که از بزرگ‌ترین مجسمه‌های بودا در جهان بودند، توسط طالبان منهدم شدند.
اکنون منطقۀ بامیان که زمانی تحت سلطه طالبان بود، میزبان زنان اسکی‌باز است. چیزی که تا چند سال پیش نمی‌شد در کشوری همانند افغانستان تصور کرد. جالب است که بدانید، شاگردان بیورگ اکثراً دخترهای روستایی هستند که بیشتر اوقات خود را صرف آشپزی و تمیز کردن خانه کرده اند، اما آن‌ها حالا قدمی برداشته اند تا تجربۀ جدید کسب کنند و به ارتفاعات و کوه‌های بامیان رفته و با چوب‌های اسکی خود به روی برف‌ها اسکی کنند.
بیورگ که شغل خود را ترک کرده تا به دختران بومی افغانستان اسکی‌بازی بیاموزد، به این منطقه آمده تا در رشد و گسترش کلوپ اسکی بامیان کمک کند. او علاقه‌مند‌ است به مردم نشان دهد این تفریح چقدر هیجان‌انگیز است و چقدر می‌تواند برای‌شان لذت‌بخش باشد. کلوب اسکی بامیان در سال ۲۰۱۱ توسط یک ژورنالیست سوئیسی تأسیس شده است و حالا بیورگ به این‌جا آمده تا بانوان بیشتری را در این تفریح زمستانی سهیم کند. او در ابتدا برای این‌که زنان این منطقه را به اسکی دعوت کند، با آن‌ها به گردش در دامنه‌های کوه‌های اطراف رفت، پس از سه روز از میان ۶۰ زن، ۱۰ نفر برای یادگیری اسکی ثبت نام کردند. او برای این‌که انگیزۀ بیشتری برای یادگیری به این دختران جوان بدهد، از آن‌ها خواست تا برای مسابقات اسکی افغانستان آماده شوند. تا پیش از این، مسابقه اسکی فقط بین مردان برگزار می‌شد. در کنار آموزش اسکی، دختران اسکی‌باز افغانستان آموزش‌هایی دربارۀ نحوه مواجهه با حوادثی نظیر بهمن/برف‌کوچ و همچنین نگه‌داری و مراقبت از لوازم ورزشی‌شان دیدند.
دختران اسکی‌باز با این امید که روزی بتوانند در مسابقات المپیک شرکت کنند، به یادگیری اسکی می‌پردازند. آن‌ها معتقدند که اسکی سبب شده تا در زمستان تفریح جدیدی داشته باشند، زیرا زمستان بخشی از سال است که آنان کاری برای انجام دادن ندارند، اما حالا یک تفریح جدید دارند که زمستان را برای‌شان جذاب‌تر می‌کند. سخن آخر این‌که به نظر می‌رسد افغانستان به سوی آیندۀ روشن‌تر قدم برمی‌دارد.
منبع: پایگاه توریستی «lastsecond» به نقل از «Dailymail»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.