وزیر داخله: «وحشت»را بـزرگـان راه انـداختند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 7 حوت 1396 - ۰۶ حوت ۱۳۹۶

وزارت داخله کشور می‌گوید که مسوولان ارشد دولتی و بزرگان در اختلال نظم‌عامه بیشتر نقش دارند.
ویس احمد برمک وزیر امور داخله، دیروز دوشنبه ( ۶ حوت) که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، با اشاره به شلیک‌های شب هنگام، گفت: mandegar-3بیشتر کسانی که در برخی مراسم دست به فیرهای شادیانه می‌زنند، مسوولان ارشد حکومتی و بزرگان هستند.
آقای برمک تأکید کرد که با اخلال‌گران نظم‌عامه مطابق قانون رفتار صورت می‌گیرد و هیچ فردی از این برخورد به اساس قانون مستثنا نخواهد بود.
این در حالی است که درجریان یک ماه گذشته و به تعقب پیروزی بازی کرکت در برابر زمباوی و پیروزی دو تن از ورزش‌کاران رشتۀ مبارزات آزاد در خارج از کشور، شماری از شهروندان کشور با شلیک گلوله، فضای کابل را به گونۀ وحشت زده ساختند.
به اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در نتیجۀ فیرهای هوایی، شماری از پایتخت نشینان زخمی شده و یک تن دیگر نیز در بغلان جان باخته‌است.
شهروندان با انتقاد از نهادهای امنیتی، وزارت داخله کشور را در امر تأمین امنیت و کنترول افراد مسلح غیر مسوول ناتوان می‌دانند. اما وزیر داخله کشور در این ارتباط گفت: اخلال‌گران نظم عامه مطابق قانونی اساسی کشور، مجرم می‌باشند.
آقای برمک گفت که بررسی‌های پولیس به شدت در مورد حادثۀ به وقوع پیوسته جریان دارد و افزود کسانی که آرامش مردم را درهفتۀ گذشته برهم زده، حتما با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرند.
وزیر داخله گفت که به نیروهای امنیتی دستور داده تا خانه به خانه تلاشی کنند و کسانی که در آیندۀ دست به چنین اقدام بزنند، برای مردم به شکل علنی معرفی خواهند شد.
برمک با توجه به حادثۀ اخیر در شهر گفت که در برخی از نقاط شهر کابل جشن نبود؛ بل‌که وحشت بود و افزوده که اطمینان دارد، بیشتر آنان از سوی بزرگان و مقام‌های دولتی صورت گرفته‌اند.
آقای برمک همکاری مردم را با پولیس در امر تأمین امنیت و افشا کسانی که به‌ برهم زدن نظم جامعه دست دارند را مهم خوانده، افزود که در آینده به شکل جدی از چنین حادثۀ جلوگیری خواهد شد.
وزیر داخله باور دارد که حوزه‌های امنیتی پولیس شهر کابل تلاش‌های جدی خود را برای تأمین امنیت شهروندان انجام می‌دهند و او افزود که با گذشت زمان برنامه‌های که وزارت داخله در پیش‌دارد می‌تواند برای بهبود امنیت شهر کابل مثمر تمام شود.
وزارت داخله کشور در حالی از تلاش‌های جدی امنیتی صحبت می‌کند که پیش از این شهروندان کابل از افزایش سرقت‌های مسلحانه و کلاه برداری به‌شکل جدی ابراز نگرانی کرده‌اند.
شهر کابل به عنوان پایتخت با نفوس بیش از ۵ میلیون تن با چالش‌های عمده، به‌ویژه در بخش امنیت دچار است. پس از به‌قدرت رسیدن ویس احمد برمک بیش از ۹۰ تن از مسوولان حوزه‌های کابل به اساس رقابت آزاد پس از سپری کردن آزمون به این نهادها گماشته شده‌اند. بیشتر شهروندان با خوشبینی به این حالت امیدوار‌اند که وضعیت امنیتی بهتر شود و مصوونیت شهروندی در میان مردم ایجاد شود. شهر از حالت بی‌نظمی و بدامنی کنونی بیرون شود.
پیش از این نیز شهر کابل شاهد حمله‌های مسلحانه و فیرهای هوایی از طرف برخی افراد بوده، اما نهادهای امنیتی هیچ‌گاه به این چالش‌ به‌شکل جدی رسیده‌گی نکرده‌اند و تنها چیزی که برای شهروندان داشته‌اند همان کلمۀ تکراری که « بررسی‌ها در مورد آغاز شده است».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.