بالاخره افغان- ترک به حکومت اردوغان واگذار شد

گزارشگر:سه شنبه 8 حوت 1396 - ۰۷ حوت ۱۳۹۶

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام دولت افغانستان مدیریت مکاتب افغان_ترک را به دولت ترکیه واگذار کرد.

تفاهمنامه‌ واگذاری مدیریت مکاتب افغان_ترک، روز دوشنبه (۷ حوت) در یک نشست خبری، میان مسوولان معارف افغانستان و ترکیه به امضا رسید.

n00101823-bهدف از انتقال مدیریت مکاتب افغان_ترک به دولت ترکیه، ارتقای کیفیت این مکاتب گفته شده است.

محمد ابراهیم شینواری، سرپرست وزارت معارف در این نشست خبری گفت که پس از انتقال مدیریت این مکاتب به دولت ترکیه، تغییری در نصاب آموزشی آن به وجود نخواهد آمد.

سرپرست وزارت معارف گفت که امتحان شمولیت شاگردان مکاتب افغان ترک سرتاسری شده و در ۲۰ در صد در زمینه اخذ فیس این مکاتب نیز کاهش خواهد آمد.

به گفته سرپرست وزارت معارف، مکاتب افغان_ترک به ۲۸ باب مکتب رسیده و قرار است ۱۰ باب مکتب جدید تخنیکی و مسلکی دیگر نیز ایجاد شود.

بر بنیاد این تفاهمنامه، دولت ترکیه براساس برنامه‌‌ای ده ساله این مکاتب، کیفیت درسی آن را بالا برده و نیز تجهیزات مورد نیاز آن را تکمیل می‌کند.

دولت ترکیه متعهد است تا در مرحله اول در زمینه بهبود کیفیت این مکاتب، به اررزش پنج میلیون دالر و سپس ۲۰ میلیون دالر هزینه کند.

کشور ترکیه نیز تعهد سپرده تا ظرفیت خوابگاه دخترانه و پسرانه مکاتب افغان ترک در افغانستان را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

بر بنیاد، این تفاهمنامه، از این پس زمینه های آموزش و پرورش توسط مکاتب افغان – ترک در ولسوالی ها نیز فراهم خواهد شد.

همزمان با این، مسوولان کمیته اولیایی شاگردان، مکاتب افغان ترک، با این تصمیم حکومت مخالفت نموده و آن را خلاف قانون خوانده اند.

یوسف پشتون رییس کمیته اولیایی شاگردان مکابت افغان_ترک، روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد که آنان به این تصمیم حکومت اعتراض کرده و اگر حکومت به خواست‌های آنان توجهی نکند به حرکت‌های اعتراضی مدنی دست خواهند زد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.