وزیر امور داخله: پایه‌های صلح در داخل نظام تقویت شود

- ۲۳ حوت ۱۳۹۳

وزیر امور داخله می‌گوید، برای تأمین صلح پایدار در کشور، باید پایه‌های صلح در داخل نظام تقویت گردد.
وزیر داخلۀ کشور یکی از راه‌های رسیدن به صلح پایدار در افغانستان را حل اختلافات و ایجاد وحدت میان اقشار مختلف جامعه و شخصت‎هایی می‌داند که در داخل نظام فعالیت دارند.
جنرال نورالحق علومی وزیر داخله روز جمعه در مراسم گرامی‎داشت از چهارمین سالروز شهادت جنرال عبدالرحمن سیدخیلی در کابل گفت، به خاطر موفقیت مذاکرات صلح در mnandegar-3خارج از کشور باید پایه‌های مصالحه در داخل تقویت گردد.
او تصریح کرد: پایه‌های مصالحه را که به یک صلح پایدار در این‌جا مبدل گردد، از داخل خانۀ خود شروع کنیم. اختلافات جزئی‌که بنیادی نیست، این‌ها را حل کنیم؛ این خود برای ما نوید این را می‌دهد که هر مذاکره‌یی‌که در خارج به خاطر آوردن صلح در افغانستان پیش برود، خود به خود می تواند به یک صلح پایدار منجر شود.
آقای علومی گفت که وحدت ملی در چوکات حکومت در افغانستان یک آزمون جدید است.
اما مساله مذاکره صلح با طالبان و پادرمیانی پاکستان نگرانی‌های زیادی را میان مقامات سابق حکومت افغانستان بوجود آورده است.
محمد یونس قانونی معاون اول سابق ریاست جمهوری از حکومت می‌خواهد تا با مسالۀ صلح و ثبات در افغانستان از دقت لازم کارگیرد، ورنه پدیدۀ جدید به نام گروه دولت اسلامی بی‌ثباتی در افغانستان را بیشتر خواهد ساخت.
او گفت: «تغییرات تکتیکی در کشور همسایۀ ما برای تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان کافی نیست، صلح و ثبات پایدار به تغییر استراتیژیک نیازمند است؛ از این لحاظ تغییر تکتیکی که جغرافیایی جنگ را در افغانستان بجای دیگری منتقل بسازد، این نه صلح در افغانستان را تامین خواهد کرد و نه ثبات پایدار را.»
آقای قانونی همچنان تاکید کرد که هرگاه به این مساله توجه درست نشود، جنگ از سرحدات کشور به خانه و کوچه‌های مردم افغانستان گسترش خواهد یافت.
در کنار مساله صلح آقای قانونی از ادامه سلسله قتل‌های زنجیره‌یی شخصیت‌های سیاسی و مجاهدین ابراز نگرانی کرد و از حکومت خواست تا در بازداشت عاملین این ترورها توجه جدی نماید.
این درحالی است که روز پنجشنبه، عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ و از اعضای برجستۀ جمعیت اسلامی، در مراسم گرامی‎داشت از سالروز شهادت استاد مزاری در بلخ گفت که صلح خواست و نیاز جدی مردم است، اما زمانی پذیرفتنی است که مردم از تمامی زوایای آن آگاه باشند و روند مذاکرات در مشوره با مردم افغانستان صورت گیرد. او گفت که در غیر آن صلح در پشت درهای بسته و به هدف معاملۀ سیاسی، هرگز پذیرفتنی نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :