کمیسیون انتخابات در هرج به‌سر می‌برد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 2 ثور 1397 - ۰۱ ثور ۱۳۹۷

برخی آگاهان با انتقاد از کمیسیون انتخابات می‌گویند که این اداره هنوز هویت خود را به عنوان یک نهاد مستقل و ملی به ‌دست‌ نیاورده است.
آنان هم‌چنان، علت کمرنگی اشتراک مردم در نام نویسی را ناشی از بی‌باوری ایجاد شده بر کمیسیون انتخابات می‌دانند و اشاره می‌کنند که سایه‌ mandegar-3تقلب‌ انتخابات گذشته هنوز در ذهن مردم باقی است و کمیسیون انتخابات تا هنوز به‌شکل جدی برای به دست آوردن اعتماد در میان مردم تلاش نکرده است.
در همین حال، مسوولان کمیسیون انتخابات از کمرنگی اشتراک مردم در روند نان نویسی به انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی نگرانی کرده‌اند.
همچنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی در نشست دیروز شورای وزیران گفته که اگر ثبت نام رأی‌دهنده‌گان ناکام شود
پروسۀ سیاسی به چالش کشیده خواهد شد.
رییس اجرایی، ابراز امیدواری کرده که پروسۀ ثبت نام رأی‌دهنده‌گان که از یک هفته بدین‌سو آغاز گردیده است، به موفقیت بیانجامد.
عزیز رفیعی، رییس مجتمع مدنی افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وضعیت نابه‌هنجاری که در داخل کمیسیون انتخابات وجود دارد، سبب بی‌اعتمادی مردم به این کمیسیون شده است. در حال حاضر کمیسیون مذکور در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برد.
آقای رفیعی افزود که سایه‌‌ افتضاح انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری هنوز بالای این روند ملموس است و مردم اعتمادی برای شفافیت انتخابات آینده ندارند، این یکی از علل‌ بی‌باوری بالای کمیسیون انتخابات است و روی روند نام نویسی نیز سایه افگنده است.
به گفتۀ او، نام نویسی شهروندان برای انتخابات سبب تحکیم روند دموکراسی در کشور می‌شود، اما حکومت در رابطه به اعتمادی سازی میان شهروندان نهایت آهسته حرکت داشته و تعهد قوی در این رابطه وجود ندارد.
رییس مجتمع مدنی افغانستان باور دارد که اعادۀ حیثیت انتخابات ارتباط مستقیم به عملکرد مسوولان کمیسیون انتخابات دارد، اما کمیسیون انتخابات تا هنوز به‌شکل جدی به این راهبرد توجه نکرده و اعتماد سازی میان مردم نداشته است.
آقای رفیعی تأکید می‌کند که کمیسیون انتخابات تا هنوز هویت خود را به عنوان یک نهاد مستقل و ملی به دست نیاورده است.
او با اشاره به کمرنگی اشتراک مردم در روند نام نویسی انتخابات، گفت: به هر پیمانه‌یی که اشتراک مردم کمرنگ شود، راه‌های تقلب و دست‌درازی در انتخابات بلند می‌رود. اگر مردم طرف‌دار یک انتخابات شفاف هستند، باید در روند‌ نام‌ نویسی اشتراک کنند.
او گفت که مردم باید برای تعیین سرنوشت خود انگیزۀ قوی داشته باشند و این یکی از مسوولیت‌های‌ است که باید مردم در تعیین زعیم آینده کشور سهم صد در صدی بگیرند.
از سویی هم، کمیسیون انتخابات می‌گوید که در کمتر از یک هفتۀ گذشته در سراسر کشور تنها ۱۵۸ هزار تن برای انتخابات نام نویسی کرده‌اند.
حفیظ الله هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات به بی‌بی‌سی گفته که از ۱۵۸ هزار تن ۳۷ هزار آنان را زنان تشکیل می‌دهد.
آقای هاشمی افزود که توقع کمیسیون انتخابات بیشتر از این بود، اما جنجال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ باعث بی اعتباری کمیسیون انتخابات شده و اعاده حیثیت این کمیسیون نیز زمان گیراست.
به گفته او، بیشترین ثبت نام از ولایت کابل، پایتخت و کمترین از ولایت میدان وردک بوده است. ناامنی و عدم اطلاع رسانی دلیل عدم مراجعه مردم برای ثبت نام ذکر شده است.
او گفته که با توجه به روند رو به افزایش نام نویسی روز اول ۶ هزار، روز دوم ۱۳ هزار و روز سوم به ۱۸ هزار نفررسیده بودند، انتظار می‌رود ک این روند در روزهای آینده افزایش یابد.
این عضو کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که تاکنون مشخص نیست که شمار افراد واجد شرایط رای چه تعداد است.
در همین حال، عطامحمد نور، والی پیشین بلخ با انتقاد از کم‌رنگ بودن حضور مردم در روند ثبت نام رأی دهی، گفته که کمیسیون مستقل انتخابات آگاهی دهی لازم را در این زمینه انجام نداده است.
آقای نور گفته که در شش روز گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ تن در ولایت بلخ برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که این نشانۀ حضور کم‌رنگ مردم برای شرکت در انتخابات است.
او هم‌چنان، گفته که با آن‌که ولایت بلخ با سه‌ونیم میلیون نفوس دارد، اما تاکنون ۶ هزار تن تذکره گرفته‌اند که این هم نشان دهنده عدم آگاهی مردم می‌باشد.
والی ‌پیشین ولایت بلخ از مردم نیز خواسته که به گونه گسترده در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند.
هرچند شمار دقیق رای دهنده‌گان روشن نیست. اما به اساس آمارهای بیرون داده شده از آغاز روند ثبت نام رأی دهنده‌گان تا کنون در حدود ۱۶۰ هزار تن برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. در حالی که در انتخابات‌های گذشته شمار افراد واجد شرایط رای دهی حدود ۱۷ میلیون اعلام شده بود.
روند ثبت نام رای دهنده‌گان روز ۲۵ حمل آغاز شد و قرار است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ به تاریخ ۲۸ میزان سال جاری برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.